Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klyvriktning på vedklampar  (läst 6224 gånger)

Fraams Palsing

• Gäst
SV: Klyvriktning på vedklampar
« Svar #20 skrivet: 14 jan-13 kl 08:41 »
Jag fick av min far lära mig att leta efter sprickor i kubbarna, just det som  EKLO nämner, och särskilt efter torkning brukar tall och gran få rejäla sprickor, så jag klyver helst barrträd när kubbarna torkat, men lövträd i färskt tillstånd. Oftast blir det så att jag ställer klampen med grövsta änden nedåt, på kubben, men sprickorna avgör i första hand.

kurt

« Svar #21 skrivet: 14 jan-13 kl 12:02 »
Om man åter bli att "ställa" kubbar, och i stället håller kubben med en hand och slår klyvyxan med andra handen, så får man mycket bättre kontroll, och slipper riskera att hugga sig någonstans.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jan-13 kl 12:58 »
Du klyver ingen grov ved du va? ;) Jag är bara ett litet klent fruntimmer förvisso, men när jag klyver sånt som är så litet som 50 cm långt och 20 cm i diameter tarvar det bägge nävarna på yxan. Och då bortser jag helt ifrån att det är trevligt att ha 2 nävar. 

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 14 jan-13 kl 13:52 »
http://www.testfakta.se/verktyg_redskap/article14871.ece
I vedboden jag härjar finns 2xGränsfors, olika storlekar,  som gör skillnad.  Hadde jag inte tillgång till dessa skulle jag önska mig i julklapp. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 14 jan-13 kl 18:23 »
Du klyver ingen grov ved du va? ;) Jag är bara ett litet klent fruntimmer förvisso, men när jag klyver sånt som är så litet som 50 cm långt och 20 cm i diameter tarvar det bägge nävarna på yxan. Och då bortser jag helt ifrån att det är trevligt att ha 2 nävar.
Jag grovhugger alltid bitar från ungefär 15cm i diameter på marken med min stora klyvyxa. Dessa mindre bitar hugger jag sedan vidare med den lilla klyvyxan och då kan det som sagt funka bäst med "enhandsmetoden", men oftast praktiserar jag "bildäcksmedtoden" och då blir det bäst kontroll med tvåhandsfattning.

Ett hett tips för sin egen säkerhet är fiskars yxor. Dessa skafft klarar nog av det omildaste behandlingen man kan tänka sig så då är det ingen fara att sätta yxhugget i i bortomdelen på kubben och slippa riskera smalbenshuggning om man råkar måtta för kort.

CaJo

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 15 jan-13 kl 21:08 »
Då drar jag slutsatsen att ingen "manuellklyvare" här märkt att något trädslag klyvs lättare i en viss riktning?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 jan-13 kl 21:10 »
Inte för ved. PMa "länken" och fråga om det är någon skillnad när man klyver för att få brädor. Det vet nog han. :)

CaJo

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 15 jan-13 kl 21:45 »
Inte för ved. PMa "länken" och fråga om det är någon skillnad när man klyver för att få brädor. Det vet nog han. :)

"länken" ?

Klyva för att få brädor har jag inte hört talas om, men sågar man så är det ju brukligt att såga från topp, men det beror ju på att man där ser hur utbytet i stocken blir.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 jan-13 kl 21:58 »
"länken" ?

Klyva för att få brädor har jag inte hört talas om, men sågar man så är det ju brukligt att såga från topp, men det beror ju på att man där ser hur utbytet i stocken blir.

Användaren länken.

Klöv gjorde man innan man började såga. :)

CaJo

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 15 jan-13 kl 22:33 »
Användaren länken.

Klöv gjorde man innan man började såga. :)

Aha! Den länken.

Jo förr då skrädde man ju både plank och bjälkar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 jan-13 kl 22:36 »
 Och gör man det finns säkert en optimal riktning.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #31 skrivet: 15 jan-13 kl 22:51 »
Då drar jag slutsatsen att ingen "manuellklyvare" här märkt att något trädslag klyvs lättare i en viss riktning?

Jag brukade lägga grankubbarna upp och ned, annars ingen skillnad.

hustran

« Svar #32 skrivet: 15 jan-13 kl 23:13 »
jag har hört att gran hugger man mot grenen och lövträd med,om ni förstår vad jag menar.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #33 skrivet: 16 jan-13 kl 01:16 »
Dom kan ju gå åt olika håll.

Neråt

Alla håll

Uppåt på ung gran

CaJo

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 16 jan-13 kl 19:52 »
jag har hört att gran hugger man mot grenen och lövträd med,om ni förstår vad jag menar.

Nu börjar vi komma nån vart!  *L*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 16 jan-13 kl 20:02 »
Hav tålamod, jag ska fråga en gammal gubbe som har varit fenomenal med yxa och såg.  Men han har råkat ut för nån storsnuva, och ligger till sängs.  När han piggnar till ska jag fråga honom!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

CaJo

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 16 jan-13 kl 20:23 »
Hav tålamod, jag ska fråga en gammal gubbe som har varit fenomenal med yxa och såg.  Men han har råkat ut för nån storsnuva, och ligger till sängs.  När han piggnar till ska jag fråga honom!

Passa på innan det är för sent!  Själv plöjer jag igenom olika litteratur. Har läst det någonstans,,,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser