Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med stopp i juvret  (läst 4856 gånger)

semlan

• Södermanland
Tacka med stopp i juvret
« skrivet: 27 mar-13 kl 15:29 »
Hej!
Någon som har erfarenhet av något som veterinären kallade höga trösklar i juvrets ventriklar?
En av våra tackor fick tre lamm i förrgår. När jag rutinkollade spenarna kom bara mjölk ur en. Efter att ha försökt mjölka och massera ringde jag veterinären som kom och tittade. Det är då stopp uppe i själva juvret men inte mjölkstockning utan ett mekaniskt stopp som skulle täppa igen mjölkgången.
Tackan fick spruta mot inflammation (men visade inga tecken på inflammation ännu. Ingen feber och inga knölar i juvret.) och så lämnade hon kvar en spruta som ska ges idag.
Jag skulle fortsätta massera ett par gånger om dagen och försöka mjölka, men det fanns tydligen inte mycket hopp om att det skulle komma igång.
Juvret är väldigt spänt och fyllt men hon låter mig klämma på det så det kan inte vara allt för smärtsamt.
En nödlösning kunde tydligen vara att de skulle föra in något rör i spenen och öppna upp, dock med infektionsrisk och dessutom låter det som att det skulle vara väldigt plågsamt för tackan.
Nu stödmatar vi med lammnäring så lammen kanske ändå klarar sig ok men vad tror ni om tackans framtid? Någon som varit med om detta och det har släppt efter ett tag, eller att man har gjort någon åtgärd?
Det är en favorittacka, lugn och bra och en duktig mamma, men nu vågar man väl inte betäcka henne igen ifall det är ett permanent fel.
Hon är född 07 och har lammat många gånger.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

vallhunden

• Västergötland
SV: Tacka med stopp i juvret
« Svar #1 skrivet: 27 mar-13 kl 16:18 »
Min teori är att detta lätt händer (stopp i spenkanalen) när de har haft lamm som har gått hårt åt juvret säsongen innan. Antagligen var det två lamm på den spenen förra året. Lamm brukar ju präglas på en spene och sedan hålla sig till den...
Spenkanalen behöver då öppnas manuellt, precis som du säger. Min erfarenhet är att detta är ett bestående fel, så jag hade tagit bort tackan till hösten, tyvärr...
Den andra sidan kommer att kompensera för "mjölkbortfallet", så du får 75% av mjölken till lammen, i allafall...
Jag hade en tacka som jag körde till veterinären och fick kanalen öppnad. Men inte alla veterinärer är beredda att göra detta. De känner sig osäkra på ingreppet. Tyvärr så öppnades kanalen för sent och jag fick aldrig igång mjöklproduktionen på den sidan. Tackan hade trillingar - ett lamm gav jag bort som flasklamm med en gång, ett lamm dog (oväntat) och hon födde upp ett lamm. Jag slog ut tackan till hösten.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

semlan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-13 kl 16:44 »
Hej!
Tack för svar!
Hon hade ett väldigt stort och envist lamm förra året som dessutom var en tacka och gick kvar kanske lite för länge innan hon fick gå i sin.
Så det är kanske därför då. Tror att jag kanske väljer stödmatning i stället för öppning om det går att välja.
Min största oro är att det ska bli komplikationer av att mjölken inte kommer ut. Hoppas att det ska sluta produceras på den sidan!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-13 kl 19:22 »
Jag tror nog att det sinlägger sig utan problem! Men det skadar aldrig att hålla ett öga på det...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 mar-13 kl 15:51 »
Du verkar ju ha koll på det hela men ändå:
Känn edter sidoskilnader i fråga om juvrets spändhet, värme och om det ömmar!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 29 mar-13 kl 16:06 »
Sitter med exakt samma problem! 

Tackan mår bra, ingen inflamation, men nu har det varit spänd och stor i en vecka på den sida, tycker so synd om henne. Jag undra hur lång tid det ska ta tills det går tillbaka. Har dragit ner på kraftfoder till henne men törs inte sluta helt ett lamm dricker ju på andra sidan och tar inte flaskan just nu. Hon går ju ner fort i hull tycker jag (hon har varit lite sorgebarn halva vintern /bland alla andra tjockisar)

Mycket knepigt hur man bäst gör tycker jag. Men vet vill inte heller ingriper och öppna upp så länge hon mår bra...

Har hört av en äldre fårkompis att hon har en sån tacka och juvret bara gick tillbaka av sig själv, det bara gick tillbaka och var som en tom påse sen dess, hon kunde ta sina lamm på andra spenen utan problem. Det har aldrig kommit mjölk i den sidan sen dess. So den tackan har lammat igen. Det lugnade mig lite att höra men hon ska kanske bara gå som gräsklippare hos mig, vill inte ha flaskisar hela tiden.

semlan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 08:35 »
Peppar peppar så verkar det gå bra för tackan. Hon beter sig helt normalt med maten och har ingen feber.
Däremot har det inte ännu blivit tomt på den sidan. Varmt och spänt är det ju fortfarande, men inte "överdrivet" varmt.

Ja gräsklippare är nog bättre Skogslyktan, det känns lite vanskligt att riskera samma problem igen, man vet ju inte om det går lika "bra" igen eller om det skulle bli inflammation eller värre nästa gång. Och inte kan det kännas så kul och skönt för tackan på det här viset heller.

Ibland tänker jag att det skulle vara så mycket enklare att lägga ner hela den här lammgrejen och bara ha sina gräsätande sällskapsfår. Men på nåt vis brukar jag ha ändå glömt bort allt strul efter en liten stund...  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser