Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kollektiv ????  (läst 1715 gånger)

Ångermanland14c

• Ångermanland
Kollektiv ????
« skrivet: 30 okt-12 kl 19:36 »
Hej.

Ni som söker boende i kollektiv - vad är det Ni söker ????
Hur mycket anser NI att det är skäligt att betala för boendet ????
Vill Ni bo i husvagn m utedass - eller vandrarhem m eget rum, dusch/WC samt gemensam kök/matrum ????

Det skulle vara väldigt intressant att läsa lite mer om vad Ni egentligen söker.

Eller - är det hela med att bo/leva i kollektiv bara ett ploj är i Sverige ???

Helianthus

• Gäst
SV: Kollektiv ????
« Svar #1 skrivet: 01 nov-12 kl 09:08 »
För egen del tänker jag mig att en idé med att bo kolletivt är att får ner konstanderna för boende. Jag jföreställer mig att man kan hjälpas åt med odling och djurskötsel men även att kunna dra dig tillbaka och rå sig själv. Kanske är det mer en ekoby, jag vet inte. Jag vill att man delar på utgifter så att ingen tjänar pengar på någon annan i kolektivet.  Det ska inte kosta mer att bo än att det täcker driftskostaderna för fastigheten.

Ångermanland14c

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-12 kl 11:22 »
Hej - trevligt att läsa ditt svar. Naturligtvis ska ingen tjäna pengar på ett kollektiv - det är ju inte ett affärsdrivande företag. Just det du skriver att alla ska hjälpa till tycker jag är en av huvudpunkterna - och att man ska kunna "dra sig tillbaka" till sitt eget när man har gjort det man ska för det kollektiva - ex diskat undan osv enligt ett schema (min åsikt). Det är därför som anläggningen i V- norrland passar så bra, alla har sitt eget rum, egen WC/dusch osv. Ingen "får" toalettstädningstjänsten". Hoppas att fler läser detta och hör av sig - och kanske vill vara med i V-norrland.

Helianthus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 nov-14 kl 09:57 »
Finns det fortafarande plats?

ibrawan

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 17 nov-14 kl 18:55 »
Vad är det för anläggning, berätta mer?
Jag är också intresserad av att odla tillsammans med andra, tror att det skulle vara en rolig sak att samarbeta kring. Sen är det ju också trevligt med gemensam matlagning och måltider. Men det måste ju var och en känna hur man vill göra med det.
Jag har inte så höga krav på hur boendet ska vara utformat, det viktiga är bara att alla har ett eget rum eller vagn eller liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 5 användare
fraxinus80, statustrött, Friden fri, Earthbridge, Anna-Sofia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser