Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkningspsykos - tacka hetsbiter lammet efter öronmärkningen  (läst 3802 gånger)

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
Hej!
Jag har värmländska skogsfår sedan många år. Igår hände något nytt. När jag hade märkt ett lamm precis som vanligt när det var ca ett dygn gammalt och allt var som vanligt mellan lamm och tacka (allt hade gått jättesmidigt) så hände något oväntat. Tackan fullkomligt flög på och ATTACKERADE lammet, stångade och bet som om det var djävulen själv som kommit in. Hon var inte som andra tackor kan vara när de "bara" stöter bort sitt lamm. Hon stångade och bet som för att döda!

När jag höll i lammet och dolde öronen med mina händer: Ingen reaktion från tackan. Det samma gällde om hon bara luktade på baken på lammet. Då pratade hon fint och buffade och så fort hon fick nosen på öronen: Döda!!!

Ok. Med diverse tänger avlägsnades öronmärkningen - stackars lilla lamm!- och släpptes tillbaka. Samma reaktion! Öronen var nu en dödsfiende! Jag kom emellan vid påföljande räddningsaktion och handen är nu blå och svullen så jag vet vad jag talar om. Herregud! :o

Ok. Jag provade att linda in öronen i frystejp. Stackars lilla lamm! Då gick det bra en stund, förmodligen tills doften av, ja av vadå, trängde fram.

Ok. Jag band upp tackan på slak lina - må Gud och Jordbruksverket förlåta mig - och nu har de varit lugna tillsammans tack vare att lammet fattat galoppen. Den diar med baken mot mamma och tackan pratar och pysslar, men Gud nåde om den vänder upp huvudet... *suckar* Linan gör nytta.

Efter ett dygn är det lite bättre verkar det som - hon bara smånafsar när öronen kommer för nära näsan - och jag måste snart ta nästa steg och släppa ut båda bland de andra och hoppas att lammet kan tackla situationen, d.v.s. hålla sig undan med huvudet och smyga fram och dia då och då.

Två funderingar ifall ni varit med om liknande. Obs - detta är inte som när en tacka "normalt" stöter bort ett lamm - vi får kalla det öronmärkningspsykos.
1. Finns det risk att tackan känner märkeslukten på de andra lammen och löper amok?
2. Kan det gå att smeta in öronen med något som förvillar eller blir det etter tunnor värre då? (jag har provad att gnida lammet bak och sedan på öronen utan resultat)

Typiskt att det är en tacka som är så himla fin och harmonisk och duktig med lammen annars. Förra året gick märkningen bra (Horten aluminium båda åren) Så jag vill inte bara avfärda henne som galen... än.

//H

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
jag funderade om jag ska börja märka mina lamm (Åsenfår) tidigare men kommer nog låter bli efter det du berättar (även om det är osannolikt att råka ut för)

Har dock råkad ut för att två av min tackor (mamma och dotter) reagera ovanligt mycket på doft ovanligt länge!  Dem är båda snälla (tjocka ,massa mjölk ;-) och harmoniska. Men har fått intrykket att dem bli snabbt stressad den första veckan. Båda får oftast ett lamm och får dem två så har både var sin gång lätt för att förkasta en tvilling bara jag väger och ta i dem fast jag även väger och ta i den andre och har gjort så dagarna innan och inte ens vägt främmande lamm innan i selen?  Luktar dem i baken so är allting bra men luktar dem på ryggen sen blev dem galen! I dem situationerna syns ögonvitan och dem rulla med ögonen. Värst när jag titta på som om det vore mit lamm, bättre när jag går. Sen nästa dag helt normalt igen. Händer ca dag 2-3 när dem kanske inte har sovit på länge.  Har börjad att koncentrera mig på att försöker lungna tackan och gosa med henne eller ge mycket mat och lung. Hadde det engång men sen igen med dottern i år då kände jag igen det.

Mycket märkligt då man hos andra i flocken få bära lammen hur mycket man vill... Och även hos samma mamma nu när hon är äldre går det bra...

Första gång det hände var med mamman var det värre då hade min sambo burit in lammet i boxen han fik sitter där sen hela natten och vakta lammen så att det fick dia! Sen lungnar hon sig (som en psykos på sätt och vis) från en dag till annan och var samma fina tacka.

Troligtvis blev allt för mycket första gång två lamm, ett vit lamm fy ;-) svart ska dem vara, luktar sammbo, jag var inte hemma etc etc...
Lammet fick sen flaska i två dagar hon fick mer mjölk sen och mycket gos och lung och sen gick det och lammet diade och vi kunde slutar flaska det.

men dem bet inte och stångade inte so hård (fast första gången mamman stångade lillen rätt hård i väggen)

Vi provade också att spray med addoptions spray det hjälpte lite grann...

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
Jag läste den här tråden tidigare idag, gick sedan hem och skulle märka två senaste lamm som nu är drygt 4 dygn. Samma sak hände mig! Vi märkte det första av två, satte ner det och tackan reagerade genom att stöta bort det. Det är nu nån timma sedan och tacka "letar" efter lammet (bräker) och låter det andra lammet, som är omärkt, dia. Men tolererar inte framsidan på det andra. Hon sniffar på baken och tycker det är OK men huvudet (märket) reagerar hon direkt avvisandde mot. Och det har ännu inte kommit till att dia.

Vi avvaktar ännu, ser hur det utvecklar sig, men har lammnäring inom räckhåll. Hur länge klarar sig ett 4-5 dagars lamm utan mjölk tro?

Hur har det gått hos dig Brofallsmora?

Några tips någon?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
Läget är typ "oförändrat lugnt". Lammet mår fint och äter och sprallar. När det kommer för nära tackan så att hon kan lukta på öronen buffar hon till det, men nu på ett mer försiktigt sätt som tackorna brukar göra med andras lamm - d.v.s. hon markerar och lammet hoppar vigt undan. Linan sträcks aldrig. Frågan är om det är för att tackan vet att linan sitter där...?  ::)
I morgon förmiddag tänker jag släppa ut dom till de andra efter att jag öppnat en ensilagebal, vilket jag antar kommer att distrahera. Jag rapporterar hur det gick. /H

hustran

  • Inlägg: 1803
Här får jag väl "viska"......jag märker våra lamm med tång,alltså klipper dem i öronen. Det är tydligen förbjudet av ngn. outgrundlig anledning.Inga problem med såriga ,febriga,lamm. Jag har hört att det numera är förbjudet....men, tänk så fantastiskt det fungerar. Ingen (omärkt) smärta,ingen infektion,inga problem med fastnade märken.Jag gör så här (innan Hinsan får tag i mig) klipper deras öronnummer i lammboxen,och skriver in i boken. vid liv eller slakt genomgång så sätts öronmärkena in (plast,mikro) jag vet alltså exakt vilket lamm som märks och har koll på om ngn. har tappats sina märken.
.

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
Jag har haft samma problem i år, andra året med får. En tacka började stöta bort och stånga en av sina lamm direkt efter jag hade märkt det. Fick hålla henne så den lilla fick dia i början, sen gick det bra så länge hon bara luktade där bak. Nu har det gått 3 dygn, har blivit bättre hela tiden. Imorgon vågar jag nog släppa ihop dom med dom andra. En teori jag har är att tackan inte tyckte om lukten av jodopax som jag doppade tången i, men i vilket fall så väntar jag nån vecka innan jag märker resten...
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
Vad kör ni för märken?

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
Jag bytte till combi mini märken i år. Upptäckte samtidigt att det nog är lämpligt att vänta ett par veckor med märkningen för örat hänger lite på det jag märkte. Förra året hade jag micro märken men det var för svårt att se på håll tycker jag.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
Öronmärkningen är och förblir ett problem. Jag har alltif tänkt att jag skulle göra det första eller andra dagen men det har aldrig blivit av och då har det dröjt tills det börjar bli dags för betessläpp. Lika bra det kanske efter vad jag läst nu, Ville bara säga att jag håller med hustrans viskningar, klippning i öronen var utmärkt. Märkningen satt kvar hela livet och var nog inte värre för lammet än dessa märken, som sedan tappas och ställer till problem för fåret hela livet. Vet inte varför det förbjöds, kanske någon varit slarvig så det har blivit infekterat eller något, synd att man inte får använda det.
Åsenfår, hundar och katter

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
Rapport:
Nu är tackan och lammet ute bland de andra. Som jag befarade så är tackan stenhård mot de andras lamm - fast det lär de sig ju raskt - men det egna har diat ett par gånger utan allvarliga attacker. Hon bara smånafsar när öronen kommer för nära. Jag återkommer om något förändras...
Frid!  :)

PS. Jag har som sagt Horten aluminiummärken.

Lisen

  • Inlägg: 88
Kan inte alla ni som upplevt detta ringa JBV och återigen påtala att det behövs en alternativ märkningsmetod?
Förr eller senare kanske det går upp för dem att det är idioti att sätta plastbrickor i får och getöron..
Stackars djur!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
klippning i öronen var utmärkt. Vet inte varför det förbjöds, kanske någon varit slarvig så det har blivit infekterat eller något, synd att man inte får använda det.

Anledning till att kantmärkning är förbjudet:
"Att göra hack i öronen räknas som operativt ingrepp. Bara veterinär får ta hål på hud sedan 2007".

Undantaget att sätta i öronmärken, svårt att klistra dit dom.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
Jag upplever inte att det gör så ont när man märker, särskilt inte om man gör det när lammen är riktigt små. Men nu kommer jag, vis av erfarenhet, iaf att vänta någon vecka, även om denna märkningspsykos bara inträffat en enda gång. De flesta lamm rycker inte ens till när man sticker, men jag har som sagt aluminiummärkena. De som faktiskt rycker till hoppar glatt iväg efteråt och kommer strax lika rask tillbaka till förövaren med tången. Inget trauma direkt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Här är nog tråden som nämns, tror jag:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137751.0

Den ligger på gettavlan, men öronen är ju ungefär lika på får och getter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustran

  • Inlägg: 1803
Undrar lite hur samerna får skära i öronen.......de kanske är vet. utbildade. ???

fleming

  • Inlägg: 1696
Urbefolkningarna har årtusende av erfarenhet och kunnande som lärs ut till nästa generation så det är en helt annan sak.

Men det säger en hel del om vilka trauman man utsätter djuren för när detta onaturliga bruk tvångsinfördes. Öronmärk de som kom på eländet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Öronmärk dem som kom på eländet.
;D  Ja då skulle det kanske äntligen bli ett slut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ulfg

  • Inlägg: 1006
Det verkar vara ett stort problem att hantera nyfödda lamm med avseende på att många tackor är så känsliga för hur lammen doftar efter hanteringen av dem. Det varierar säkert hejvilt mellan olika tackor och raser, osv. Jag har inte haft ovanstående problem med märkning, men råkat ut för att gutetackor stött bort sina lamm bara för att man tagit upp dem med händerna och satt för mycket människodoft på dem. När jag tar upp lamm har jag på mig sköljda och tvättade gummihandskar och "gosar" absolut inte med dem. Det kanske är farligast de första veckorna? Fler erfarenheter och tips? 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Jag har daltat med alla lammen, vet inte om det spelar roll att jag gjort det när de varit precis nyfödda, jag har fått mig skick också, samtidigt som lammen. Däremot har jag inte märkt dem ännu, väntar ännu på märkutrustningen som beställdes för dryga veckan sedan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ylven menar nog "slick".  Det har jag också fått, och har som princip att i möjligaste mån dutta med de nyfödda, för att få dem tama och gosiga i vuxen ålder.  Mycket enklare att hantera djur som gillar folk!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser