Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på vedpanna  (läst 2099 gånger)

fredrik83

• Dalarna
Tips på vedpanna
« skrivet: 22 feb-13 kl 19:35 »
Hej ska byta vedpanna i sommar och tänkte om det fanns nån här som kunde ge mig nå bra tips på en effektiv panna med bra pris. lär ha 30- 40 kw. har  1 st acumulator tank på 750l idag men tänkt öka till 1 tank till.

jörmundur

• Medelpad
SV: Tips på vedpanna
« Svar #1 skrivet: 22 feb-13 kl 19:51 »
en maxipanna? de är mkt bra tycker jag, panna o tank i ett:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-13 kl 19:56 »
Jag har en Atmos 35 kW. Supernöjd med den! Mycket bra pris på den också tycker jag...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 20:08 »
Vi har vedex 3300,mvh

M Bond

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 20:20 »
Har vedex och är nöjd med effekten och mängden ved som går åt. Keramiken håller riktigt bra (bytt för första gången efter 11 års användning). MEN deras flambalja är skitdålig och dyr.  Kostar 1075 kr och håller drygt ett år.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 23 feb-13 kl 23:35 »
Valet av panna beror ju på hur stort pannrum du har,och en acktank på 1500 liter är i underkant.För ska man ändå elda så kan man lika gärna stoppa pannan full en gång till. Jag skulle om plats tillåter satsa på en panna som enkelt går att skifta till pellets.Ifall olyckan är så man inte kommer ut i skogen på ett tag.Eller om man måste vara hemifrån längre tider så man slipper elpatron. Att flambaljorna tar stryk beror ofta på att dom är full med aska liksom resten av pannan,så ur den synpunkten ska pannan vara enkel att rengöra.Det skiljer inte så mycket i pris på acktankarna så man köpa en lite större när man håller på,köper man en oisolerad så går det att bygga in dom snyggt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 feb-13 kl 00:25 »
Men man ska väl ändå dimensionera accumulatorvolymen till hur mycket hus man ska värma? Hade jag haft större tankar så hade jag eldat dom varma, och sen hade värmen bara sakta läckt ut från dom i onödan eftersom det inte behövs särskilt mycket energi för att värma mitt hus. Och det är väl ändå rätt onödigt...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

dwinn

• medvetande, intelligens, mod, ljus, kamp
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 feb-13 kl 01:24 »
"värmen bara sakta läckt ut" Nya acktankar av bra märke läcker nästan noll, det är ingen fara, 10-15 liter per m2 i huset, kan ju vara lagom kanske. Jag håller med föregående talare om att du har för lite avktank om du ska ha så stor panna.
Det räcker med en 20kw panna om du nöjer dig med 1500 liter.
Värmebaronen är ett bra märke, undvik de billigaste enklaste pannorna!! Dom har sämre verkningsgrad o ger mer strul.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-13 kl 09:29 »
Baxi. Kombinera med solpaneler.

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 24 feb-13 kl 09:32 »
Hej!
Har en Molle-panna, funkat jättebra i 10 år.
MVH/ Bosse

fredrik83

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 24 feb-13 kl 19:45 »
Många bra tips, har en lite fundering på hur ni har kopplat in pannan, har ni så att värmen går från pannan och upp i huset el går den direkt från acumulator tankarna? Idag så har jag att det sitter en shunt ovaför pannan som sköter värmen upp i huset, skulle bli jätte mycket omkopplingar om jag lär dra allt från acumulator tanken och upp i huset.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-13 kl 20:14 »
Våran värmer först beredaren i ena tanken sedan huset och till sist tankarna,mvh

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 24 feb-13 kl 23:12 »
Gör det enkelt för dig.Koppla schunten på stigar ledningen till acktoppen.Då får du värme i huset direkt då du kommer hem till ett kallt hus. Parallell koppling om du har fler tankar.Serie kopplingar på acktankar ser jag ingen vits med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser