Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 52885 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #60 skrivet: 24 jun-13 kl 12:19 »
Berätta för oss också, Kite!  Vi vill också bli bättre förare ...   ;) :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 29 jun-13 kl 18:29 »
Jo, morsan har lärt sig lite bättre hur hon ska jobba på ullisar ;D (Det kunde jag redan innan...) T ex att det inte alltid är läge att kräva ett "ligg" av hunden om det är racer-ullisar. (Det visste jag redan innan...) Utan sakta ner hunden ( :-[ :-[)
Hon har också lärt sig hur hon ska ropa in mig när vi ska dela på en flock ullisar, för att jag ska komma snabbt! Hon bytte ord bara, så fattade jag lite bättre.
Annars så konstaterade de att jag funkar rätt bra som jag är 8) 8)
Morsan jobbade mest med Skithunden. Hon lärde sig hur hon skulle kommendera på ullisarna - när man använder en stor sidorörelse och en liten sidorörelse. OCH ATT TITTA PÅ ULLISARNA! (Det kunde jag redan innan...)
Jag hjälpte mest till att hålla ullisarna till dom andra hundarna som gick kurs 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #62 skrivet: 29 jun-13 kl 19:26 »
Ja, att hunden vallar bättre än vi människor, det säger de allihop.
Jag hjälpte mest till att hålla ullisarna till dom andra hundarna som gick kurs 8)
Ett hedersuppdrag alltså!  Grattis, Kite! :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 30 jun-13 kl 18:46 »
Jaha, nu har jag jobbat i två dagar på tävlingarna. Morsan är äckligt nöjd med Skithunden, som kom 5:a båda dagarna... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 05 jul-13 kl 18:46 »
Nu är det jobb mest varje dag ;D
Vi går ner i hagen vid sjön och samlar ihop alla mamma-ullisar och bääbisar och kollar att alla mår bra. (Morsan gick ner med Skithunden en gång, då fattades en mamma-ullis och hennes bääbisar. Då gick morsan ner med mig och då hittade jag henne... ;D 8))
 Vi har varit på tävling också. Morsan och jag hade lite kommunikationsproblem (långt ord för mig)
Jag hade ullisarna  framför en grind och morsan visslade "vänster" för hon trodde att dom då skulle gå igenom grinden. Men jag gick inte vänster. "Tänk igen, kärring" sa jag :o
Hon visslade "vänster" igen och jag svarade lika dant, utan att röra mig. Då skrek hon mitt vänsterkommando :o :o :o >:D Och snäll som jag är, så gjorde jag som hon sa! Och ullisarna gick utanför grinden, förstås!! Att hon inte fattar bättre - hon har ju varit på kurs och allting!!!!

Trollmor

• -
« Svar #65 skrivet: 05 jul-13 kl 19:46 »
Att hon inte fattar bättre - hon har ju varit på kurs och allting!!!!
Men Kite, du får ge henne lite mera tid - vi människor är som du vet förskräckligt långsamma!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 11 jul-13 kl 19:00 »
Morsan tog ett kort på mig idag, när jag tog hem ullisarna. Morsan sitter i bilen (var annars ??? ::))
Hon har satt en gul "klänning" på mig, så att jag inte ska bli överkörd... Inte av henne i allafall ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 11 jul-13 kl 19:02 »
Syns lite dåligt, men det är jag som är den gula fläcken ner till höger... ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #68 skrivet: 11 jul-13 kl 20:44 »
Och vad gör du när fåren går ut i terrängen?  Några till höger, några till vänster och en del i full sula rakt fram? ...  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 12 jul-13 kl 10:12 »
Då går jag ut till höger, eller till vänster - det som behövs! Det gäller att se det innan det händer, då räcker det med att jag gör en liten sväng bakom dom, så att dom ser mig ;D ;D så kommer de på andra tankar!! Jag skulle aldrig springa upp och vända flocken - det är en dödsynd >:D >:D
Det händer att jag måste gå ut på sidan och spärra en väg, som dom har gått nerför några gånger.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 16 jul-13 kl 18:34 »
Jag och morsan var och tävlade i helgen som var ;D Jag tycker att det är pest att åka hemifrån, jag trivs så bra hemma under min byrå i hallen och med mina ullisar i hagen :o
Men vi åkte, Skithunden fick följa med också (Dottern har ju morsan gett bort till en karl, tillfälligt bara, säger hon ??? Kan man göra så med ens barn, bara ge bort dom ??? ??? :o)

I allafall så tävlade vi på en mycket svår bana. Första dagen sa morsan att hon var nöjd med mig, men hon sa samtidigt att det är jobbigt att hänga i "nödbromsen". Jag går upp lite i varv när jag märker att det är tävling på gång. Det märker jag på att det finns en massa bilar och hundar och att jag får sitta i bilen mycket. Sen tar hon fram en speciell käpp som hon bara har på tävling och då brukar jag stöna till av glädje, för då vet jag precis vad som kommer att hända!! ;D 8)

Vi kom på 13:de plats av över 40 hundar, så morsan var rätt så nöjd i allafall. Nästa dag var hon inte alls så nervös, det märkte jag!!
Andra dagen gjorde jag mig illa i ett framben, vilket gjorde att jag bar mig lite konstigt åt. Morsan sa till mig efteråt att hon blev lite rädd, eftersom hon inte kände igen mig, där ute på banan. Men vi avslutade allt, fast morsan blev förbannad på en ullis och bröt vid Gardroben som vi skulle stoppa in ullisarna i (fållan).

Efter en stund så kände jag hur ont jag verkligen hade i mitt framben och då haltade jag. Vi hade då med oss 2 stycken (!) djurläkare som sällskap, som kollade igenom mig och konstaterade att det inte var så farligt. Då behövde jag inte halta så mycket längre.
Jag får nu vara inomhus och får inte jobba alls >:D Jag har ju slutat att halta för länge sedan 8)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 20 jul-13 kl 19:48 »
Jag står fortfarande inomhus >:D >:D
Morsan är sjåpig!!!!

Trollmor

• -
« Svar #72 skrivet: 20 jul-13 kl 21:50 »
Pest och pina, stackars dig, Kite ...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 23 jul-13 kl 19:15 »
Igår fick jag bada (jag ääälskar att simma ;D ;D) och idag fick jag stå i hundgården igen!!! Tack god gud, jag har tröttnat på flugorna i köket!!! >:D
Imorgon ska vi åka bort och träna, säger morsan. En övning inför tävlingen om 1,5 vecka. (Där man inte hör någonting, eftersom det kör MASSOR med bilar förbi tävlingsfältet...) Då har jag en god anledning att fatta mina egna beslut :-[ ;D 8)
Jag vet bäst ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #74 skrivet: 23 jul-13 kl 20:04 »
Har du aldrig hört talas om handtecken, Kite?  ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 23 jul-13 kl 20:06 »
Jo, om jag ser dom...
Jag tittar på fåren, har inte tid att titta någon annan stans...
Men om morsan visar mig, så går jag på hennes kroppsspråk 8)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 26 jul-13 kl 18:50 »
Vi var iväg och tränade på ett stooort fält. Morsan ropade höger ("Go ahead") och jag hörde ingenting... sen hörde jag. Och då gick jag ett helt varv runt ullisarna - för det brukar morsan göra som "straff" för mig, när jag inte hör ordentligt. Konstigt nog stod morsan och skrek sig hes och hoppade upp och ner ??? ??? ::) ::) Fattar inte vad problemet var 8) Hon sa ju höger!!! ;D ;D

Idag har vi varit och simmat, igen. Förutom ullisar, så är det simma jag gillar bäst!! Här är en bild på mig i vattnet. Skithunden var med, men hon simmar inte. Hon springer bara fram och tillbaka i vattenbrynet och skakar på huvudet. Säger att hon har fått vatten  i öronen... Inte undra på, så  >:D-a stora lurar som hon har!!!
« Senast ändrad: 26 jul-13 kl 18:57 av vallhunden »

Trollmor

• -
« Svar #77 skrivet: 26 jul-13 kl 22:54 »
Hej på dig, ditt blötdjur!  :)
Konstigt nog stod morsan och skrek sig hes och hoppade upp och ner ??? ??? ::) ::) Fattar inte vad problemet var 8) Hon sa ju höger!!! ;D ;D
Säg mig, morsan sa inte händelsevis något mer än höger, som till exempel stanna eller något i den vägen ...  ???  :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 27 jul-13 kl 11:17 »
 ??? ??? :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 29 jul-13 kl 16:09 »
Morsan har berättat att på onsdag ska bääbisarna skiljas från mamma-ullisarna. Det blir Stora Ullis-Flyttar-Dagen ;D
Jag ser fram emot detta, såå :o 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1659 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser