Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flasklamm allmogeras  (läst 1838 gånger)

ia-pia

flasklamm allmogeras
« skrivet: 28 mar-13 kl 19:14 »
Så fick vi ett flasklamm då sista tackan lammade i söndags morse.
Den största baggen av de 10 lamm vi fick vägde 4 kg. Han fick en syster också som tackan bara var intresserad av. Vi kämpade på den dagen kanske inte tillräckligt då jag läst efteråt att det kan ta flera veckor .
Hursomhelst denna krake tycks aldrig bli nöjd dricker desperat varje gång han blir matad med lammnäringen. Idag har sambon gett honom varannan timme ca 1 dl åt gången. På påsen står det högst 1 liter /dagMan undrar ju gäller det för köttfår som allmogefår.
Kan man ge honom tills han blir nöjd?
Någon som kan hjälpa reda upp mängden /dag

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: flasklamm allmogeras
« Svar #1 skrivet: 28 mar-13 kl 19:16 »
Och jag som alltid trott att man kan ge dem så mycket de vill ha så länge de 1. är små och 2. suger själva. ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 29 mar-13 kl 07:50 »
Hej Ia-Pia,
Vi har lite samma funderingar här hemma. Har också läst det med en liter någonstans. Men lilla Åsenlammet vill ha mer :-)
Vi gorde som ni första veckan var lite rädd att ge för mycket när hon är så små och girig. Men nu igår började vi med att låter henne dricka tills hon bli nöjd och då drack hon ca 2dl men ville inte ha nästa gång ;-). Kändes dock bra att gå oftare med små mängder första veckan. Hon vägde bara 3kg vid födseln. (ska se och väga idag igen). Läste i Sjödins bok om 100ml för 2,5kg och 150ml för 3,5kg, 200ml för 5kg åt gången.

Vi testa med lammbar just nu men inte så stor succe än tyvärr. Hörde att det kan vara svårt att lära om en flasklamm på lammbar men förstår inte riktigt om man kan ge lammbar från dag ett? Trodde dem skulle ha varm mjölk första dagarna/veckan?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-13 kl 09:04 »

Efter ett felläge ville inte vår Tripp ha det stora bagglammet utan bara den lilla tackan som föddes först
 Första dygnen/et håller jag tackan eller mjölkar ur och stödmatar med lammnäring 100ml per mål så magen kommer igång och vänjer sig . Sen ger jag 250ml per mål var 3-4 timma  Så håller jag även tackan (som inte är elak mot ungen utan den får bara inte dia) så ungen får snutta när favoriten äter.
1liters gräns har jag totalt missat  ;)   inte väger jag ungarna heller. Känner om magen är rund och lammungen är glad
Jag har Pontus lammnäring och Gotlandsfår tror inte magarna fungerar annorlunda på andra raser men vad vet jag

Man kan också lösa det med att ta bort favoritungen från tackan ett eller par dygn. och tvinga på den andra ungen.
Vilket vi tidigare gjort med stor framgång här .   Men det är en annan historia  :)
  MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 29 mar-13 kl 10:03 »
Då är det ju kanske ingen fara så länge dem suger själv? Man är väll mest rädd för att Allmogelammen är så små 2-4kg beroende på ras är helt normal. Våran lilla (halvt flaskis) drack så att hon hostar och såg ut att vilja spy upp om hon bara kunde, då blev jag lite försiktigt men om dem alldrig får nog så är dem ju kanske girig jämmnt ;-) . Vägde dem just och över ett kilo har dem gått upp både den som drikker hos mamman och den andre. Och det känns mycket bra för Åsenfår. Mina ensamfödda brukar ligger på 200g per dag och det verka vara välldigt bra för Åsenfår. Jag tro inte att 250ml rymms i en liten 3kg lammmage men dem växer ju fort.

Har desutom köpt LG-produkers lammnäring som är fettare och energierikare an dem flesta andra. Kanske har Allmogeraserna rellativt fett mjölk (lite som med fjällko kanske?) Då behöver dem ju inte drikker så mycket vatten heller för att bli mätt tänkte jag och det har funkat jätte bra dem flasklamm vi har haft tidigare också. Sen ge jag dem mjölk så länge syskonen dricker så även på bete får dem i alla fall morgon och kväll.

Min flaskis är det för att mammans ena juver funkar inte (troligtvis högt spenmembran / ihoppväxt efter en gammal skada) Så hon vill ju ha lammet men mjölken räcker inte.

Vi går ju inte heller på natten i ca 4-5timmar hon kan ju diar lite grann och det finns ett lammbar nu så nu tänker jag sover 6 timmar ;-)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 mar-13 kl 13:52 »
Hursomhelst denna krake tycks aldrig bli nöjd dricker desperat varje gång han blir matad med lammnäringen. Idag har sambon gett honom varannan timme ca 1 dl åt gången. På påsen står det högst 1 liter /dagMan undrar ju gäller det för köttfår som allmogefår.
Kan man ge honom tills han blir nöjd? Någon som kan hjälpa reda upp mängden /dag

Lammen dricker 2,5 liter mjölk per dygn. Så inte så konstigt att han dricker desperat om han får 1liter..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ia-pia

« Svar #6 skrivet: 30 mar-13 kl 08:13 »
2.5 liter / dag måste väl ändå vara när lammen är ca. 1-2 veckor Det står på Pontus lammnäring ca 1 liter de första dagarna och sedan succesivt mer och som max 2.5 liter / dygn.
 Ni som har Gotlandsfår hur mycket ungefär väger  era lamm som nyfödda?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 mar-13 kl 08:31 »
Det undrade jag också.  Det är ju rätt stora skillnader i storlek mellan olika fårraser.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 30 mar-13 kl 09:07 »
Gotlands lamm väger nästan 4kg normalt (varierar mellan 3,2 - 4,7)          flasklamm  hos mig alltid fått dricka så de varit mätta, det gör lamm som går med mamman liksom de lamm som har lammamma. Det har fungerat på Helsingefår, Gotlandsfår m.fl :-)
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 09:59 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser