Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ulltapp  (läst 1329 gånger)

evaloteri

• Dalarna
ulltapp
« skrivet: 04 mar-13 kl 19:17 »
Jag har en fråga ang en 7-årig oxford down tacka som tappar ull på stora områden. Ända in på skinnet.  Varför? Har även tappat i hullet. inga lamm. Får kraftfoder o torkade ärtor 2 ggr/dag. Äter väldigt lite av det, inte full ranson. Vatten med b-vitamin. Avmaskad med Ivomec.  Har inte sett några parasiter. Någon som har nån ide vad jag kan göra mer. Är hon" bara" gammal eller är det någon brist? Tacksam för svar..

lantisse

• Bohuslän
SV: ulltapp
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 11:42 »
Har inget svar att ge, söker nämligen själv efter svar på liknande symtom. Jag upptäkte för ca ett par veckor sedan att baggen hade en kal fläck på halsen.
Tänkte att han kanske hade fastnat i något, men nu har jag sett att två av tackorna också är kala på halsen. Börjar bli lite fundersam på vad detta kan vara
för något. Parasiter? Vitaminbrist? Finns det någon med svar att ge?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 06 mar-13 kl 17:36 »
Proteinbrist brukar ge ullsläpp.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #3 skrivet: 06 mar-13 kl 17:59 »
Jag är inte helt säker på att det alltid är proteinbrist,tror att det kan vara hormonellt också,vårkänslor eller så. ;)

evaloteri

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 06 mar-13 kl 19:55 »
Men om det är proteinbrist hur ska jag få i henne det då hon är så dålig att äta typ kraftfoder?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 06 mar-13 kl 20:00 »
Lusern kanske hon äter?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

evaloteri

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 06 mar-13 kl 20:23 »
Hon får det också.. Tar ett par tuggor sen går hon undan..

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 07 mar-13 kl 08:26 »
Äter hon betfor, det kan göra lite nytta för aptiten.

lantisse

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 07 mar-13 kl 09:24 »
Jag tror att det kan vara löss, hittade en lus på en av tackorna. Ska snart klippa fåren, har läst att det är ett bra tillfälle för avlusning. Bra att tackorna är fria från löss innan lammen kommer så inte de åker på det också.

evaloteri

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 07 mar-13 kl 17:11 »
Smittar inte det till dom andra? Jag har 3 tackor och det är bara 1 som tappar ull..

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 07 mar-13 kl 18:47 »
Har hon löss så borde de klia. Försök titta noga, man brukar kunna se dem som små svarta prickar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser