Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chianina  (läst 1728 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
Chianina
« skrivet: 29 sep-12 kl 07:53 »
Ska få hem mina första två Chianina kvigor nu om 1-2 veckor :D någon mer här som har sådana? erfarenheter? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Chianina
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 22:49 »
Ingen som har någon erfarenhet av dom? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 23:01 »
Det finns inte så många ca 60 kor i Sverige.

Chianina är dessutom ingen hushållningsko  :)
Hur gamla är dina? är dom blandisar eller rena?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 01 okt-12 kl 23:06 »
Mina är 7 månader. Den ena är renrasig och den andra är 87,5 % chianina.

F.D. j.i.sfjäderfä

fjällko

« Svar #4 skrivet: 29 okt-12 kl 10:50 »
Vi har några stycken från Gäddeknippeln i Uddevalla.
Våra är ganska "blonda" och har inte stor koll på att de är så stora. De ska inte stressas upp, då kan det nog hända olyckor. De vill nog ha en lugn miljö med fasta rutiner. Lantbruksgymnasiet i Skurup har haft men jag har hört att de gjort sig av med sina. Tror inte skolungdomar är rätt folk att hantera såna här.
Vi har inte haft några problem med dem alls, får fina kalvar och vi har fått mycket bra betalt för köttet, som vi säljer direkt till butik. Vi gjorde en grej med ett par Ica-butiker, med recept speciellt för chianina och italieninspirerat i butikerna. Mycket uppskattat att kunderna.
Får inte betäckas med chianinatjur första gången, kalvarna blir jättestora, vi använde en liten simmentaltjur och angus. Köttet är magert har lägre kolesterolhalt än kyckling.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 15:45 »
Dessa två jag har är Skurup lantbrukskolas sista. Jag går nämligen på skolan :)

F.D. j.i.sfjäderfä

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
JN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser