Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar man lantsorter?  (läst 3754 gånger)

smallfarmers

• Småland
Var hittar man lantsorter?
« skrivet: 14 feb-13 kl 22:59 »
hej!

reading swedish, but writing in english – sorry.

on our farm, we wish to grow (only) old varieties, lantsorter.

Jordbruksverket writes: "Att bevara gamla sorter är viktigt av många skäl. Våra gamla sorter är ett levande kulturarv som det finns många skäl att bevara. Äldre sorters egenskaper kan även vara till nytta i framtiden om miljöer förändras. (...) En bevarandesort är en lantsort eller en annan sort som har odlats länge i Sverige och som är naturligt anpassad till den plats och den region som den funnits i."

but: where to find a list, and where the seeds?

is there a chance to find lantsorter for carrots, turnips, potatoes, and so on and so on?

we contacted Föreningen Sesam ... they don't have a list of Swedish lantsorter. In some of their descriptions of vegetables, it is mentioned if it belongs to “fröuppropet” or NGB – the Nordic gene bank, but that's it.

we also contacted Runåbergs Froër, as in their catalogue/overview is not mentioned what kinds are landsorter.

does anyone have a list of lantsorter / bevarandesorter?
and where to find their open pollinated seeds?

any help is appreciated.

4-ever

• Skåne
SV: Var hittar man lantsorter?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-13 kl 23:14 »
Jag tror detta är något för Jonas i Backfors att svara på  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

smallfarmers

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-13 kl 23:21 »
(isn't their farm concentrating on lantraser animals? or are they bara lantsorter grönsaker as well?)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 14 feb-13 kl 23:33 »
 Bra fråga! Jag skulle också vilja se en lista på lantsorter när det gäller grönsaker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 15 feb-13 kl 00:01 »
Varför är det så viktigt att det är just lantsorter? Det finns många bra sorter som inte är lantsorter.

Det bör dock gå att ta reda på om en sort kan anses vara en lantsort, även om det inte alltid är den mest tillgängliga informationen.

Sen beror det på vad man menar med lantsort. Här är mitt sätt att reda ut begreppen, hämtat från kapitlet Lite biologi för fröodlare i boken Fröodling:
http://www.froodling.se/pdf/litebio.pdf

För kulturväxterna tillkommer en indelning i sorter. Sorterna är skapade av människan. Växter som tillhör samma sort är likartade i ett antal egenskaper som är väsentliga för odlaren. Egenskaperna hålls dessutom stabila från generation till generation. Detta kräver i allmänhet aktiva insatser vid uppförökning av sorten.

Man brukar skilja på handelssorter och lantsorter. En lantsort är knuten till en viss trakt och dess odlingstradition. Den har utvecklats långsamt och anpassats till traktens förutsättningar. Bönder och andra odlare har antagligen alltid bedrivit en primitiv växtförädling, främst genom att ta vara på de bästa plantorna och låta dem föröka sig. Individerna hos den typiska lantsorten varierar en hel del, både till utseendet och arvsmassan. De är därför intressanta som utgångsmaterial för modern systematisk växtförädling som bygger på vetenskapen genetik som främst utvecklats under de senaste 100-150 åren. Man får därigenom fram de mycket mer enhetliga handelssorter som sedan cirka ett sekel dominerat fröhandeln i vår del av världen.

Beteckningen lokalsort är besläktad med lantsort. En lokalsort kan vara en lantsort, men den kan också vara en handelssort som visat sig passa särskilt bra i en viss trakt och sedan uppförökats där. Det förekommer även att sorter bevaras länge i samma (människo-)familj, oavsett om de bor på samma plats eller ej. Därvid uppkommer så kallade familjesorter, som ofta har en spännande historia. Deras odlingsvärde kan vara högst varierande. Ofta har de sin uppkomst i en eller annan handels-, lant- eller lokalsort.

Av en sort finns ofta flera stammar. En stam uppförökas från frögeneration till frögeneration utan inblandning från andra stammar. Det är viktigt att hålla en eller flera stammar av god kvalitet för att en sort inte ska urarta. Odlar man eget frö kan man med träget arbeta skapa egna stammar av god kvalitet. Detta kräver att man odlar fram flera frögenerationer efter varandra och gör noggrannt urval.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 feb-13 kl 00:04 »
Lite mer om detta:

Lantsorter är faktiskt inte alltid så variabla. Ibland har de inavlats ganska ordentligt.

Handelssorter kan vara mer eller mindre enhetliga. Äldre handelssorter är ofta mindre enhetliga och mer mottagliga för att förändras genom egen utsädesodling och urval.

Observera detta med lokalanpassade stammar. Man kan utgå från både lämpliga handelssorter och lämpliga lantsorter och skapa en lokalanpassad stam.

smallfarmers

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 feb-13 kl 00:14 »
yes, but thinking of gurka, we prefer not to be growing XIN TAI, and have ARBOGA VIT instead.

for example.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 15 feb-13 kl 00:15 »
is there a chance to find lantsorter for carrots, turnips, potatoes, and so on and so on?

Svenska lantsorter av grönsaker/köksväxter finns framför allt bland dessa arter:
kålrot, rova, böna, bondböna, trädgårdsärt, trädgårdsmålla.

Av morot finns t.ex. ingenting eller nästan ingenting. Men Jonas har nyss hittat en sort, som jag tippar får räknas som lokalsort:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147946.0

Av potatis finns en massa lokalsorter men om de förtjänar att kallas lantsorter vet jag inte. Jag tycker kanske det borde förutsätta att de förädlats i Sverige, vilket mer eller mindre kräver att de fröförökats här, vilket ju inte är så vanligt att man gör. I och för sig kan jag tänka mig att om de förökats vegetativt här i hundra år (med sättknölar på vanligt sätt) så kan de anses ha blivit svenska lantsorter. Det beror på var man drar gränsen. Någon som har koll på detta?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 feb-13 kl 00:16 »
En liten Dum fråga vad är Lantras i den gröna värden ?  fån en okunnig .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 15 feb-13 kl 00:20 »
yes, but thinking of gurka, we prefer not to be growing XIN TAI, and have ARBOGA VIT instead.
for example.

Arboga vit tror jag är en äldre handelssort. Jag kan förstå att ni föredrar en äldre svensk förädling framför en utländsk, som kanske inte är lika bra anpassad här. (Jag kan inte gurkor!)

Men denna information som kan ge vägledning finns ju också ofta: sorternas ursprung och ålder. Ursprunget kan dock vara knepigt, då det kan vara en import där man bara bytt namn på sorten. Men har den sen uppförökats i Sverige ett antal år så blir den mer eller mindre svensk ändå. Ett "problem" här är dock att mycket av det frö som säljs i Sverige idag är odlat långt söderut, i medelhavsområdet t ex. Detta kan leda till sämre lokalanpassning.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 15 feb-13 kl 00:21 »
En liten Dum fråga vad är Lantras i den gröna värden ?  fån en okunnig .

Man säger lantsort när det gäller växter, precis som man mer allmänt säger sort och inte ras.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 feb-13 kl 00:22 »
Man säger lantsort när det gäller växter, precis som man mer allmänt säger sort och inte ras.
Oki tack försvar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 15 feb-13 kl 00:27 »
we contacted Föreningen Sesam ... they don't have a list of Swedish lantsorter. In some of their descriptions of vegetables, it is mentioned if it belongs to “fröuppropet” or NGB – the Nordic gene bank, but that's it.

we also contacted Runåbergs Froër, as in their catalogue/overview is not mentioned what kinds are landsorter.

Jag tycker att vi i Sesam bör veta vilka av "våra" sorter som är lantsorter. Jag vet det för de arter jag ansvarar för, även om gränsdragningen kan vara knepig. Däremot kan Sesam troligen inte prestera en färdig lista över detta.

Runåbergs bör också veta vilka av deras sorter som är lantsorter.

Fröuppropet och NGB behöver inte betyda lantsort. Och lantsorter kan ibland hittas även på annat håll, även om de brukar hitta vägen till POM/Fröuppropet eller NGB efter ett tag. En del äldre sorter hittas av privatpersoner eller av Sesam t.ex. och kommer sen även till de nämnda institutionerna. Men även Sesam fungerar som en genbank som bevarar bl.a. lantsorter.
« Senast ändrad: 15 feb-13 kl 00:33 av Anders Skarlind »

smallfarmers

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 feb-13 kl 00:29 »
Interesting replies - appreciated.

ps: Does one know of other sources besides Föreningen Sesam and Runåbergs?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 feb-13 kl 00:38 »
Länge idet här för ja vet än då inte var ja ska placera frågan   det finns u två stora för handlare vad ja förstår runåberg och inpeckta  hur seriösa är dom till små handlarna eller tvärt om ? flytta gärna om det är åt fanders 

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 15 feb-13 kl 00:44 »
Länge idet här för ja vet än då inte var ja ska placera frågan   det finns u två stora för handlare vad ja förstår runåberg och inpeckta  hur seriösa är dom till små handlarna eller tvärt om ? flytta gärna om det är åt fanders

Stora handlare på grönsaksfrö är väl t.ex. Weibulls, Bröderna Nelson, Olssons frö etc.

Runåbergs och Impecta är mindre. För 10 år sen var de små, men idag finns andra som är ännu mindre.

Det går ju alltid att dela med sig erfarenheter av olika fröfirmor, men det bör läggas i en egen tråd. Jag kontaktar moderator.

smallfarmers

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 feb-13 kl 07:17 »
Observera detta med lokalanpassade stammar. Man kan utgå från både lämpliga handelssorter och lämpliga lantsorter och skapa en lokalanpassad stam.

I realize there's a lot of flexibility and possibilities here, but anyway: does anyone know of an "overview per odlingszon" with lokalanpassad handelssorter och lantsorter?

(I remember having seen such a printed map in an old children's book, some time ago.)

Or can we start working on such an an interactive (Google or Open Street) Map of Sweden, for example starting with potatis, to make it easy?

(Next development step can be adding info like: "and where are these available?")

This is not just a thought. The development of online maps, showing origin, spread, quantities and current availability (etc.?) is an issue for lantraser animals as well, in our opinion.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 16 feb-13 kl 17:16 »
Många sorter har i dag troligen förlorat en del av sin geografiska hemvist, då de bevaras på delvis andra platser än de ursprungliga. Många lokalanpassade sorter och stammar har också förlorats. Förut fanns statliga och kooperativa växtförädlingsanstalter runt om i Sverige, som lokalanpassade sorter till olika landskap. Förut fanns det svenska stammar av många västeuropeiska sorter. Nu har mycket av detta utarmats och många av dessa sorter och stammar försvunnit.

I dagens läge säger sortens härkomst en del om var den passar in, men kanske inte allt. Odlarens hemvist säger i varierande grad något om var hans fröer och knölar passar in; mer om han odlat dem länge på samma plats, mindre om han just fått tag i dem.

Det är upp till oss att på lämpligt sätt återskapa detta, förslagsvis genom uthållig lokal utsädesodling av lämpliga sorter.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 feb-13 kl 17:18 »
Stora handlare på grönsaksfrö är väl t.ex. Weibulls, Bröderna Nelson, Olssons frö etc.

Runåbergs och Impecta är mindre. För 10 år sen var de små, men idag finns andra som är ännu mindre.

Det går ju alltid att dela med sig erfarenheter av olika fröfirmor, men det bör läggas i en egen tråd. Jag kontaktar moderator.
A på så vis  tack för infon .

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser