Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Södermanland jobb erbjuds, b8de över sommaren men ocks8 l8ngvarig  (läst 10753 gånger)

AnimalMediators

• Södermanland
    • Let us save our planet. net
Södermanland SV: jobb erbjuds, b8de över sommaren men ocks8 l8ngvarig
« Svar #20 skrivet: 13 feb-14 kl 14:55 »
shit, jag ser att jag 8terigen inte svarat p8 alla dina fr8gor.
Ska försöka:

Du skrev s8 här:

Lät intressant med hästmjölk, skulle vilja prova dricka det! Det vore jättekul om ni lärde mig mjölka get och häst, jag kan nog tänka mig att vi delar på det som kommer i inkomst för hästmjölk.
Toppen!

Har ni funderat vidare på det med turer ut i skogen med häst?
Här finns det omkring 10 (islands)hästar som är ett fint duktigt sammansvetsad gäng som gärna g8r turridning och som vänter p8 en som kan leda turerna!
Jag har h8llit i turridning innan min första son föddes (och även lite efter det, även nu ibland faktiskt när det är gamla kunder som hör av sig och som VERKLIGEN VERKLIGEN vill, även fast jag berättar att b8da mina barn m8ste följa med isf och att vi därför m8ste anpassa oss till deras (barnens behov) under turen…)
Men det är just det - barnen! - som gör att JAG SJÄLV ej kan erbjuda "proffsigt" turridning just nu (där en gäng främmande människor kommar som förväntar sig att jag är där för de och DERAS behov under turen…)
Men jag söker verkligen en som kan ta detta jobb!
Även där vill jag gärna dela med mig förtjänsten!
(Dvs det är jag som betalar alla försäkringar för hästarna, ansvarsförsäkring-ridlärare, brand-/olycka-(g8rdsförsäkring osv., det är jag som underh8ller hästerna betalar deras mat och veterinär, sjukv8rdsförsäkring osv, det är jag som har köpt b8de hästar och allt tillbehör fr8n ridhjälm till sadel osv…) s8 att även om du (eller ngn annan) tar emot bokningar och leder turerna s8 ska vi först8s dela p8 det som kommer in.
MEN JAG VILL JÄTTEGÄRNA hitta n8gon som kan ta detta jobb!
D8 det finns mycket efterfr8gan efter turridning och att ha allt/alla hästar/försäkringar osv och INTE utnyttja/använda de är först8s förödande dyrt för mig…
(nu blir det först8s ocks8 hästmjölk och föl att sälja s8 hästarna st8r inte BARA och äter… men vissa gör visst det - de som ej blivit dräktiga i flera 8r och vallackarna osv… ja du först8r!)

Kul att du vill g8 och sälja v8ra produkter p8 bondens marknad!
Jag gör inte alls det men du kan säkert ana varför… (kan ju ej med barnen!)
Även där delar jag gärna förtjänsten! Har även en HÖG med hudar (mest get men ocks8 ko) här som skulle behöva garvas och omvandlas till säljbara produkter….

Nej - nu m8ste jag byta blöja och sedan mata djuren!
Mer blir det inte idag men jag hoppas du har f8tt lite idér!
Kram
K
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

• Södermanland
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

• Södermanland
SV: jobb erbjuds, b8de över sommaren men ocks8 l8ngvarig
« Svar #22 skrivet: 09 mar-14 kl 15:44 »
hej y....
AAAAAAAAAAAAH s8 synd!
Och det är först8s mitt fel för att jag inte har svarad i tid för p8hälsnings-besöket!!
Jävlar….!
Vi har haft byggnadsarbeten här - mitt i huvud-huset (dvs PRECIS utanför kontoret)!
Bilat(!) bort ett gammalt öppet spis som ej har fungerat i 8ratal (bilat bort dvs monster-mycket oljud)…bilat bort halva väggen med och satt in den gamla väggen som som huset sog ut förut innan detta monster av eldriven (men änd8 ej fungerande spis sattes in antagligen under 1960-talet?)
hela vardagsrum/hall och köket full med oljud under dagarna samt ekligt (och kanske farligt stenulls-damm hela tiden), lever i detta med 2 sm8-barn och s8 var vi alla ocks8 sjuka samtidigt (även killen som rev ut och byggde ny blev smittat s8 det tog honom mycket längre tid allting dessutom…)
Ja sen var han klar, d8 fick vi kräksjukan… som har i princip lagt sig ig8r.
N8n g8ng under den tiden tänkte jag om det inte var nu du vill komma och hälsa p8…
synd att du inte messade - men jag hoppas VERKLIGEN att du kommer en annan g8ng!
Kram Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 17 mar-14 kl 13:36 »
Hej A...!
Det l8ter toppen och vi skulle MYCKET GÄRNA ha dig här... det finns bara ett "problem"...
Jag och barnen kommer att vara i Tyskland nästan hela Juni (pga att min bror gifter sig), s8 p8 n8got sätt borde du komma hit och "vänja in dig" innan vi 8ker...
Och lite nyfikenhet fr8n v8ran sida: Hur länge hade du tänkt stanna? "Sommaren" kan ju vara olika l8ng beroende p8... och vad ska du göra efter sommaren? Kan du skicka en bild p8 dig??
Kram!
Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 19 mar-14 kl 17:22 »
Hej J....,
hittar inte ditt andra mejl - det var ju du som hade skickad ett till eller hur??
Jag har 10 hästar som g8r bra att ha till turridning, bara jag skulle ha en som földe med - en människa allts8 som känner hästarna och vägarna och är pedagogiskt med ryttarna....
Hästarna är vana och ett inspelat team (med mig och med varann..)
de är snälla och lugna men det är först8s hästar (s8 man ska kunna hästar ;-)
Jag tycker att de gott skulle kunna g8 1 tur 5-6 g8nger i veckan, men behöver n8gon som tar emot bokningar (MYCKET d8ligt täckning här p8 g8rden) ställer samman grupperna och leder de (grupperna)...
Kram!
Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 21 mar-14 kl 07:38 »
Hej J...,
hittar inte ditt andra mejl - det var ju du som hade skickad ett till eller hur??
Jag har 10 hästar som g8r bra att ha till turridning, bara jag skulle ha en som földe med - en människa allts8 som känner hästarna och vägarna och är pedagogiskt med ryttarna....
Hästarna är vana och ett inspelat team (med mig och med varann..) de är snälla och lugna men det är först8s hästar (s8 man ska kunna hästar ;-) Jag tycker att de gott skulle kunna g8 1 tur 5-6 g8nger i veckan, men behöver n8gon som tar emot bokningar (MYCKET d8ligt täckning här p8 g8rden) ställer samman grupperna och leder de (grupperna)...
Kram!
Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 24 mar-14 kl 07:51 »
Nä men hej! "Här" var du ju!
jag som letade efter ditt mejl i mina "vanliga" e-mejl och s8 var det ju en PM p8 alternativ istället...

(...)

Omprioriteringar med barn! Precis :-D Förut var jag blivande professor vid ett stort universitet i Berlin und nu gräver jag i hästskiten p8 en liten g8rd i Sverige :-D Men DET ÄR DET HÄR livet som är bra för barnen, inte det förra!!!!!!! Och det är därför jag har ändrat p8 mitt liv!
(och ÄLSKAR det!!!!!

Jag tycker ocks8 att det vore/är MYCKET bra ocks8 med n8gon som inte vill flytta till g8rden men änd8 vill vara en del av verksamheten! Och som bor permanent i trakten! S8 har jag det med min fina avbytare Maria ocks8, som kommer vid behov och har 4 barn själv och bor annars med man och barnen och 9(!) hundar 3km härifr8n! Kan va bra att inte bo ihop med de där 9 hundarna hela tiden ;-)) men änd8 s8 finns ju Maria i närheten om det behövs (och tvärtom ocks8, klart jag gärna hjälper till hos de med...)

Jag älskar att ha "unga" människor här oftast ocks8 fr8n utomlands. Hade själv fantastskt lyckad erfarenhet själv av s8dana (g8rds)jobb/kollektiv-boende (och en av dessa jobben har faktiskt ledd mig hit där jag är nu - träffade en svensk tjej som är uppväxt här p8 g8rden i Kanada där vi b8da jobbade med islandshästar... vi har varit världens bästa vänner sedan dess och ca 15 8r senare köpte jag g8rden av hennes syster, s8 kan det g8.. :-)
"Nakdelen" med dessa "unga" människor är att de h8ller p8 att leta/samlar erfarenhet och har inte landat ännu... vill säga flyttar vidare och ska ocks8 kunna göra det! för att samla mera erfarenhet osv. Nakdelen för mig är personalomsättningen.. den är allts8 inte "s8" stor som det l8ter här... men änd8 - Att stanna omkring 2 8r har varit max hittils för alla de som har varit under 25 som har varit här. Och vännen fr8n Ukraina som stannade längst bor nu i Stockholm gravid med svenskt pojkvän och kommer hit och hälsar p8 under helgarna ibland (med det är ju ngt annat än att ha henne här permanent)..
Ja och nu vaknar just den sonen, s8 jag ska avsluta för idag.
Kram!
Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
jobb erbjuds! ATT VERKLIGEN LÄSA genom hela tr8den ÄR toppen!!
« Svar #27 skrivet: 27 mar-14 kl 11:10 »
Hej T....

jag skriver in i din text nedan (har lite tidsbrist… ;-)

"We do not inherit the earth - we borrow it from our children"

Hej!
Läste din annons på alternativ (läste igenom hela tråden)

WOW! Vad kul att du verkligen har läst hela tr8den!!!!! Det gör verkligen inte alla och det är lite tröttsamt (och inte minst mycket tidskrävande) att svara p8 samma fr8gor om och om igen och jag m8ste erkänna att jag ibland inte orkar att svara p8 s8dana förfragningar som jag f8r, där det efterfr8gas just det som änd8 st8r i tr8den…
jag kan/ska/f8r ju inte tar alltför mycket tid av min lilla tid jag har för att svara till folk som sedan iaf inte kommer (för om vi ska vara ärliga 90% av förfr8gningarna är ju just det! Förfr8gningar! Och ledar aldrig till ngt mera. Och den tid jag tar till att svara till folk som jag aldrig kommer att se -ger bort fr8n tiden jag har till mina barn, mina djur, mina vänner…)
Men om du nu har tagit dig tid att VERLIGEN läsa allt (och det har du gjort - det ser jag p8 dina fr8gor!) s8 vill jag ocks8 hjälpa till/tar mig tid och svara p8 de!!!!!!!
Som sagt: Kul att du verkligen har läst!

Jag vill börja med att säga att jag inte är intresserad av att jobba/praktisera hos er men jag är nyfiken på upplägget. Min dröm är att så småningom (...) lite som ni verkar ha det.

Gillade hur du tänker med att ju mer "arbetarn vill ha" (längre period, lön osv.) Att ju mer krav på kvalifikationer, personkemi och gårdskännedom kräver du tex genom provjobbning. Det tycker jag är smart, men nu är jag nyfiken på vad betalar du en
arbetare?

Oftast efter tabellen lantarbetare-lön: Det är allts8 17119:-kr/m8nad till en outbildat ung tjej/kille (sen lite annorlunda med erfarenhet/8lder)

om jag har folk (som t.ex. min avbytare) som kommer vid behov s8 vill jag helst att de skriver upp timmarna och fakturerar de! Dvs att de själva har eget företag.
(Annars blir det FÖR MYCKET kontorsjobb FÖR MIG med anställda som jobbar oregelbundna tider/mänder - det är OTROLIGT MYCKET som ska skrivas hela tiden med anställda, kontrolluppgifter till skatteverket till FORA till de anställda själva lönebesked
utbetalningar av lön osv osv och allt blir annorlunda varje m8nad/hela tiden om det inte är en heltidsanställd med fast lön. men som du säkert kan gissa dig till s8 har jag kommit fram till den slutsatsen genom att jag först har gjort s8 (anställd de änd8) själv och har f8tt "betala" för det med endlösa timmar p8 kontoret, s8 det vill jag ej ha mera och skulle inte heller rekommendera för den som hellre vill vara ute med djuren/i naturen/i det riktiga g8rdsarbetet än att hela tiden sitta p8 kontoret)
timmarna som faktureras enskilda - d8 blir tims-lön ocks8 efter lantarbetare-tabellen fast den här g8ngen INKLUSIVE Skatt/arbetsgivaravgiftar (d8 ju den som fakturerar själv själv betalar
dessa…)

summan jag nämnde ovan var allts8 brutto lön (d8 betalar du som äger g8rden allts8 dessutom arbetsgivaravgifter och försäkring/Fora)

Förstår att det är olika från person till person samt tid och ansvar de har. Men kan du inte ge några exempel så jag får ett hum om vad ni tycker är rimligt.

se ovan ;-)

Även om jag inte är där än, vi har ingen gård så tycker jag om att planera och fundera.Och det är ju ett pussel att få ihop livet både med tid och pengar så därav min fråga.

Är även lite nyfiken på barnverksamheten ni har, hur går det till? Är det genom ert företag och att det är en tjänst barnpassning? För du skrev att rutavdrag är giltigt. Är det några krav på hemmet/lokalen(tex säkerhet, storlek) eller köket(om det ska ges mat) Eller går det bara ha det hemma som man har det?
Är inte så insatt i eget företag och så men kommer väl dit med så småning om.

barnverksamhet genom mitt företag, ja.
det är en tjänst barnpassning, ja
jag har anmält mig/oss som dagbarnv8rdare MEN här (där jag bor) är den politiska situationen s8dan att det blev bestämd att avveckla alla dagbarnv8rdare (=dag-mammor) även de som framg8ngsrikt har funnits länge länge och som ville fortsätta
- s8 när jag fick reda p8 det (nu är nästan de alla som fanns avvecklade/har f8tt sluta)

s8 har jag ansökt om/anmäkd förskoleverksamhet i uppbyggnad MEN det är monster-stora krav p8 lokaler (handikapptoalett!!!!!!!!) kök osv…
även om det ska vara "UR och SKUR" som vi först8s hade tänkt
(jag har själv g8tt en UR och Skur utbildning för förskolelärare)

Och bara ett litet tillägg, såg att du har fått en bebis precis en månad innan mig. Min lilla (...)

min K(..) kom 7.September (mitt andra barn) och nu ropar han p8 mig precis!!!!!!!!!!!
KRAM!
K

Liten

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 04 maj-14 kl 19:44 »
Hej! Såg tidigare att du var intresserad av en socionom, är du det fortfarande?

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 30 maj-14 kl 15:52 »
Hej "Liten"...
du är välkommen om du vill vara med och starta HvB-g8rd och är interesserad i att ta eget ansvar dvs vill vara med som en av flera egenföretagare!
Lokal och arbetskamrater finns! Din utbildning saknas.
Kram!
Kerstin

joyce.C

« Svar #30 skrivet: 06 aug-14 kl 12:09 »
hej alla!

jag heter Joyce och har nu varit hos Kerstin pa Karlstorp i över en vecka nu, och kan gärna dela med mig vad jag har gjort hittills och vad jag tycker om allt har pa garden.

Jag bestämde mig för nagra manader sen för att komma ut hit och hjälpa mot mat och husrum i 3 veckor i juli och augusti, och lyckades fa svar fran Kerstin som valkomnade mig med öppna armar! Och jag blev sjalv mycket glad över att kunna spendera sommaren pa ett meningsfullt sätt samt att göra nat väldigt annorlunda till allt tidigare som jag varit med om.

Sa, nu berättar jag vad jag har fatt för uppgifter här: ge vatten och mat till getterna, vatten till hästarna och kossorna som finns pa garden, kontrollera elstängsel för eventuella problem, samla och binda gamla oanvända tradar och snören som finns lite överallt här i igenvuxet gräs...och skogen, plantera tomater pa garden och hjälpa till pa kolonilotten i Katrineholm som att plocka ogräs, vattna och plantera olika nya växter, och gödsel till odlingen kom naturligtvis fran hönsen och hästarna som jag röjde och mockade i hönshuset och stallet, foder och vatten till hönsen och tupparna.

Ovan är ungefär de sysselsättningar jag brukar ha här pa garden, men inte minst, jag spenderar ocksa en del tid med Kerstins 3-arig pojke som är sa livfull och glad (oftast). Han är rolig att vara med och hjälper till ibland i arbetet - mycket mycket imponerande för nan i hans alder!!! Dessutom... tar jag hand om de ganska nya kycklingar som kommit till innan jag kom. Jag blev även sjuksyster till tva sma kycklingar en gang när de blev magsjuka och behövde en massage i magen!  o:) Tyvärr avled en av dem senare.  :'(
I huset hjälper jag lite grann med matlagning och undanröjning osv. Det gör jag gärna med avseende pa att Kerstin själv har hand om tva sma ungar och hjälp uppskattas verkligen.

Sa länge tycker jag att livet här är ibland hart dock enkelt. Arbetet krävs ibland mycket bra fysik och man far inte vara "solrädd" eller rädd för att bli skitig! Det är ju självklart för nagot jobb pa en gard överhuvudtaget egentligen. Jag är lite stolt över mig själv för det för att just jag kommer fran Hongkong, en storstad, där jag tror majoriteten aldrig skulle ge sig in pa nagot sa vansinnigt som att jobba frivilligt pa landet utan wifi eller bra mobiltäckning!!  :D En klapp pa ryggen för mig!

Kerstin är en underbar värdinna, mamma och bonde. Hon är sa trevlig och ger mig tydliga instruktioner, och behandlar mig som en familjmedlem. Jag är väldigt tacksam över att ha hittat henne pa alterativ.nu, och hon öppnade mina ögon för hur mycket man kan göra med hjälp av den här fantastiska sidan!  :)

Sahär ser det ut ungefär pa Karlstorp i Katrineholm till er alla som är intresserade av garden!

Tack och hej!

med somriga hälsningar
Joyce C

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 29 sep-14 kl 17:21 »
Hej kära joyce!
vi saknar dig! inte minst pga hur duktigt du var p8 matlagning!!
Fick ig8r nya röd-betor av Achim och tänkte till-laga bladen som du gjorde men det blev inte alls bra - besk och bitter i smaken!
Hur gjorde du??
Hoppas att du m8r bra och att vi ses igen!!
kram Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 03 okt-14 kl 14:07 »
ja, so var det! Joyce lagade underbar mat och tog över köket helt egentligen efter ett tag och s8 földe hon med ocks8 när vi hämtade foder, red ut när vi hade tur-ridning, badade i den närbelagda sjön och hade sin tyska pojkvän p8 besök som ocks8 var mck trevligt!
Vi alla här saknar Joyce...

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 13 mar-15 kl 08:57 »
m8nga jobbare har kommit och g8tt, WWOOFare och andra...
och det har hänt mycket p8 g8rden ocks8!
Och jag ser att det har varit evigheter sedan jag var inne här - och sommaren med Joyce känns s8 avlägsen!
MEN snart kommer Joyce p8 besök med 2 kompisar fr8n Tibet - det ser vi mycket framemot...
och är en bra "reminder" om att pusha den här annonsen lite.
För att det var ju s8 vi träffades, Joyce och vi...
Hoppas att det blir fler av er alternativare som hittar oss här...
:-)

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 31 mar-15 kl 11:41 »
Just nu jobbar vi med eko-lantbruk (kött, mjölk, skinn, ungdjur till salu)
samt att vi vill starta HVB-g8rd.
Vi detta är jag (37) och en kollega, Andreas (42, även han ursprungligen från Tyskland bofast i Järna i närmare 20 år), samt medarbetare just nu Jana från Tyskland (20) som bor på gården, Monika från Polen (bofast här i över 8 år, bor i grann-byn), Milena från Ukraina, bor här på gården halva året när hon inte måste närvara vid universitetet i Kiev, farfar Örjan (65, bor i den andra grann-byn), Kwan Ying från Honkong (24 bor i Uppsala, kommer hit och jobbar varannan vecka).
Vi har kunder die HVB-gården, kontakt med socialförvaltningen i Katrineholm som har sett gården och meddelat att behovet finns (kunder) samt gården och djuren är mycket lämpliga och så har vi kontakt med ett vårdföretag som har ansvar för fler HVB-gårder. Det saknas dock tyvärr en del kvalifikation hos Andreas och mig som vi försöker att plugga ihop nu.
Till eko-lantbruket har vi precis köpt 26ha till och ska utbygga stall dylikt.
Samt att vi ska samarbeta (början nu i år) med ett spännande eko-projekt i närheten (Änggärdets eko-enhet).
Ja mycket på gång här...

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 22 maj-15 kl 13:51 »
hej alla...
jag ber om ursäkt - annonsen brukar hamnar lite i skymundan när det är fullt med underbara människor p8 g8rden och de praktiska jobben tar all v8r uppmärksamhet i anspr8k..
Men de fina WWOOFare fr8n Schweiz som vi har nu, ska 8ka hem igen snart (tyvärr!)
..s8 det vore underbart om det skulle bli fler som ville höra av sig!
mvh
Kerstin

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 01 jun-15 kl 11:01 »
hej alla ni
- nu är det dax för sommar-jobb igen och ig8r var det en svensk tjej hos oss och provjobbade. Hon hade en del fr8gor efter8t - och jag undrar om inte ni andra som funderar över att jobba hos oss kan ha nytta av att läsa vad jag skrev till henne.
Därför har jag kopierat mina svar nedan!
Ha en bra sommar allihop!
 :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
kerstin

"Hej V....!

När du och Dominique var iväg och jag 8t kvällsmat med alla barnen s8 berättade den lilla schweiziska flickan Eleonor för mig att du hade lite andra mat-vanor än de.
Och att hon trodde att du kanske blev besviken över lunchen som Dominique s8 snällt hade lagat 8t dig (och de själva)??!
Oj vad ledsen - och jag som trodde att ris och grönsaker fungerar nog för de flesta?
Är du allergiskt??
Du f8r jättegärna säga till mig nästa g8ng om det är n8got du saknar eller behöver - det kanske var spr8k - missförst8nd ocks8 mellan dig och mina WWOOFare fr8n Schweiz?? Lilla flickan sa att du bara(???) äter kött och ost - mmmh - nu äter desa 2 Schweizare inte kött och ost alls, men det är falktiskt väldigt ovanligt för folk som är/bor/jobbar/levar hos oss! t.ex. Kwan Yin som jobbar/levar hos oss varannan vecka (hon är p8 ing8ende med t8g fr8n Uppsala idag) - hon äter ju allt (inklusive ost/kött) men kan änd8 samsas med v8ra fina schweiziska WWOOFare, de brukar laga mat tillsammans och de trivs underbart bra ihop alla 3….
(fast jag vet inte hur de gör med mat-lagningen faktiskt, jag tror att Kwan Yin har kött/korvar osv i frys-facket däruppe hos er som hon lägger till, till deras kött/ost-fria mat).

Jag är ju ensamst8ende mor till 2-3 sm8-barn och utöver det, s8 finns det dessutom m8nga jobb p8 g8rden som bara jag själv kan utföra. Därför är det min tid som det är allra allra mest ont om p8 g8rden och just därför är det viktigt att vi är ett gäng - ett bra team - som jobbar ihop.
Det är klart att jag personligen inte kan vara med p8 allt.
och det är ju klart ocks8 att sm8-barnen kommer i första hand (när de är hemma).

Vad jag vill ha sagt är: Om det är viktigt att vi gör n8got ihop alla, d8 är vi tvugna att planera s8 detta ocks8 passar de sm8 barnens behov. Dvs pga att de äter kl 11:20 lunch p8 dagis, b8de mina barn och även den lilla svenska flickan som var p8 besök hos oss ig8r med sin morfar - s8 är det viktigt att ta hänsyn till de/deras hunger och inte l8ta de vänta tills kl13 när allt annat är avklarat.
Vi är ocks8 mycket miljö-medvetna här p8 g8rden och kör inte gärna bil i onödan, men försöker istället att göra det mesta av körningar som tvunget änd8 blir av.

Hur tycker jag/vi att det fungerar?
Jo om jag f8r ta Kwan Yin som exempel här igen - (för att vi alla älskar henne och hon ocks8 trivs jättebra hos oss och gärna stannar 2-3 dagar extra efter att hennes jobb hos oss är klar), som kommer idag: Hon tar sig hit fr8n Uppsala själv (med t8g till Katrineholm, sedan bus till Bie "h8llplats trekanten" och sedan till fots fr8n h8llplatsen till oss p8 g8rden). Hon kommer och g8r som hon vill - meddelar mig först8s.
Hon sköter sig själv vad det gäller matlagning. Hon äter ihop med de andra som bor och jobbar här/eller med de som jobbar samtidigt som hon, eller s8 äter hon ihop med mig/barnen när hon är med oss/de hela dagen - det är ju inte alltid alla p8 g8rden har samma schema/pauser/börjar samtidigt osv.
Hon och även de andra som p8 heltid bor/jobbar p8 g8rden skriver upp vad de har jobbat med och hur länge…S8 att jag kan läsa om det närhelst jag kommer hem/närhelst jag har tid till det (menas ofta barnfri tid dvs när de sover t.ex.) och sedan kanske se att det är n8got djur som har särskilda behov (de andra skriver upp om de ser n8got) som jag ska se till när jag har lagt barnen - eller att jag kan se i deras arbets-/tims-listor att "oj - jag kan inte se att n8gon har skött om Wieland för kvällen - s8 jag sticker snabbt ut och kollar honom!" -  eller/och s8 att jag kan räkna ut timmarna när jag betalar lön.
jag är ju inte alltid där/inte personligen med i alla jobb - jag är ofta med barnen och alla som jobbar hos oss jobbar självständiga.
Ibland äter vi ihop alla i stora köket, ibland bakar n8gon av oss (oftast med alla barnen med) i stora köket och sedan fikar vi ihop (äter upp det som har blivit bakat) alla vi som finns p8 g8rden - men som regel s8 skötar alla sig själva (och sina egna barn/egen städning/tvätt) oberoende av varandrar och gör saker ihop när det just visar sig att det passar.

Jag tycker att det kan vara bra att lära känna varandrar innan man bestämmer sig för en längre tid. jag har ju inte obegränsat mycket husrum och jobb, s8 om jag har fullbokat med praktikanter/sommar-jobbare/WWOOFers s8 tackar jag nej till alla andra som hör av sig sedan.
Men det blir ju väldigt dummt att tacka nej till m8nga och sedan upptäcka att n8gon som var bokat inte passar in alls och inte stannar den avtalade tiden.
Det är ju sv8rt för folk fr8n utomlands att provjobba, men bor man i närheten s8 tycker jag att det är ett bra sätt att lära känna varann.
Jag har skickat hem en enda utlänning hittils innan avtalat tid (en tjej fr8n Tyskland) - s8 det är mycket sällan det händer men det kan ju hända änd8: varken hon eller vi andra trivdes när hon var hos oss. Det finns säkert ett annat ställe hon passar in bättre.

Jag brukar sätta 2 veckor som absoluta minimum för att jobba hos oss, det är inte lönt att förklara allting annars. D8 har de som kommer precis lärt sig hur allt fungerar och s8 8ker de redan igen - detta är inte bra för oss p8 g8rden/djuren.
Om folk kommer resandes hit med flygplan däremot är det ett minimum av 8 veckor som gäller d8 vi inte vill uppmuntra till massor av flygresor inom Europa ut av miljöskäl.
Hoppas att jag lyckades förklara?
Fr8ga gärna mera om det är annat som fortfarande är oklart!
Kram
Kerstin"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 15 jun-15 kl 21:47 »
Jag har många av dom egenskaper du söker. Kan mjölka både häst get ko mm mm
Hör av dej!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AnimalMediators

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 16 jun-15 kl 12:37 »
Hej Silla,
det tog ett tag tills jag fick ihop det - dig här på alternativ.nu och messet jag fick.
I messet beskrev du alla dina djur och frågade om bostad med du skrev inte hur du hade tänkt angående att flytta till oss - vill du hyra rum/hus/bostad och hyra in dig och djuren?
Eller vill du jobba hos oss? Och bo här?
Nu hittar jag ditt svar även här och förstår att du är socionom eller hur - vi har ju även haft kontakt förut och jag tror mig minnas att du är socionom.
Minns jag rätt?
Då klarnar det lite för mig nu....
Du vill alltså jobba här. Heltid?
Sålänge inte HVB-gården kan ta emot placeringar så finns det inget heltids-jobb för en socionom. Men deltid socionom och deltid lantarbetare finns. (För att gården är ju i gång redan).
Vad har du för krav angående bostad? önskemål?
Även här kommer jag ihåg att vi har haft kontakt förut och du då önskade dig större ytor än det finns här hos oss - men jag kanske minns fel???
Hjälp mig snälla!
Bästa hälsningar!
Kerstin

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 07 jul-15 kl 11:09 »
Jag kan handmjölka! Har svarat på er annons både via mail och sms men ej fått nåt svar. Är det fortfarande aktuellt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser