Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetorna är färdiga - vad göra?  (läst 1841 gånger)

henrietta70

• Skåne
Rödbetorna är färdiga - vad göra?
« skrivet: 30 jul-13 kl 15:03 »
I år lyckades jag så det mesta för tidigt =O/ Förra året var det tvärtom...

Så nu har jag massor av rödbetor som är färdiga och skulle behöva stoppas i utvecklingen - för lagringen är det sämre med i den här värmen. Har ingen jordkällare ännu.
Förra vintern klarade de sig perfekt i stallet, i frigolitklädda murarbaljor, i fuktig sand. Men det är fortfarande 18 grader i stallet och i lådorna.

Finns det nåt att göra?

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Rödbetorna är färdiga - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 13:42 »
Jag skulle nog göra olika slags inläggningar. Syrade rivna rödbetor är gott! Exempel på recept:
http://hanzons.blogspot.se/2010/10/syrade-rodbetor.html

Annars går det säkert att få tag i ett gammalt kylskåp gratis mot bortforsling, ställa in det på låg effekt och förvara i det så länge.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Ingvor

« Svar #2 skrivet: 01 aug-13 kl 16:17 »
Hej! Min favorit med rödbetor är att koka dem med skal halvvägs ,stoppa dem i frysen ( lösfrys) I vinter kör jag dem i ugnen med blandade rotfrukter,som jag gör på samma sätt med. Tex morötter palsternacka  jordärtskockor squash m.m. Och så några potatisar . Ät som veg.rätt el med t.ex kanin kött till. Supergott

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 aug-13 kl 16:41 »
Har fått ifatt en kyl av grannen - som jag får låna så länge jag vill.
Vår egen extra kyl är välanvänd redan =O) Fyllt med mjölksyrade saker.

Jag har oxå för att testa klippt av blast på några av de största rödbetorna - fortfarande kvar i marken. Vi får se om de går i blom - fortsätter växa eller om det händer nåt annat.

När jag fått lite vitkål så ska jag syra en hink tillsammans med rödbetor eller två hinkar kanske - det blev jätte gott när jag gjorde det av förra årets sista rödbetor nu i maj. När det blev för varmt i stallet - trodde jag. Fast de hade nog hållit sig i sanden ett tag längre tack vare den kalla våren.
Jag syrade i vintras enbart rödbetor - men det blev lite maffigt. Den geggan som blir istället för saft var inte så apititlig. Dessutom är rödbetor svårsyrade i sig själva. De behöver hjälp. Läste jag mig till.

Bra tips att koka lite och frysa. Vi föredrar det mesta dock i rå form - men i soppor och rotmos passar det ju perfekt.
Skär du dem i bitar först eller kokar du hela, Ingvor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
LarryGeano, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser