Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger  (läst 2751 gånger)

Johan1983

• Halland
Färger
« skrivet: 09 aug-13 kl 21:43 »
Jag reagerar när jag läser olika annonser "pris beroende på färg 50-150 kronor styck" och liknande texter.

Det får mig att fundera, är det så stor skillnad på värde på vaktlar beroende på vilken färg dom har?
Varför är det så? vad är bra färger och vad är dåliga?

Kan någon reda ut det för mig så vore det bra

Vild

• -
SV: Färger
« Svar #1 skrivet: 10 aug-13 kl 12:51 »
Kan det inte vara så att vissa färger är mer ovanliga eller eftertraktade än andra?

Jag har höns för sällskap och ägg det finns faktiskt en speciell ras och färg som jag skulle vilja ha. Det är en dvärg och ingen man har för äggens skull så att jag väljer att ha den är endast för att dom är så vackra (och trevliga har jag hört). Därför är färgen viktig för mig. Medan jag med mina övriga höns inte lägger någon vikt vid färgerna. :)

Johan1983

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-13 kl 15:51 »
Någon sa att exempelvis honungsfärgade honor är hett eftertraktade, enligt den personen skall de flesta honungsfärgade vara tuppar. Jag vet inte om det stämmer eller inte.

Är de olika färgerna egentligen olika raser som kommer fram då och då?

om man separerar färgerna i olika inhägnader och sorterar bort färgskillnader i kommande generationer. Kan man då få vaktlar som bara blir specifika färger eller kan det gå hundra generationer hos vita vaktlar och så kommer en viltfärgad?

sunkan_85

• -
« Svar #3 skrivet: 15 aug-13 kl 21:27 »
det är inte så lätt att förklara med ord jag lånade en bild du kan titta på här
http://i49.tinypic.com/s3o4nr.jpg

men om du föder upp honung och fortsätter tar ägg från bara honungs färgade så blir färgen stabil en alla färger är samma ras och jag har honungsfärgade och det är inget ovanligt med hönor men den du tala med kanske prata om färgen Isabell om jag har förstått det rätt ser hönorna ut som honungs färgade tuppar men är inte säker

Johan1983

• Halland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-13 kl 00:33 »
Det känns ju märkligt att dom kläcker fram helt fördefinierade färger "titta, jag fick en tuxedo, en honung och en viltfärgad"
Det känns som att blandningar är få och då undrar man ju varför det finns ett antal nyanser.

sunkan_85

• -
« Svar #5 skrivet: 16 aug-13 kl 09:52 »
Jag vet inte hur det har blivit de färgerna.
Viltfärgen borde vara den rätta färgen sen är det nog fram avlade färger skulle jag tro

Johan1983

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-13 kl 11:24 »
Jag vet inte hur det har blivit de färgerna.
Viltfärgen borde vara den rätta färgen sen är det nog fram avlade färger skulle jag tro

Jag har en märklig teori.
Det är ju så att helt plötsligt kan två långa personer få en dvärg inom familjen.
Är det inte märkligt att alla dvärgar ser nästan likadana ut och har samma egenskaper?

Samma som en vit familj kan få ett svart barn om farfarsfarfarsfar var svart och det kan ha legat latent hela tiden

Spännande sånt där med gener :-)

Johan1983

• Halland
« Svar #7 skrivet: 11 sep-13 kl 22:30 »
Det känns som att vaktlar kan delas in i två stora färgfamiljer.
Den ena är dom som kläcks som gula kycklingar och den andra är dom som kläcks som mörka
Vaktel.se säger så här "Kycklingarna väger ungefär 6-7 gram när dom föds. Dom är gula med bruna ränder. Redan när dom är 3 dagar gamla börjar deras flygfjädrar komma fram och fullfjädrade vid 4 veckors ålder."

Jag har dock haft helgula kycklingar som är väldigt lika hönskycklingar.

Hur hänger det ihop, är det två raser som är blandade?

Johan1983

• Halland
« Svar #8 skrivet: 28 okt-13 kl 23:33 »
Det här är kanske överkurs?

guldlilja

• Småland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-13 kl 11:11 »
Det är samma ras olika färger. Vilt är den ursprungliga färgen och sedan har det avlats fram olika färger. Finns svarta som har mycket melanin och färger som bleker. Genom att blanda de med blekanlag med andra färger kan man få fram många olika blandfärger och ibland lyckas en och annan få fram en  färg som genom avelsarbete blir stabil.

Viltfärgade vaktelns kycklingar är ganska skarpt randiga medans vita vaktelkycklingar är helt gula som hönskycklingar ofta är, Honungsfärgade kycklingar är randiga men ljusare än viltfärgades. Silverfärgad vaktelkycklingar kan variera något men är ofta en silvrig ton. Isabellkycklingar kan vara lite randiga och de kan ha en gul färg men då oftast med en lite mörkare hudton. Isabellen blandas ibland upp med annan färg för att inte försämra fågeln, överkurs och har med Gulgenen att göra och är lite tvistat inom olika djurarter om det är en myt eller inte. Hästar tex sägs att de får ögonsjukdomar. Då lämpligast blandar man in honungsfärg av så ljus honung som möjligt därför kan man se på en del svaga ränder runt ansiktet. En del kallar ljus honung för Isabelle men enligt mitt eget tycke är det två skilda färger ;)

I en del annonser kan man se att de delat upp i två färggrupper. en ljus och en mörk tex eller bara den ena eller den andra. En del gör det tillfälligt vid brist på utrymme och en del gör det för de inte bryr sej om färgaveln. Har inte nått med ras att göra utan möjligen för att vissa färger annars slår ut den andra eller att de med blekanlag bleker de mörka om de blandas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Septentrial, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser