Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överlevnad  (läst 13982 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: Överlevnad
« Svar #100 skrivet: 24 apr-13 kl 10:04 »
Längst in i hörnen där plasten är tjockare så är det också sämst ventilation. Det är många som invintrar på 9 ramar i LN 10 ramars lådor. Det som borde testas är om den gamla tanken med att kyla ner bina efter invintringen var bra. Plus en massa annat förstås. Bin är insekter och för deras del är inte centralvärme något plus!

jacobfor

• Uppland
« Svar #101 skrivet: 24 apr-13 kl 14:37 »
Gidde: Då har jag gjort en korrekt analys enl dig? Dvs genom att ta bort en ram och öka luftspalten på kanten blir självcirkulationen bättre i kupan och mer fukt ventileras bort utan att bina sitter i drag. Någon annan som har en kommentar på det?

/Jacob

Jano

• Halland
« Svar #102 skrivet: 24 apr-13 kl 14:49 »
Hej,
Tänkte prova en teori i denna intressanta tråd, vi får se om teorin flyger. Ni verkar vara överens som att fukten kan vara ett problem på vintern. På väggarnas utsida på frigolitkupro (Nack, LN) finns väggspeglar, dvs väggarna är inte jämntjocka utan är ca hälften så tjocka på en yta. Komplicerad förklaring men alla som sett en nackakupa, LN förstår säkert vad jag menar.
Väggspegeln gör ju att isolering blir mindre på de ställena och mer värme leds ut. Följden blir att på insidan kyls luften som då sjunker. Man får då självcirkulation vilket transporterar bort fukt. Frågar är då om man inte borde ta bort ramarna längst ut för att öka denna cirkulation och minska fukten. Vad tror ni?

Mvh,
Jacob

En teori är till för att praktiskt provas. Min erfarenhet av plastkupor är ytterst tillfällig så jag är inte den rätte att fråga. Ett bra sätt som kan rekommenderas är att invintra på 2 lådor istället, med antalet ramar i varje låda som bistyrkan kräver. På ett högre utrymme sitter bina mycket lugnare med lägre foderkonsumtion och därmed minimal fuktalstring. För nackakupan har väl nätbotten?  Ett vinterbi har på hösten lagrat upp näring för sin egen vinterförsörjning så det foder som behövs är för att bina i det inre av klotet ska kunna hålla luftkonditioneringen i gång. Men som sagt prova din teori i praktiken så får du se vad som händer, för det är så man kommer fram till ett bra resultat.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #103 skrivet: 24 apr-13 kl 18:33 »
Jag har inte tänkt så mycket på detta tidigare, men det går faktiskt ner 11 ramar med avståndsstift i en lågnormallåda, men då utan bigång i två diagonala hörn. Jag försöker oftast skjuta ihop de 10 ramarna i mitten och lämna platsen för den 11:e ramen fördelat på båda sidorna. Jag brukar sedan på våren irritera mig på att jag gjort just detta eftersom ramen längst från ynglet oftast är 4 cm tjock.

jacobfor

• Uppland
« Svar #104 skrivet: 24 apr-13 kl 22:33 »
Olof: Varför blir ramen tjock? Bygger bina ut den eller sväller den?

/Jacob

olof

• Skåne
« Svar #105 skrivet: 24 apr-13 kl 22:38 »
Bina bygger ut den väldigt mycket. Ibland väljer de att vildbygga en extrakaka istället.

erik_kalmar

• -
« Svar #106 skrivet: 25 apr-13 kl 11:04 »
Hur fungerar det om man för ut den främre och den bakre ramen ut mot kanterna och sedan glesar ut resten mellan dessa? Ger det något annat bekymmer när bigången blir lite större än vanligt mellan ramarna?

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #107 skrivet: 25 apr-13 kl 11:13 »
Hur fungerar det om man för ut den främre och den bakre ramen ut mot kanterna och sedan glesar ut resten mellan dessa? Ger det något annat bekymmer när bigången blir lite större än vanligt mellan ramarna?

Det är så det skall göras på vintern, på sommaren använts sommarlucka.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #108 skrivet: 25 apr-13 kl 11:17 »
Det är så det skall göras på vintern, på sommaren använts sommarlucka.
Eller så har man 11 ramar på sommaren, det brukar jag ha, och det har funkat bra hittills.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #109 skrivet: 25 apr-13 kl 12:17 »
Eller så har man 11 ramar på sommaren, det brukar jag ha, och det har funkat bra hittills.

Då har du en rymligare låda, eller ställer du ramarna snet som Olof.

olof

• Skåne
« Svar #110 skrivet: 25 apr-13 kl 17:24 »
Jag har också sommarlucka i yngelrummen på starka samhällen på sommaren. Det blir i princip inget vildbygge då o det går snabbare att jobba igen en låda.

Tummen

• -
« Svar #111 skrivet: 25 apr-13 kl 18:00 »
Ursäkta frågan från en nybörjare, men vad menar ni med sommarlucka?

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #112 skrivet: 25 apr-13 kl 19:20 »

Sommarlucka är en blindram som är ca. 12 mm tjock med avståndsstift och bigång på alla sidor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #113 skrivet: 25 apr-13 kl 20:43 »
Då har du en rymligare låda, eller ställer du ramarna snet som Olof.
Skälderhuskupa, och jag har iofs mest sveaformat i nuläget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
« Svar #114 skrivet: 26 apr-13 kl 00:04 »
Du är inte ensam, den är nog en av bikupans minst kända delar. Den vanliga passar inte till hoffmanram (om man inte har en variant som passar till just hoffmanram). Jag tycker det är ett värdefullt och tidsbesparande tillbehör till kupan under maj-juli när bygglusten är som störst och bina annars fyller minsta vrå i kupan med vildbygge.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #115 skrivet: 26 apr-13 kl 06:57 »
Du är inte ensam, den är nog en av bikupans minst kända delar. Den vanliga passar inte till hoffmanram (om man inte har en variant som passar till just hoffmanram). Jag tycker det är ett värdefullt och tidsbesparande tillbehör till kupan under maj-juli när bygglusten är som störst och bina annars fyller minsta vrå i kupan med vildbygge.

Ha alltid en el. två outbygda ramar i skattlådan så slipper du vildbygge, när bina bygger ut dessa ramar är det dax för fler skattlådor.
Bina bygger ej mer än dom behöver,

Gideon i Roslagen

« Svar #116 skrivet: 28 apr-13 kl 22:08 »
Vid all invintring så är det viktigt att så långt det är möjligt att skapa ventilation mot lådväggarna. Så det gäller att trycka tillsammans ramarna så mycket som möjligt och skapa så stor spalt som möjligt mellan de yttersta ramarna och lådväggarna. Det minskar riskerna för mögel och annat otrevligt! Och detta gäller oavsett om du har 10 ramar eller mindre i lådan!

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 29 apr-13 kl 08:19 »
Ha alltid en el. två outbygda ramar i skattlådan så slipper du vildbygge

Det var väldresserade bin.

Gideon i Roslagen

« Svar #118 skrivet: 06 maj-13 kl 19:45 »
Jag har lovat att visa hur "min" toppventilation ser ut. Jag vet att det ser lite primitivt ut. Men både jag och bina vet att det fungerar!

knutte

• -
« Svar #119 skrivet: 06 maj-13 kl 20:45 »
Jag har lovat att visa hur "min" toppventilation ser ut. Jag vet att det ser lite primitivt ut. Men både jag och bina vet att det fungerar!
Hur ser det ut i smh Gideon? Bra fart? Vad gör du först i vårbruket? Svaga, starka, vad göra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser