Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora leverflundran  (läst 5232 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Stora leverflundran
« skrivet: 20 jan-13 kl 09:18 »
Har en tacka som har blivit dålig. Har avmaskat regelbundet men Ivomec. Ringde veterinären när jag såg för några dagar sedan att gon fått käftödem. Fick då utskrivet Valbazen och avmaskade med det i fredags.
Tackan har fortfarande inte blivit bättre. Käftödemet är borta men hon är svag, dålig aptit och har avmagrat. Ringde en annan veterinär och hon tyckte jag skulle ta bort henne.
Så nu undrar jag om det finns chans att hon kan bli bättre eller går det bara utför nu? Är det lika bra att ta bort henne med en gång eller hur länge kan jag vänta och se om hon blir bättre? Det är inga produktionsdjur utan sällskaps får som jag är mycket fäst vid...  :'(

zeina66

• Värmland
SV: Stora leverflundran
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 09:38 »
Hej...hur gammal är hon?

Jag har ju inte sett henne så det är svårt att säga vad jag skulle gjort....om käftödemet är borta nu så är det en förbättring. Skulle nog vänta nån dag till ifall det var favoriten...kanske avmaska 1 gång till efter 7 dagar.

Ge henne lite selen och foder hon gillar,möjligt att hon piggnar till :) men om hon inte äter & bara ligger så kanske det är dags att ta bort henne. Veterinärer ger ofta motsägelsefulla svar i sådana ärenden då det gäller avlivning - det är upp till djurägaren.
Det är du som ser henne och får avgöra hur mkt hon lider...om hon lider. Ifall hon gått länge med leverflundra kanske hon har skador som ej går att reparera.

Oavsett det är sällskapsfår eller ej så bör vi inte låta djuren lida när det blir jobbigt för oss känslomässigt.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 09:57 »
Käftgropsödem är ett symptom som kommer när det är ganska långt gånget.  Leverflundrarna ger bestående skador på lever och gallgångar och jag tycker det låter vettigt att ta bort henne när hon är så svag.
Vanliga avmaskiningsmedel tar inte stor leverflundra och det är därför extra viktigt att förebygga problem med bra betesplanering. Så om du inte redan har räknat ut hur det blivit som det har, så ta tag i den frågan för att undvika att dina andra djur blir sjuka!

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 10:07 »
Tackan är 6 år. Fick henne och en annan tacka för två år sedan. Fåren var de första djuren att beta vallen på 35 år. Så det borde ju inte vara massa parasiter på betet. Om inte tackorna redan hade det när jag fick dem?

Det med avlivingen är känslomässiga problem för mig det erkänner jag. I bland så kan ju veterinären vara snabb att fälla sin dom då det är produktionsdjur och det blir inte lönsamt att försöka rädda dem. Kostar mer än det ger. Men det är ju inte fallet här därför så undrade jag om jag kunde avvakta med avlivning och se om det går att rädda henne. Om det finns något att göra. Men det verkar ju inte vara fallet då.. Måste det göras så måste det göras, det är jag fullt medveten om.

Är de andra tackorna också smittade med stora leverflundran? Veterinären har skickat recept i dag på nytt maskmedel som skall hämtas ut i morgon..

Lise

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 11:29 »
Finns det blöt mark, pölar, damm, standäng eller liknande på din betesmark?
Stor leverflundra finns bara där det är blött eftersom den har en liten snäcka som mellanvärd.  Däremot kan den finnas även om det inte varit betesdjur på länge eftersom den även går på vissa vilda djur.
Det kan vara lite lurigt med stor leverflundra för att de kan ta lång tid innan man ser symptom. Framförallt om man inte slaktar djur och får se leverskadorna. Lindriga angrepp syns inte på djuren utan de verkar helt friska utom då dessa små leverskador.  Då kan det bli så att man inte fattar misstanke utan fortsätter låta samma djur beta samma marker och då uppförökas leverflundrarna. Djuren som är infekterade (utan att man märkt det) skiter ut tusentals ägg av leverflundra och smittotrycket på betet blir då stort. Efter en betessäsong på en sådan mark (några månader senare) så kan djuren bli riktigt illa däran, bli slöa, tappa aptiten, magra, få käftgropsödem.
Om det finns blöta partier på din betesmark där djuren gått under 2012 så måste du stängsla bort detta så att djuren inte går där igen!
Mark som ibland översvämmas kan vara extra lurigt. För då kan infekterat vatten sprida ut på mark där det annars är säkert.
Det är också viktigt att djuren inte dricker infekterat vatten. Stängsla bort vatten och se till att de alltid har säkert dricksvatten.

Om du enbart har torr betesmark så uppförökar du inte leverflundran på din egen mark.  Men även om tackan skulle vara smittat vid inköp så låter det märkligt att hon skulle bli så dålig så länge efter om hon var helt frisk när hon kom.

Det låter klokt att du avmaskar dom andra djuren också!

Haglund

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 14:02 »
Blev lite nyfiken och jag hittade den här hos Djurhälsovården..
 http://www.svdhv.org/upload/documents/Far/broschyrer/121212_far_stora_leverflundran_broschyr.pdf
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 14:52 »
Har du tagit träckprover tidigare och vad har det då varit för parasiter? Anmärkning från slakteriet om leverskador? Även stora magmasken ger käftgropsödem men, den ska väl ligga i dvala så här års?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 19:04 »
Länken, som Haglund lagt in var mycket bra, informativ. Något, som jag alltid brukar rekommendera är att vara medlem i Fårhälsovården. Det kostar lite men man får två gratis träckprov gratis då och det är värdefullt. I länken stod om att man i många länder haft mycket Stora Leverflundror och därför avmaskat regelmässigt, vilket har resulterat i att parasiterna blivit resistenta, något som blir väldigt besvärligt så det vill man inte riskera här i Sverige. Förutom träckproverna kan man alltid, om man är medlem, ringa Fårhälsovården och få råd, de är kunniga och är alltid redo att hjälpa till.
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 22:34 »
Länken, som Haglund lagt in var mycket bra, informativ. Något, som jag alltid brukar rekommendera är att vara medlem i Fårhälsovården. Det kostar lite men man får två gratis träckprov gratis då och det är värdefullt. I länken stod om att man i många länder haft mycket Stora Leverflundror och därför avmaskat regelmässigt, vilket har resulterat i att parasiterna blivit resistenta, något som blir väldigt besvärligt så det vill man inte riskera här i Sverige. Förutom träckproverna kan man alltid, om man är medlem, ringa Fårhälsovården och få råd, de är kunniga och är alltid redo att hjälpa till.

1900:- + moms för 2 träckprov...och råd per telefon. Det är mkt pengar för 2 sällskapsfår :-\ Trojlik kommer mkt billigare undan om hon skickar in träckprov till Vidilab ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 20 jan-13 kl 23:22 »

1900:- + moms för 2 träckprov...och råd per telefon. Det är mkt pengar för 2 sällskapsfår :-\ Trojlik kommer mkt billigare undan om hon skickar in träckprov till Vidilab ;)

Sant men, en fördel med fårhälsovården och man skickat in träckprov så ringer man deras vet. och får rådgivning baserat på analyssvaret och det maskmedel man behöver inringt till sitt apotek. Då sparar man in den extra veterinärkostnaden. Fast det beror på vad man har för kontakt med sin vanliga vet också förstås.

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 09:15 »
Sant men, en fördel med fårhälsovården och man skickat in träckprov så ringer man deras vet. och får rådgivning baserat på analyssvaret och det maskmedel man behöver inringt till sitt apotek. Då sparar man in den extra veterinärkostnaden. Fast det beror på vad man har för kontakt med sin vanliga vet också förstås.

Vidilab lämnar svar inom 48 tim ifall man skickar ett samlingspriv fr 3 individer. Jag har skickat flera och då jag inte kunde tyda svaren, ringde jag och fick prata med en veterinär direkt.
Vidilab faxar resultat till "gårdsveterinär" om man önskar. Min veterinär brukar ta 100kr för att skriva ut ett recept...

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 18:21 »
Veterinärerna jag pratat med tar inget betalt för att skriva ut recept.

Har inte kollat lever då det är sällskapsfår och inte produktions får.

Har inte heller skickat in träckprov då jag avmaskat regelbundet med Ivomec och veterinären sagt att det räckte..

Har varit på djurapoteket och hämtat ut nytt maskmedel i dag. Det enda som hjälper mot Stora leverflundran är Cydectin TriclaMox. Så nu blir det till att avmaska med detta och samla in bajsprov senare.

Enligt apotekaren har det varit otroligt mycket med Stora leverflundran nu. Någon hade åkte från Örebro till Trollhättan för att få tag i maskmedel. För en annan som varit på apoteket hade 20 tackor dött för några veckor sedan.

Pratade med en fårbonde och han sa att det har slagit mycket hårt mot västkusten med Stora leverflundran de senaste åren. Enligt honom har många haft det i flera år utan att vetat om va det varit. Att det dött några tackor i besättningar varje år pga av lammförlamning. Det hängde tydligen ihop med Stora leverflundran.

Tackan avlivades igår  :'(

Lise

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 21 jan-13 kl 19:01 »
Tråkigt med din tacka!  :'( men bra att du tog tag i det så hon slapp lida mer!

Det stämmer att stora leverflundran ökat rätt mycket på senare år.  En hypotes är att det hänger ihop med det blöta vädret, att fler strandängar betas på grund av stöden för naturbete och det att problemen länge var så små att man inte riktigt varit på sin vakt. 

Träckproven som många skrivit om i tråden är bra när det gäller att upptäcka dom flesta andra parasiter men osäkra när det gäller stor leverflundra.  Det bästa sättet att säkert säga om det är stora leverflundran du har är att titta på döda tackans lever. Fast om du regelbundet avmaskat för dom andra parasiterna och symptomen var som du beskrev, är det ju tämligen stor sannolikhet.  Framförallt om du har blöta betesmarker.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 21 jan-13 kl 19:57 »
Ja, tråkigt med din tacka.  :-\
Som Lise är inne på, om ni inte redan kollat levern gör det.
Om du har möjlighet så ta träckprov på djuren. Inget illa ment men, slentrianmässig avmaskning riskerar att leda till resistens. Det lär vara därför stora leverflundran är så svår att bli av med nu. Den är resistent mot de flesta medel.
Som medlem i fårhälsovården så ingår det fri obduktion av djur som dött på gården. För tackor över 18 månader behöver man inte heller stå för transporten det gör Jordbruksverket. Man behöver dock en remiss från veterinär.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-13 kl 11:21 »
En tanke.. Vi har miljarder med mördarsniglar här. Är de en mellanvärd till Stora leverflundran?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 26 jan-13 kl 13:14 »
En tanke.. Vi har miljarder med mördarsniglar här. Är de en mellanvärd till Stora leverflundran?

Vad jag förstått så är det snäckorna/myror som är mellan värd, snäckor är sniglar med skal
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lise

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 26 jan-13 kl 13:42 »
Myror är bara inblandade hos lilla leverflundran
Stor leverflundras mellanvärd är en (eller kanske flera arter) liten dammsnäcka. Dom är typ 2 mm stora och nåt man inte brukar se om inte man specialintresserad och letar aktivt efter dom.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 26 jan-13 kl 16:38 »
Lise, tack då behöver jag inte vara så orolig för vår vackra mys tack som jag vill ha kvar då :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 jan-13 kl 19:09 »
Myror är bara inblandade hos lilla leverflundran
Stor leverflundras mellanvärd är en (eller kanske flera arter) liten dammsnäcka. Dom är typ 2 mm stora och nåt man inte brukar se om inte man specialintresserad och letar aktivt efter dom.

FEL !! Följande text är hämtat ur boken "Får" av Erik Sjödin med flera,senaste upplagan.

Den lilla leverflundrans livscykel.
1 Ett ägg som avsöndras i fårens träck.
2 Landsnäcka som upptagit ägg av lilla leverflundran. Ägget kläcks och genomgår flera larvstadier inne i snäckan,varefter slembollar avsöndras. De innehåller 1000-tals svansbärande larver.
3 Slembollar hamnar på grässtrån
4 som myran upptar... I myran övergår larverna till ett livsfarligt stadium.
Om myran kryper upp på ett grässtrå som konsumeras av ett får,utvecklas larverna till små leverflundror,som producerar nya ägg,varefter ett nytt kretslopp startar.

Den lilla leverflundran har alltså 2 mellanvärdar...

Lilla leverflundran föekommer hos djur på skogsbete,där myror är mellanvärdar. Parasiten påverkar inte djurens hälsa även om den kan orsaka skador som vid slakt leder till kassation av levern

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 26 jan-13 kl 19:27 »
De dära snäckorna som är mellanvärdar...åt leverflundror av alla slag...gäss & en del ankor gillar snäckorna. Så om man har en "liten" hobby besättning med får så kan det hjälpa att skaffa gäss också.

Jag har värmländska myrmarker omkring min gård,en del blöta hagar och skogsbete - har trots detta aldrig hittat tecken efter leverflundror vid slakt (köttbesiktat).
Har nu 10 tackor och skaffade gäss förra året som äter snäckor och ska med sina,förhoppningsvis många avkommor ska ta hand om alla snäckor..kommamde sommar. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser