Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som skjuter rygg  (läst 5939 gånger)

stina j

• Södermanland
SV: Tacka som skjuter rygg
« Svar #20 skrivet: 17 jun-13 kl 22:20 »
kan det vara någon fästingsmitta???

gnällvis

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 18 jun-13 kl 15:37 »
Tror inte det då alla konstigheter upphör då hon kommer in till ladugården. Jag har studerat henne i smyg i timmar inomhus och inget sånt beteende alls. När de möts ibland och skall etablera rangordning så kan de ju vrida huvudet och hålla på men hon vrider huvud och hals in mot kroppen på från sidan ser det ut som om det varken finns hals eller huvud. Stel i kroppen ett bra tag efter. Som sagt var, jättemysko. Men sen läser jag lite om sommarsjuka och att djuren försöker att krysta fram avföringen, därav ser det ut som om de skjuter rygg. Hon kissar ganska ofta, kan får få blåskatarr?
« Senast ändrad: 18 jun-13 kl 15:58 av gnällvis »

sarbe453

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 18 jun-13 kl 16:32 »
Kanske borde du diskutera med veterinären?  Det kan ju ske via telefon,  du behöver ju inte ta ut denne utan bara få någon att bolla med.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #23 skrivet: 18 jun-13 kl 19:10 »
Ring Fårhälsovården, de har en veterinär som har jour varje förmiddag, för att svara på frågor. Det brukar gå att få prata med dem även om man inte är med i Fårhälsovården. Det är de som vet mest om får.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 18 jun-13 kl 19:35 »
Nervösa tackor kissar ofta... ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 27 jun-13 kl 09:59 »
Damen är med två mindre lamm i ladugården och alla konstigheter har upphört. Helt annan blick och helt normalt beteende. Jättemysko som sagt var men det rättar till sig inomhus. Har aldrig sett ett får bete sig på detta sätt men är glad för att det gav med sig när hon kom in. Hon får vara reservmamma till de små.
« Senast ändrad: 27 jun-13 kl 15:19 av gnällvis »

gnällvis

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 04 jun-14 kl 21:00 »
Ser att jag inte avslutat detta med mystiska tackan. Så då gör jag det nu då. I och med att vi körde upp med traktor och vagn och började köra ner henne till ladugården så slappnade hon av, blev som förbytt. Hon fick stå i egen liten hage och sen vara med de andra över vintern. inga problem i år. Det kändes så tydligt när jag höll i henne på vagnen hur hon bara slappnade av i kroppen. De kom kanske ihop sig och sen hade vi ett hiskeligt åskväder i samband med detta så hon blev nog rädd och överspänd helt enkelt. Hon kissade ju hela tiden och så gör nervösa tackor, har jag läst mig till här på forumet. Allt väl!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #27 skrivet: 04 jun-14 kl 22:26 »

Tack för du avsluta med en uppdatering

jag tror vi är  många som  undrar  vad hände sen i trådar man läser
              mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser