Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tejpade ägg  (läst 1046 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Tejpade ägg
« skrivet: 10 apr-13 kl 16:39 »
Frågar här istället. Jag har tejpat två ägg i kläckarn pga att de hade stjärnformade sprickor. Nu ska äggen kläckas och jag undrar när jag ska ta bort tejpen? Idag är dag 19. Jag är orolig om kycklingarna försöker göra hålslag precis där tejpen sitter.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

FM

• Skåne
SV: Tejpade ägg
« Svar #1 skrivet: 10 apr-13 kl 18:00 »
Vilken sorts tejp har du? Jag hade kirurgisk/vit tejp. La dem med tejpen neråt, de brukar oftast göra hål uppåt, sedan ha kollen :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 18:29 »
Det är vanlig hushållstejp. Du menar att tejpen ska sitta kvar till hålslag eller till kycklingen försöker ta sig ut? Jag har vänt äggen så tejpen är neråt. Tack för tipset
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 21:01 »
Jag har aldrig tagit bort tejpen. Har dom klarat sig hela vägen fram så har dom fixat tejpen också :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-13 kl 21:14 »
Jag hade en kyckling som skulle kläckas ur ett tejpat ägg men jag fick ta bort tejpen eftersom den låg i vägen för att han skulle få upp hela skalet och öppna själv. Han fick göra hålslag och arbeta sig runt lite men sen tog det stopp och då kände jag att jag var tvungen att hjälpa till. Så bort med tejpen och vips öppnade han resten själv.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-13 kl 22:50 »
Jag råkade tappa ett ägg på kanske 16 dagen så det blev en spricka i. Jag gjorde ingenting, lade det bara med sprickan nedåt. Det bidde en kyckling av det också.  :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser