Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt uppehåll med får  (läst 1285 gånger)

laiz

• Västergötland
Hur långt uppehåll med får
« skrivet: 18 okt-12 kl 07:48 »
Hej!
Jag skulle vilja höra lite hur ni tänker ang. parasiter och får. Jag har haft en diskussion med grannen ang dennes får och vi har lite olika åsikter.
Fåren har gått i en jättestor hage i flera år med tillgång till fårhus. Jag har sagt flera gånger att de kanske borde låta hagarna vila och byta bete men det är inget de håller med om. Har jag fel när jag tänker att parasittrycket blir för hårt nrä man låter får gå år ut och år in på samma bete?
De har 13 tackor och har väldigt mycket problem med dem. Får som bara har dött av okänd anledning och tackor som inte blivit dräktiga trots att de alltid går med baggen, problem med klövar och mycket hälta och så ser de allmänt risiga ut tycker jag. Nu för ett tag sedan var det t.o.m. ett några månader gammalt lamm som hittades dött i hagen!
Jag skyller mycket på parasiterna, tror ni att det påverkar lika mycket som jag?
Till saken hör att grannen funderar på att göra sig av med fåren och jag försöker övertala henne att göra det eftersom de ändå inte sköts ordentligt (enligt mig) och det har plågat mig att se djuren nu i flera år.

Hur länge tror ni att man måste vänta med att ha nya friska djur på dessa överbetade marker och fårhus? 
Fåren var MV fria när det köptes. Heter det MV3 status? Jag har glömt. Men det har inte skötts heller och inget har gjorts för att behålla statusen.

Hoppas någon vill komma med sin (mer kunniga) syn på det här så att jag har lite mer kött på benen när jag pratar om det nästa gång med grannen.

vallhunden

• Västergötland
SV: Hur långt uppehåll med får
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 09:31 »
Jag tror att betet behöver vila en betessäsong, alltså 1,5 år, i allafall.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 09:38 »
Ja säkert 1,5 år men man kan väl ha annat djurslag där?
Åsenfår, hundar och katter

laiz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 10:38 »
1,5 år... Ungefär vad jag har sagt till henne då. Men vad tror ni ang parasiter? Kan man skylla på ohälsan bland fåren på det?
Och hur är det med MV statusen? Om man tar dit MV-fria får om 1,5 år behåller de sin status då?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 11:15 »

Det enklaste för fårägaren är väl att ta träckprov och kolla om djuren har mask.
Är det en naturbeteshage? Då kan det ju vara svårt att låta hagen vila och slå istället eller ha andra djur där om inte man äger andra djur än får...
Det bästa vore ju om hon kunde avdela lite välkomstbete åt lammen åtminstone.
Det finns ju många fårägare som har stora naturbeten som betas år efter år och då får man ju kolla med träckprov och avmaska vid behov. Stora marker där fåren kan plocka som dom vill minskar ju också parasittrycket...
Hälsoproblemen kan ju ha många orsaker, men det är ju bra att utesluta den biten först.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 12:57 »
Ur MV-synpunkt så är det OK att ta dit fåren om 1,5 år. (Jag har för mig att det är 14 dagar som gäller egentligen, när det gäller bete).
Ohälsan kan ju bero på parasiter. Eller näringsbrist.
Eller som en bonde sa en gång: "Får gillar att dö!" Bristande tillsyn, gör ju att små problem blir stora problem. En juverinflammation kan ju bli dödlig om obehandlad etc... Det är ju viktigt att man har "djur-öga" när man ser på sina djur. Lägger märke till allt avvikande beteende, och tar reda på vad som ligger bakom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

laiz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-12 kl 08:24 »
Jaha så jag kanske är för hård då när jag tycker att hon ska göra sig av med alla får och låta marken vila?

Borde kanske prata med henne om att skicka träckprov istället och sedan avmaska så kanske hon kan ha kvar några av tackorna iaf för att hålla marken öppen.

Det är naturbete så att slå fungerar inte och andra djur finns inte på gården så hon vill helst ha kvar några av fåren för att hålla det öppet.

Tror ni man skulle kunna få bukt med hälsoproblemen bland fåren genom att spara några av de "bättre" tackorna, skicka träckprov, avmaska och sedan låta de gå i en mindre vinterhage som angränsar till fårhuset och sedan ge dem helt nytt vår och sommarbete?
Och sedan kasnke släppa fåren på det gamla stora betet i slutet av nästa sommar så har det fått vila nästan ett år iaf.

Till saken hör att grannen vill ha hjälp att sköta sina får och jag hjälper henne gärna men jag sa från början att jag då hellre skaffar egna får och börjar från början istället för att hjälpa henne med hennes misskötta.
Vad hade ni gjort? Känns som mycket jobb att få ordning på de här gamla tackorna men samtidigt känns det illa att ta bort djur som  egentligen kanske skulle kunna ha det bra i flera år till.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-12 kl 08:50 »
Det du samtidigt får väga in är att dessa tackor har ett immunförsvar som är anpassat till gården - skaffar man nya får tar det ca 3 år för deras immunförsvar att anpassa sig. Mycket kan hända på dom 3 åren. Min erfarenhet är att hälften av de nya tackorna faller ifrån av någon anledning... :o :'(

Ja, spara de bästa - gå igenom juver, sortera bort allt med klövar eller för många spenar (!) Det finns tackor med två extra "blind-spenar". Gå igenom fötterna på dom, verka klövarna. Alla med extremt dåliga fötter som inte går att rätta till genom verkning, tar man bort.
Gör ett träckprov på dom nu, innan oktober månads slut. Avmaska med lämpligt medel. Kolla hullet på dom - dom som är för magra ska ha extra mat (kraftfoder.) Alternativt att du ger dom kraftfodret efter betäckningen, om du vill undvika för stora lammkullar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser