Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Producera Biokol i Pannan?  (läst 7959 gånger)

Länghultarn

• Skåne
SV: Producera Biokol i Pannan?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-13 kl 22:23 »
Jag har också funderat på att slänga in en kakburk med lite hål i locket i pannan eller kaminen. Men jag är rädd för burken ska smälta? Är det stål eller järn som gäller, och i så fall- har någon tips på var man hittar lämpliga burkar eller behållare i dessa material enkelt? För vanliga konservburkar är väl i alluminium, eller?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 19 okt-13 kl 22:46 »
De flesta konservburkar är av förtennad stålplåt. Aluminium förekommer framför allt i returburkar för öl och läsk samt en del fiskkonserver (fiskbullar, makrill i tomatsås, matjessill mm).
Det är ju lätt gjort att kolla vilket material det är frågan om - dels känns det på vikten hos en tomburk och på hur plåten känns när man böjer den, det märks på hur tungt det går för konservöppnaren, och inte minst kan man kolla med en magnet om plåten är magnetisk eller inte.

Ahlman

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 22 okt-13 kl 10:32 »

Jag vet att man kan göra biokol på alla möjliga olika metoder med tunnor och dylika konstruktioner, men jag skulle helst vilja göra biokol i pannan, så att jag kan utnyttja förbränningen av vedgaserna genom att värma upp min ackumulatortank med dem. :)

Någon som har någon idén på hur man kan göra detta?
Du får inga förbränningsgaser om du samtidigt ska framställa kol.
Den här typen av pyreldning skapar klimatförsrande gaser och ska absolut undvikas.
Eldning ska ske för att få värme och då med klar låga och fullständig förbränning.

Har själv mycket svårt för sådana här "moderat såklart, tänk på dig själv och skit i andra" ideer.
Varför förstöra miljön för andra bara för några ynka kolbitar. Duger inte jorden som den är så beställ hem ett lass matjord.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #23 skrivet: 22 okt-13 kl 11:13 »
Har man en modern panna med underförbränning så fungerar det utmärkt. Grytan värms upp och innehållet förkolnas samtidigt som det avgår rökgaser som värmer grytan när de brinner upp. Blir fullständig förbränning utanför grytan.

En modern vedpanna eldar veden I två steg. Först en ofullständig förbränning då det bildas "gengas" och kol. Sedan förbränns denna gengas med tillsats av extra luft under extremt hög temperatur i ett keramikmunstycke. Blålåga. Det man åstadkommer med grytan är att en del kol aldrig brinner upp/förfasas, då primärluften inte når den. Det skall vara bara några små hål/springor i grytan så att gaser bara kan tränga Ut, inte in. Sedan ser elden och glöden utanför till att träet värms upp och förkolnat, så bara rent kol återstår.

Fast jag behöver ingen gryta ens. Jag eldar som vanligt och mot slutet, när bara en fin glödbädd återstår, stryper jag luften. Då slocknar elden snabbt. Och bara rent träkol återstår som kan skyfflas ut när det blir kallt.
« Senast ändrad: 22 okt-13 kl 11:20 av sɹǝpuɐ »

krikav

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 22 okt-13 kl 13:34 »
Har själv mycket svårt för sådana här "moderat såklart, tänk på dig själv och skit i andra" ideer.
Varför förstöra miljön för andra bara för några ynka kolbitar. Duger inte jorden som den är så beställ hem ett lass matjord.
Låter inte alls som att du förstår konceptet. Sedan är du aggressiv och tror du är förmer än andra.
Det är inte en fråga om att förstöra miljön, snarare handlar det om att rädda miljön.

Här får du lite av din egen medicin:
Har själv mycket svårt för sådana här "jag köper mig fri genom att konsumera ekologiskt och åka utomlands varannat år istället för varje idéer."
Varför sitta passiv, beställa hem ett lass matjord med fossiltorv, hemlevererat av lastbil?
När man kan producera sin egen jordförbättring 100% lokalproducerat och ekologiskt, med hjälp av att kola lite i pannan och blanda ut med hemmagjord kompost?

Ungefär så tycker jag du låter, och det är inte alls kul.
 Tagga ner och försök förstå, istället för att fördömma... ok?

krikav

• Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 22 okt-13 kl 13:38 »
...

Jag råder dig också att kolla in post #13 (din post) och ieeniloracs svar på din post #14.
Det verkar som du glider in i den här tråden lite då och då för att slänga iväg lite illa underbyggd kritik, för att sedan glassa vidare utan att läsa tillrättavisningarna du får.

SKÄMS!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser