Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor om ankor  (läst 2829 gånger)

blauer

• Värmland
Några frågor om ankor
« skrivet: 24 sep-12 kl 17:11 »
Hej jag är nybörjare vad det gäller ankor och har några frågor. Jag undrar hur länge ankor klarar sig utan direkt tillsyn samt hur ni har byggt iordning för era ankor. Vi har så pass mycket varg här så jag känner att jag måste ha ett bra skydd för ankorna kan man bygga ett skydd åt dom i form av ett ankhus samt som en stor inhängnad av rejäla galler.

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
SV: Några frågor om ankor
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 17:16 »
Hej,

Mina ankor bor i en inhägnad runt en damm, sen har jag ett hus som vi byggt själva.. Men tidigare har jag haft pallkragar som hus åt dom..
Det kanske borde funka för dig med vilstängsel eller hundgårdsnät runt som en inhängad och ett hus som går att låsa ordentligt om kvällarna?
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 17:25 »
Enligt lagen ska de ha tillsyn minst en gång per dag.

Det är nästan omöjligt att göra en stor inhägnad rovdjurssäker, jag anser att man ska stänga in sina djur i ett rovdjurssäkert hus på natten. Då får de automatiskt tillsyn minst två gånger per dygn, när man stänger in dem och när man släpper ut dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

blauer

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 20:51 »
Okej jag tänkte bygga med hundgårds sektioner och lägga ner dubbla armeringsjärn i grunden så man har en ordenglig grund. Sen fylla upp med jord,bygger en damm osv och sedan sätta in ett ordengligt ankhus. Tänkte också sätta armeringsjärn som skydd på taket mot rovfåglar. Sen släpper jag ut dom på morgonen så dom får springa fritt ute i markerna och sen ha dom i inhägnaden på kvällen. Frågan är ju hur stor inhägnaden måste vara bara om man ska ha cirka 50 ankor.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-12 kl 20:58 »
Låt ankorna gå fritt istället de tjänar både du och ankorna på.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 sep-12 kl 21:03 »
Rovdjuren jagar ju även dagtid, så det är inte säkert att du kan ha dem helt frigående, om du inte har folk i rörelse i närheten ganska ofta, så att rovdjuren skräms bort.

Själv har jag dem i stora inhägnader på dagen, inte rovdjurssäkra, men relativt svårforcerade. Typ villastängsel, 7*7 cm, för det mesta 180 cm högt, ibland bara 110 cm. Då har de ca 2000 m2 till ca 10 ankor och ca 6 gäss.

Lagligen får man ha 4 ankor per kvadratmeter i deras hus, om de har tillgång till utevistelse. Så till 50 ankor behöver du hus på 12,5 m2.

Hur stor din tänkta inhägnad behöver vara beror på hur torrt det är, hur mycket du är villig att mocka ut i inhägnaden och hur söndertrampat och dött det får bli där.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 09:41 »
Hej! Ankor slabbar mycket och gärna med vatten så till syn morgon och kväll med vatten byte är att föredra.
Ett bra rovdjurssäkert hus att stänga in dem i nattetid och en rejäl inhägnad. Jag skulle nog inte våga ha dem fritt ute när ingen är hemma. Annars är det väldigt trevligt att ha dem vaggandes runt när man e ute.

Jag har ett stort hägn av gunnebo stägsel 120cm högt där kommer iaf inte räven in uta att behöva jobba mer än den har orkat hittils.
Beroende på storlek på anka så finns det ju även vissa rovfåglar som kan göra skada. Jag har myskankor och duvhöken är mera intreserad av mina hönor.

Här är rovdjuren mest aktiva vår och höst-vinter, så sommartid får alla gå fritt ute när vi är hemma.

Lycka till det är hemskt roligt med ankor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser