Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårbete  (läst 6701 gånger)

krikav

• Hälsingland
Fårbete
« skrivet: 05 sep-12 kl 10:41 »
Vi har fyra får som går runt på en äng på ca en hektar.
Funderar på om det är ett måste att ta dit en betesputs.

Att ta dit betesputs är förknippat med massor av krångel.

Hur pass mycket bättre blir det av att köra med en sån?
Om man kan ha 9 får istället för 7 på åkern där nästa år känns det knappast lönt.

Finns det några fördelar med att inte köra betesputs?

hallstabonden

SV: Fårbete
« Svar #1 skrivet: 05 sep-12 kl 11:15 »
Du behåller betet bättre med att putsa av det!Då har du nytt jämt.Flera får på ditt bete ser jag bara som nackdel,du får ett högt parasittryck.Då bättre att du delar betet,låter dom växelbeta en bit i taget.det dom inte hinner äta,detta putsar du av.Senare framåt hösten växer det sämre,då behöver du hela biten.
putsar du inte av för långt bete,går det i ax och slutar växa samt blir gammalt.putsat kort växer hela tiden med nytt friskt energirikare gräs

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 sep-12 kl 11:41 »
Samarbeta med någon som har ett helt annat djurslag, och betesväxla?  Häst, gås och även ko har helt andra parasiter och lite andra preferenser.

Men ingen vill äta alldeles intill någons toalett.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 sep-12 kl 13:00 »
En annan fördel med putsen är att man håller ogräset i schack! :-)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 sep-12 kl 13:57 »
Man berhöver inte en betesputs för att putsa betet - du kan be någon med slåtterkross att köra över det. Fåren tycker om att äta av det som har blivit slaget, om det inte är för blöt väderlek.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

krikav

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 05 sep-12 kl 22:04 »
Tack för så fina tips hitentills, jag har inte tänkt så mycket på parasiter alls, iom att ytan känns så stor till de få får som är där nu. :)

Vill helst inte ha dit några maskiner ö.h.t.
Att jag har fåren på åkern ö.h.t är ju just för att hålla landskapet öppet med minsta möjliga arbetsinsatts. :)

Som jag förstått er hitentills, så är den enda negativa konsekvensen av att inte riva ned lång-gräset den, att det växer mindre mumsigt bete åt fåren?

Till nästa sommar ska vi stänga in en till hage, på ca en halv hektar åker och 1.5 hektar skog.
Kan nog köra något växelbruk mellan dom två hagarna för att få bort parasiter.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 05 sep-12 kl 22:30 »
Får gillar inte överväxt bete, det optimala ligger visst runt 7-8 cm. Blir det högt trampar de dessutom bara ner det i jakt på spädare gräs.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 05 sep-12 kl 22:35 »
Grästrimmer?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 05 sep-12 kl 22:53 »
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 05 sep-12 kl 23:20 »
Tror du inte att gräset bara viker sig, om det är enstaka rator?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 sep-12 kl 11:20 »
Det är rätt meningslöst att ha får gående på långt gräs. Dels trampar dom ner det och dels så är det mycket mindre näring i långt, förvuxet gräs. De har också svårt att äta långt gräs och kan tillgodogöra sig näringen sämre i långt/grovt gräs.
Det finns alltså bara vinster med att slå ner det förvuxna gräset ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 06 sep-12 kl 11:37 »
En hektar borde funka bra att slå med lie... Det gör vi, kommer fram mycket grönt under det långa och så ser det mycket snyggare ut  :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

krikav

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 06 sep-12 kl 20:50 »
Har slagit en fjärdedels hektar nu, ska räfsa ihop det imorgon och se hur det blir.

Att det bara finns fördelar med att slå ned det långa gräset, det har jag förstått.
Det jag behöver veta är hur stor skillnaden blir.
Jag vill inte använda mig av maskiner i onödan, och om fåren nu kan hålla även lång-gräset borta genom att dom trampar ned det, då fungerar det super för mig.

Kan säkert etablera någon rutin med att lia ned långräset i hagarna kommande sommrar, men det är mycket som måste göras och timmarna på dygnet är begränsade.
Jag lägger hellre tid på att ta in vinterfoder i form av slåtterhö och hamlade kärvar, än att se till att dugligt bete blir deluxe-bete under sommarhalvåret. :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 07 sep-12 kl 09:51 »
Att ta in vinterfoder är ju alldeles nödvändigt så det måste nog prioriteras. Men det är också väldigt bra att även putsa betet på sommaren. Jag har sett att det blivit stor skillnad för mina får när betet blivit putsat, jag kan inte slå med lie och har haft för lite tid och för stora beten för att orka ta det med trimmer, då har jag varit beroende av att en bonde putsat åt mig. Ibland har ingen haft tid och då har det inte blivit putsat och fåren har helt enkelt slutat beta, medan de gånger betet blivit putsat har de ätit med glädje och betet har räckt mycket längre.
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 07 sep-12 kl 10:13 »
krikav; om du har 4 tackor på 1 hektar så borde dom klara sig på det som växer där utan att du "putsar".
Ifall du skaffar 7-9 tackor så måste du troligtvis putsa betet...och även hägna in en till hage.
Det går år mer foder på vintern också.
Ifall du inte har inkomster på fåren innebär det ju i princip att "de kostar mer än de smakar"

Tycker du att de 4 tackorna sköter det dåligt så är inte lösningen att skaffa fler får utan att betesputsa,som dom flesta råder dig...
Annars är det ju faktiskt helt okej att låta dom hålla landskapet öppet utan din arbetsinsats med lie  :)

När det gäller parasiter så är det en hel vetenskap & ett helt annat kapitel  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

krikav

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 07 sep-12 kl 16:44 »
om du har 4 tackor på 1 hektar så borde dom klara sig på det som växer där utan att du "putsar".

det ju faktiskt helt okej att låta dom hålla landskapet öppet utan din arbetsinsats med lie  :)

Mycket skönt att höra! :)

Det är två tackor just nu, två bagglam som vi ska skicka på slakt senare i höst.
Vårt vinterstall är stort nog för 3 eller 4 tackor, så kanske kommer skaffa en eller två till.

Har en till stor hage som vi ska hägna in nästa sommar, men den är det mycket skog i. Men den kan nog duga som avbyteshage ett tag i alla fall.

Vi har varit ute och krattat idag, och det jag slog igår visade mycket mumsigt och grönt bete, så jag ser helt klart fördelen med det. Det är just det att man måste prioritera.

Förhoppningsvis kommer man ha bättre med tid nästa sommar, och kommer hinna med allt.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 maj-13 kl 15:45 »
Är ett putsat bete egentligen näringsrikare eller ser det bara så ut? Ska man först beta och sedan direkt när man flyttat djuren, putsa av det och sen låta vila ett par veckor? Vet man hur mycket det gör på parasiterna?

ulfg

« Svar #17 skrivet: 01 maj-13 kl 19:24 »
Med en bra röjsåg och 2,7 mm trimmerlina så röjer man av 1 ha betesmark på ca 16-20 timmar, lite mindre om man är proffs. Det är ett drygt arbete, men det går. Visst är det fint att jobba med lie, men det är en väldig teknik som inte alla lär sig. Men man behöver en bra röjsåg och en ordentlig sele.
Tror att kalvar och (snälla) hästar kompletterar får bra på marker där betet gärna blir grovt och högt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser