Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32612 gånger)

zeina66

• Värmland
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #80 skrivet: 20 jun-13 kl 08:06 »
Det hjälper föga hur högt bidraget är så länge ansokningarna alltid avslås för att pengarna är slut. Den som har få djur får inget. Den som har många djur får inget heller för då blir stängslet för stort och dyrt.
 Med andra ord så är rubriken grovt felaktig. Det finns ingen vinst i att söka ett stöd som man inte får.

Jag har 10 tackor och har ansökt 2 gånger,första gången 20kr/m och andra gången 50kr/m förra året. Sen har jag likadana hagar som är byggda med "överskottet" och egna pengar. Man kan inte förvänta sig att EU ska betala varenda stängsel. Om en hage är stenig och kuperad med mkt berg - hur mkt bete finns det då? Okej,jag har såna hagar också men bergdubb är dyra och drar ner vinsten....
Jag är väldigt nöjd med hur jag blivit bemött att länstyrelsen när de handlagt mina ansökningar. Nästa gång kanske jag får ett NEJ och det får jag ta i så fall. Dessutom är det väldigt viktigt att man ansöker "rätt" datum..så att du är först  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skogsola

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 20 jun-13 kl 08:21 »
 Kan väl göra ett försök då. :-) En liten beteshage mitt i storskogen borde väl vara biologisk mångfald om något?  Mitt i det ökända jangenreviret.

Skogsola

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 20 jun-13 kl 08:31 »
 Nu har jag läst på Länsstyrelsens hemsida. På sitt kanslispråk skriver de så här:
"Rovdjursavvisande stängsel på marker som inte uppfyller gårdsstödsreglerna, exempelvis fäbodbete, skogsbete och mosaikbete, prioriteras inte inom åtgärden." (:)
 På svenska betyder det att man får inget där det behövs bäst.  :(

zeina66

• Värmland
« Svar #83 skrivet: 20 jun-13 kl 10:44 »
Nu har jag läst på Länsstyrelsens hemsida. På sitt kanslispråk skriver de så här:
"Rovdjursavvisande stängsel på marker som inte uppfyller gårdsstödsreglerna, exempelvis fäbodbete, skogsbete och mosaikbete, prioriteras inte inom åtgärden." (:)
 På svenska betyder det att man får inget där det behövs bäst.  :(

Det stämmer men....min senaste hage hade bara 0,4 ha bete som uppfyller alla krav...sen ville jag även hägna in 0,6 ha sammanhängande skog som jag gallrat & röjt rejält. För 80 år sen gick det kor där :)
Nicklas fr lst kom ut (han är biolog) för att inspektera faunan,han hittade flera sorters växter som kan styrka att de var gammal hagmark i min röjda skog...vips,så fick jag bidrag även för den av arealen som egentligen inte uppfyller kraven för gårdsstödsreglerna. Jag skrev på ett papper om att jag ska restaurera den skog till bete på lång sikt (5 år)  Sökte jag inget bidrag för restaureringen eftersom jag gjort allt grob jobb redan före (man kan tydligen få det också)
Den hagen är 1,1 ha och mina gutar ääälskar vara i just den,trpligtvis pga att det finns varierat med föda,mkt buskar hallon,blåbär osv.

Skogsola;har sgat det förut och säger det igen; det finns inga regler utan undantag - och det gäller allt,faktiskt ;D

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #84 skrivet: 20 jun-13 kl 11:11 »
Klipparen, Charlotte och "Själv är bäste dräng" har ingen aning om vad de pratar om. .. Så enkelt är det tyvärr.
Det är märkligt nog extremt vanligt bland de som inte vill ha varg i Sverige att dessa personer anser sig ha en enorm kunskap om vad det kostar att bygga stängsel.. Det som är märkligt är att majoriteten av dem aldrig någonsin har byggt ett rovdjursstängsel.

Tack för det....
Jag har haft stängsel firma i över 10 år och förmodligen byggt mer stängsel än dom flesta här.

Till skillnad från vissa så använder jag bara mtrl av hög kvalitet , och slipper en massa underhåll.
Den som vill är välkommen så ska jag visa en del stängsel som står uppe utan en massa underhåll.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #85 skrivet: 20 jun-13 kl 11:29 »
Tänk om det vore så enkelt, Halte ;D

Halte

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 20 jun-13 kl 14:05 »
Tack för det....
Jag har haft stängsel firma i över 10 år och förmodligen byggt mer stängsel än dom flesta här.

Till skillnad från vissa så använder jag bara mtrl av hög kvalitet , och slipper en massa underhåll.
Den som vill är välkommen så ska jag visa en del stängsel som står uppe utan en massa underhåll.
99% av alla gamla stängsel som existerar är ju knappast av "högsta klass" och underhållsfria. Att bygga ett rovdjursstängsel betyder ju inte per automatik att man måste ha ett superstängsel som är totalt underhållsfritt.. Att bygga ett normalstängsel för 20-30 :- metern är inga problem.
HAR man nu sådana högklassiga stängsel redan lär det ju inte vara särdeles dyrt att konvertera det till rovdjursstängsel kan man ju tycka..

Vill man ha sådana högklassiga stängsel har man ju tidigare fått betala ALLT själv.. nu kan man ju iaf få ett kraftigt bidrag till sitt bygge.

Halte

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 20 jun-13 kl 14:07 »
Tänk om det vore så enkelt, Halte ;D
Hur menar du? Det är en tämligen enkel ekvation..

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #88 skrivet: 20 jun-13 kl 14:23 »
jag tackade mest för att du dömde ut mitt arbete utan att ha en aning om hur jag gör..

Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Neon Knight

• -
« Svar #89 skrivet: 20 jun-13 kl 16:20 »
Nej nu jäklar skall jag åka till Rusta och köpa fjädrar. 20 kronor, det är ju halva priset.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #90 skrivet: 20 jun-13 kl 16:21 »
Hur menar du? Det är en tämligen enkel ekvation..

Precis det jag skriver. När du skriver "Klipparen, Charlotte och "Själv är bäste dräng" har ingen aning om vad de pratar om. .. Så enkelt är det tyvärr." Det vore väl skönt om verkligheten kunde vara en annan och det vi nämner inte existerar, att det vore så enkelt att vi inte har en aning om vad vi pratar om.

Nu tycker jag inte att de båda andra utpekade eller jag själv pratar om något vi inte har kunskap om. Jag har reagerat på att vargkramarsidan som det länkades till far med osanning, vilket är sant. Jag har varnat för att Jordbruksverket kan vara luriga att ha att göra med, vilket tyvärr är sant.  Jag har nämnt att rovdjursavvisande staket endast är bättre än vanliga, inte fullgoda som skydd, vilket också är sant.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #91 skrivet: 20 jun-13 kl 16:34 »
Tack för det....

Jo det är helt rätt att om man betalar mer så får man grejer som håller betydligt längre. Oftast.
Men i detta fallet med bidraget är ligger det på en nivå där man inte ser en ekonomisk chans att komma upp i den kvalitet som du eftersträvar.
Och då är det kanske mer vettigt att välja en produkt som kommer att kräva ett visst underhåll men har en chans att fungera utan större problem ändå.
Man måste oavsett vilket staket man än har ta några svängar runt staketen för att tillse att dom inte råkat ut för något obehag som nedfallna träd och höga bestånd av grönt som gör trådarna verkningslösa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #92 skrivet: 20 jun-13 kl 16:51 »
Jag har bara sagt att för 20kr /m får du ingen hög  kvalitet på stängslet .
För 30-40kr/m får du ett helt annat stängsel ,som håller .

Halte

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 20 jun-13 kl 16:59 »
Jag har bara sagt att för 20kr /m får du ingen hög  kvalitet på stängslet .
För 30-40kr/m får du ett helt annat stängsel ,som håller .
Då ber jag om ursäkt. Det kan jag hålla med om på ett ungefär.

Broberg

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 20 jun-13 kl 18:41 »
Man kan liggtimra en två meter hög vägg i åttatums ek. Det kommer att hålla länge.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #95 skrivet: 20 jun-13 kl 18:56 »
Men det godkänns inte som rovdjursstängsel, och ger därmed inte bidrag. Och 50 kr/meter blir ett litet bidrag till ett sådant stolleprov.

Skogsola

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 20 jun-13 kl 19:37 »
Snopet om vargen gräver sig under väggen.

hånung

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 20 jun-13 kl 19:45 »
Försök att använda God Ton och hålla er till trådens ämne så att en vettig diskussion runt ämnet kan få finnas kvar! Det finns säkert fler inlägg som borde raderas men jag hinner inte det just nu (:)
« Senast ändrad: 20 jun-13 kl 20:45 av Charlotte »

zeina66

• Värmland
« Svar #98 skrivet: 20 jun-13 kl 20:23 »
Den här tråden kommer ingen vart.
Var och en verkar vara experter på matematik & bygga stängsel. Som snart 47 årig blondin påstår jag mig inte vara expert på något & med hjälp av helt vanliga människor har jag byggt tre hagar somn vargen ännu inte besökt....och såna satte jag upp innan 2009 då jag fick mitt första bidrag :P

Alla stängsel behöver nån form av underhåll  (:) det går inte att komma ifrån. Sen sätter man väl inte upp ett stängsel för att det endast ska hålla 5 år..!?

Oavsett åsikter om vargens vara eller inte så ska behöver vi skydda våra får från elände - precis som föräldrar vill skydda sina barn fr droger & dylikt.

Tännlappen

• -
« Svar #99 skrivet: 22 jun-13 kl 01:10 »
Tack för det....

Om vi säger så här lite neutralt  :D ...Du står ju inte för fiolerna utan det är kunden som betalar om jag förstått det rätt och då kan man ju kruta på med ett  guldstängsel om nu någon vill betala för det  ;D ... Som vanlig person får man ju kolla runt lite och välja material,kan ju lätt bli fullgott material till en lägre kostnad  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser