Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänliga material sökes till källargrund, fuktspärr eller dränering.  (läst 3096 gånger)

andreas_be_nilsson

• Småland
Jaaaa. Och så var det ytterligare en källare med fuktproblem som måste åtgärdas. Huset är från 1950-talet och är byggt på block som är putsade med betong.
Har letat runt och hittar en hel del dräneringsskivor MEN allt - precis ALLT är baserat på plast!

Förr blaskade man på asfalt på utsidan av grunden för att få en fuktspärr. Tydligen skapar detta fuktproblem.

Så frågan är om det finns någon miljövänlig lösning på att för att få bukt med fuktproblem?
Antingen genom spärr eller dränering.
Marken runt huset är "vattensjuk" och huset är byggt i en sluttning ... dvs halva källaren står under mark.

Jag har funderat på att gräva upp grunden, lägga slang i botten och och fylla på med makadam intill grunden istället för jordmassa.
Men hur jag ska göra med självaste grunden - ja det vet jag inte eftersom jag inte kan hitta någon bra lösning.

Hjälp på traven är varmt välkommet!
 ;D
« Senast ändrad: 22 mar-13 kl 23:49 av andreas_be_nilsson »

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Förr blaskade man på asfalt på utsidan av grunden för att få en fuktspärr. Tydligen skapar detta fuktproblem.

Det förstår jag inte. Möjligen därför att det blir tätt och man haft fuktiga rotsaker eller annat inne i källaren och inte ventilerat. Är det tätt på ytterytan slipper man ju få in fukt men samtidigt stänger man in ev. inifrån kommande fukt.

Jag tror att man med dina önskemål kommer ganska långt genom att gräva upp, lägga tegelrör (inte plast då...) slabba på ett par lager asfalttjära och fylla tillbaka med tvättad singel eller grovt grus.

/Jens

PS: Välkommen hit förresten!  :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

• Gäst

Nja, det blir fuktproblem när det bli för gammalt och "utslitet". De nya plastgrejerna kommer också att bli för gamla och utslitna någon gång. Fukt i en källare kommer alltid förr eller senare och den bör därför klara det. Om fukten kan försvinna och inte tvingas att trycka sig upp i huset, så är det inga problem.

malarmaster

• Gäst
tror också att en "gammaldags " lösning funkar idag i kombination med ett modernt dräneringslager.
att en källare från 50-talet drabbas av fukt är inget konstigt,asfalten på utsidan är slut,den ev. dränering som finns är täppt m.m.
cykeln för dränering är 25-30 år så det är hög tid.
att muren utsätts för ständig fukt är inte bra,cementen urlakas och vittrar sönder med tiden,insidan drabbas gärna av mögel m.m vilket gör att källaren blir en mindre lämplig plats att vistas i och förvara grejor.
insidan målas med fördel med silikatfärg som andas(EFTER ny dränering),plastmattor på golvet bör undvikas då de stänger in fukt och blir en grogrund för mögel,vill man ha ett lättstädat cementgolv är oljning att föredra,det bästa är klinkersgolv.
ulf

poe5

• Skåne
Om du nu gräver upp kan du kolla isolerpprodukter gjorda av glas, som t.ex. foamglas http://www.foamglas.se/ Det finns säkert andra liknande. Lite vanligare i Tyskland, här uppe.
Fördelen är att du även får en isolerad vägg. men skall den vara riktigt tät så tror jag dom rekommenderade en helsvetsad gummimatta utanför isoleringen.
//pär

andreas_be_nilsson

• Småland
Wow. Många svar här. Tackar tackar!
 :D

Tycker foamglas låter som ett ganska bra alternativ. Återvunnet glas låter bättre än plast. Och asfalt-tjära lär väl vara någon kemisk gegga baserat på petroleum/råolja? Det känns inget vidare.
Antagligen är det väl så att fukten hålls ute och är det fukt i källaren så får den svårt att tränga ut med asfalt på ytterväggen - exakt. Jag planerar att köra med en luftavfuktare.

Tegelrör känns trevligt men frågan är hur det fungerar som dränering. Hur och var jag lägger dem .... ?
Kan väl tänka mig att använda dräneringsslang av plast men det känns inte trevligt att gräva ner plast. Däremot gillar jag lösningen med de små hålen i slangen så att vattnet kan sippra ner och rinna iväg. Tänker på ex. Uponors som säljs på Hornbach.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Tegelrör är nog svåra att få tag i idag. Det är rörstumpar, kanske 0,4 m långa som man lägger i botten av en dränering, kant mot kant. Svåra att lägga men bra om det blir rätt. Jag har ett antal täckdiken utförda med teglerör, jag fattar inte hur de fick till precisionen som behövs.

Ett enklare alternativ är ju kokosslang:
http://www.alltimark.se/Category.aspx?mode=1&hid=3&id=3
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/196753-info-kring-dranering.html

Jag tror helt enkelt att det ibland är, totalt sett, effektivare att använda moderna material. Lite löst spånande är att man skulle kunna använda betongrör eller spirorör, de är ju gjorda av metall.  ???

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser