Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar det med inavel?  (läst 4661 gånger)

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
Hur fungerar det med inavel?
« skrivet: 09 nov-12 kl 12:36 »
Hej
Jag har en tupp och två hönor. Jag vill att de ska få kycklingar till våren och genom det utöka flocken. Kommer kycklingarna att förstå vilka som är deras föräldrar och bröder och inte para sig med dem när de blir äldre eller måste man skilja dem åt och ha två flockar? Måste man försöka byta ut alla kycklingar så det kommer in nytt blod hela tiden?

/Tack

Leifem

• Gäst
SV: Hur fungerar det med inavel?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-12 kl 13:24 »
Hejsan!
Tuppar, höns o ungdjur saknar helt känsla för "moral" o tar heller inte till sej av förmaningar :o
"incest/tidelag" begås så fort tillfälle ges.. ::) 
Gör som de gjorde förr. Då byttes tuppar grannar emellan i allt vidare kretsar nån gång/år. 
Efterhand som ungtupparna växer till sej, så låt dem hamna i grytan..
Syskonavkomma då o då påverkar knappast.  (förutom om du i längden vill hålla dina pyttor rasren)
Detta är iaf mina erfarenheter från mina år med diverse blandraser.
Fick alltid friska o välutvecklade små bollar :D

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-12 kl 13:37 »
Har du gott och blandat behöver du nog inte oroa dej de närmsta åren.
Har du någon hårt avlad ras på utseende kanske det är lite känsligare i längden. Då får man nog höra med någon som kan rasen.
Du kan ju även välja ägg från första omgången hönor. De bryr sej inte om vem som är mamma eller syskon endast rangen styr vem som får para sej med vem. :-[
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Torry

« Svar #3 skrivet: 09 nov-12 kl 18:41 »
Hejsan!
Tuppar, höns o ungdjur saknar helt känsla för "moral" o tar heller inte till sej av förmaningar :o
"incest/tidelag" begås så fort tillfälle ges.. ::) 
Gör som de gjorde förr. Då byttes tuppar grannar emellan i allt vidare kretsar nån gång/år. 
Efterhand som ungtupparna växer till sej, så låt dem hamna i grytan..
Syskonavkomma då o då påverkar knappast.  (förutom om du i längden vill hålla dina pyttor rasren)
Detta är iaf mina erfarenheter från mina år med diverse blandraser.
Fick alltid friska o välutvecklade små bollar :D
Tidelag? Det är ju människa och djur, vad menar du då? Sätter tuppen på dig eller tvärtom?
 ;)
//Torry

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 nov-12 kl 19:56 »
Hej
Jag har en tupp och två hönor. Jag vill att de ska få kycklingar till våren och genom det utöka flocken. Kommer kycklingarna att förstå vilka som är deras föräldrar och bröder och inte para sig med dem när de blir äldre eller måste man skilja dem åt och ha två flockar? Måste man försöka byta ut alla kycklingar så det kommer in nytt blod hela tiden?

/Tack

Dom kommer inte att ha någon koll på detta och det spelar ingen roll på någon generation. (Fåglar är ganska okänsliga för inavel). När du behöver nytt blod, så är det enklast att byta tupp.

Inavel/linjeavel funkar så att det förstärker anlagen (både bra och dåliga) och blir det dåliga för starka så blir det problem.

Leifem

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 nov-12 kl 20:35 »
Tidelag? Det är ju människa och djur, vad menar du då? Sätter tuppen på dig eller tvärtom?
 ;)
//Torry

Jo jag vet.. tänkte mej bara inte för, för jag kom att tänka på en översexuell tupp jag hade..
Han tom försökte sätta på en av ankorna.. (förutom ungtupparna)  Det hände flera ggr, o alltid samma anka.
Vet någon om det är vanligt.. ???

Lisen

« Svar #6 skrivet: 09 nov-12 kl 21:00 »

Jo jag vet.. tänkte mej bara inte för, för jag kom att tänka på en översexuell tupp jag hade..
Han tom försökte sätta på en av ankorna.. (förutom ungtupparna)  Det hände flera ggr, o alltid samma anka.
Vet någon om det är vanligt.. ???

Det händer här oxå, har sett en ankhane försöka med en tupp med  ;D Jag tror det är ungdjuren som inte riktigt har koll och testar vad som funkar  ;)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 09 nov-12 kl 21:43 »
Min tupp försökte lite med katten men den fattade inte tuppens uppvaktning och när han försökte sig på att komma upp på katten så blev katten förnärmad och stack! ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Leifem

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 nov-12 kl 22:04 »
     Tänk att det finns människor som tycker att höns är fullständigt ointressanta !   ??? :o ;D

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #9 skrivet: 11 nov-12 kl 15:14 »
Bra, tack för svaren! Då förstår jag hur jag ska göra:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser