Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på böcker om vallodling?  (läst 8555 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tips på böcker om vallodling?
« Svar #20 skrivet: 23 maj-07 kl 11:55 »
Jag tror Lollo menar att det beror på klimatet när höet är moget att skörda.

Det bästa måste ju vara att titta på gräset när det är dags. Eller grannarna. :)

Ja, det tror jag också hon menar, för man tar väl oftast inte in hö samtidigt i Skåne och i Norrland skulle jag tro.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 23 maj-07 kl 13:35 »
Ja, det tror jag också hon menar, för man tar väl oftast inte in hö samtidigt i Skåne och i Norrland skulle jag tro.
Men det har ju heller ingen påstått i tråden...
Ibland fattar jag inte hur trådarna utvecklas  ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 maj-07 kl 21:52 »
NÄ man blir bra förvirrad ibland:)

Hur som helst tror jag inte att jag har nåt dominerande gräs.. det är en fin blomsteräng som ser rätt "tunn" ut. Grannen är storproducent av hö och enislage, har helt annat gräs så jag vet inte hur jag ska kunna jämföra.. Några andra bönder finns inte här.. eller ja, när jag åker omkring på vägarna kan jag ju försöka spana in ett fält som mitt å hålla koll på deras slåtter.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 01 jun-07 kl 09:31 »
Nu har de tagit första ensilageskörden här där jag bor. Man skulle nog kunna slå hö också om det bara kom in lite rejält varmväder och solsken några dagar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #24 skrivet: 01 jun-07 kl 09:40 »
Man skulle nog kunna slå hö också om det bara kom in lite rejält varmväder och solsken några dagar.
Ni har ju jättebra läge därnere hos er, är det zon 2 ?  :D

Här där jag bor (zon 4 ) så har vi inte tagit första ensilaget än, och då finns givetvis inget hö att slå heller. Har inte sett  en Timotej ännu, än mindre någon i axgång.
En fundering också...
Man får också vara försiktig med begreppen apropå "kategorin grönt gräs".... ensilage är inte samma sak som grönfoder  :D
Vissa som har dåligt med vinterfoder kvar nu, slår ju  grönfoder (eller tar in med exakthacken)  för utfodring  :)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 10:51 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 jun-07 kl 10:00 »
Ja det är ett slit att först skaffa gård, sen utbildning:)

Här, nere i dalen, växtzon 3 har de slagit vallen, men om de ska ge den som foder direkt har jag ingen aning om.

Läser och läser om slåtterbeten och försöker definiera vad det är jag har här egentligen. Letar efter blommor och lär känna hur surt, torrt, kväverikt/fattigt osv det är på de olika delarna.

När det väl är dags att slå, hur torka? Funderar på att hässja, men sen fick jag höra att det tar flera veckor, och då kan ju inte djuren komma och efterbeta återväxten.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 01 jun-07 kl 12:58 »
Bor i zon 1 här. Det som tagits in nu har plastats av bonden så det är säkert för vinterns bruk. Han brukar inte slå grönfoder nu på våren. Brukar ha foder så det räcker och blir över men, däremot slår han grönfoder på höstarna när kossorna stallats in igen.

Har inte kikat om det kommit någon timotej ännu men, många andra grässorter har ax (det som växer närmast trädgården).

Lollo, håller med dig om att det är en hel vetenskap. Jag torkade höet på slag ifjol och vände det en gång. Men, då var det ju mycket varmt och torrt länge.
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 12:58 av javill »

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 jun-07 kl 19:31 »
Vad menas med att man torkar "på slag"?

Ursus

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 02 jun-07 kl 20:05 »
Vad menas med att man torkar "på slag"?
Att man låter höet torka liggande på marken. Ska det bli tillräckligt torrt för att ta in måste man vända höet med en hövändare minst en gång om dan. Sen är det bara att hoppas på riktigt bra väder så kanske det blir nog torrt även om du inte har någon skulltork.

Har du ingen sådan utrustning lär det kanske vara bäst att försöka hässja.
« Senast ändrad: 02 jun-07 kl 20:06 av Långberget »

Strajder

• Aspegården
« Svar #29 skrivet: 22 jul-07 kl 14:44 »
Om vi återvänder till ämnet (Tips på böcker om vallodling?) så finns det en bok av Nils Jafner som heter Lönsammare vallodling (ISBN 91-36-02912-2). Jag har lånat den på biblioteket och förutom att den är totalt "ko-fixerad" så ger den bra råd både vad gäller odling, skörd och förvaring.

Apropå skördetidpunkter för hö/ensilage beror det på vilka näringsvärden man eftersträvar. Generellt så slås ensilage/hö för får och kor tidigare än för häst. Mänga hästmänniskor eftersträvar även ett torrare ensilage (50-70% TS).

Eftersom vädret/klimatet påverkar skördetidpunkten kraftigt så är mognadsgrad och väderprognos viktigare än "almanacksmetoden". I år så var våren varmare än genomsnittet vilket gav tidig tillväxt. De (i mellansverige) som slog förstaskörden i början/mitten av juni hade utmärkta näringsvärden och perfekt torkväder. De som väntade för att på traditionellt sätt slå efter midsommar drabbades av ostadigt väder och det höets proteinvärden tvingar nog många att köpa dyrt kraftfoder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser