Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindmätare - Loggning?  (läst 2641 gånger)

krikav

• Hälsingland
Vindmätare - Loggning?
« skrivet: 23 mar-13 kl 18:14 »
Jag har ett ställe ute på en åker, där jag tror att det skulle fungera väldigt bra med ett vindkraftverk.
Jag vill undersöka det, och därför mäta vindhastigheten.
Det är ca 200m från närmaste hus, så jag har inte tillgång till någon el.
Vad för slags utrustning kan jag behöva?

Det jag vill är att ha en liten mojäng, som mäter vindtemperaturen lite då och då över dygnet, och loggar det.
Tanken är att jag ska gå dit kanske en gång i veckan för att hämta datat.

Kan det räcka med något litet batteri, eller måste jag dra dit en solcell?

eka

• Värmland
SV: Vindmätare - Loggning?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-13 kl 22:24 »
För att få ett bra grepp om det är lämplig plats för vindsnurra så bör mätningen ske en bit upp i luften. påverkan av marken är kraftig så man behöver en enkel mast.
Sedan finns det ett antal trådlösa väderstationer på marknaden som också läser av vind så en sådan kan vara den absolut enklaste sättet.
Att bygga en egen vindmätare är inte så komplicerat men kräver kunskap i elektronik.

Men innan du gör något av ovan. Läs på denna sidan
http://energimyndigheten.se/sv/Om-oss/Var-verksamhet/Framjande-av-vindkraft1/Vindkartering1/
Här finns kartor med hög upplösning som är teoretiskt beräknade över hela landet, det här ger dig en mycket bra fingervisning om det är lämpligt och vad du kan tänkas få i utbyte.
Här kan man också lära sig mycket om hur olika höjder påverkar vindhastigheten.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-13 kl 06:17 »
Jag tror krånglet är att skaffa instrumentet för att mäta vindhastigheten, en anemometer läser jag innantill. När du väl har den har den antingen själv förmågan att logga, eller så har den en utsignal som tex 0-10V eller 4-20mA. Du får då hitta en utrustning som loggar detta vilket inte blir gratis.

Jag föreslår att hitta en billig anemometer med logförmåga eller ge dig in i elektronikens underbara värld för att bygga en egen loggare med en Arduino.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 07:58 »
Eftersom det bara är 200 meter till ett hus så kommer det ju ändå bara vara ett väldigt litet vindkraftverk som kommer i fråga, så det räcker nog om du kan mäta 10-12 meter upp, och det går ju att skruva ihop ett par vattenledningsrör på 6 meter och staga upp. . Små vindmätare finns det ju gott om.. nån borde ju uppfylla dina krav kan jag tro.

krikav

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-13 kl 10:33 »
Jag är nog mer intresserad av att skaffa en färdig mätare, än att lära mig allt jag behöver om elektronik för att löda ihop en egen.

10-12 meter upp i luften tror jag verkligen räcker!
Det är ett småskaligt vindkraftverk jag är intresserad av, för hushållsproduktion.

Antingen att man tar så stort man får, utan att det kräver bygglov och monterar det på en mast.
Alternativet är att bygga en stor och fin väderkvarn, som får pryda landskapet samtidigt som man kan få en bit ström.

Jag har kikat på kartorna, och verkar vara i snitt 5m/s 80 meter upp i luften på min plats.
Det är en långsmal sjö, och en landsväg och en dalgång mellan en grusås och en bergsluttning, och det jag hoppas på är att hitta något ställe där man kan få någon form av "korridor"-effekt av landskapet, för att driva upp vindhastigheterna lokalt.

Att resa ett 10-meters torn med en liten färdigköpt apparat som drivs av batteri, och sedan lämna det där i några veckor, för att sedan plocka ned det och kolla logg, och sedan byta plats efter uppladdning.
Det är nog vad jag siktar på.
Vad för sorts apparat skulle kunna passa det bra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
Mashakaks7413, JamesOrich

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser