Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Getter ätit hönsmat  (läst 2867 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Hjälp! Getter ätit hönsmat
« skrivet: 03 sep-12 kl 15:09 »
Våra getter har brutit sig in i det stängda hönshuset och på något vis lyckats öppna locket på hönsmatstunnan och de mår inte alls bra. Geten är medtagen men står upp iaf men bocken är dålig och har fradga i munnen. :( Finns det nåt vi kan göra? Vi gör allt för att få tag i en veterinär men det finns bara en i trakten och han svarar inte i sin telefon just nu. Till råga på allt är vi i startgroparna för att åka in till BB när som helst så det är lite panik just nu...

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Hjälp! Getter ätit hönsmat
« Svar #1 skrivet: 03 sep-12 kl 15:35 »
Nu är det lite lugnare, vi har fått dem att dricka båda två och de är uppe och går. Långsamt, men ändå. Ingen mer fradga i bockens mun heller.

Vilken dag :(

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 03 sep-12 kl 16:27 »
Vet du ungefär hur mycket de ätit? Om det inte är några stora mängder så blir de förmodligen bara lite dåliga i magen och blir bra utan att du behöver göra nåt särskilt. Har de fått i sig mycket, så kan det gå illa.

Det som händer när de äter för mycket spannmål/hönsfoder eller liknande är att det blir fel pH i våmmen (för surt). Då dör bakterierna som bryter ner fodret och det kan bildas giftiga ämnen istället + risk för uttorkning. Kan leda till döden.

Det du kan prova själv är att rätta till pH-värdet genom att ge bikarbonat - 20 gram/vuxen get utblandat i lite vatten. Ge i munnen. Upprepa efter 3-4 timmar om nödvändigt. VIKTIGT - Du får inte överdosera bikarbonat, då kan du ställa till det på andra hållet istället. (källa Diseases of the Goat, J. Matthews)

Hur som helst, du bör hålla ordentlig koll på dem ett par dagar. Om du kan, så stalla in dem och ge dem bara hö att äta tills du ser att magen funkar som den ska.
Om de verkar uttorkade eller slöa och apatiska eller vingliga, har snabb puls, låg temp, bleka slemhinnor eller om de verkar blinda eller ha huvudvärk (står o trycker huvudet mot en vägg eller liknande) så ring veterinären. Då är det allvarligt.

Du kan också behöva hjälpa våmfloran igång igen med t ex 1-2 paket vanlig bakjäst löst i lite ljummet vatten.

« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 21:29 av Mmmm »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 sep-12 kl 16:37 »
Vad bra att Mmmm hann svara!  Det är väl inte lappgetter du har?  De lär inte ska tåla bikarbonat.  Men det kan ju vara annorlunda när de behöver det för våmmen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 03 sep-12 kl 21:31 »
Tack så mycket för era svar! Det är jämtgetter och vi ska håll noga koll så länge vi är hemma sen hoppas jag vår granne som har kossor kan hjälpa oss. Jag kan inte gärna skjuta upp att föda barn så det här kunde inte hänt vid en sämre tidpunkt :( Men tack och lov verkar de vid relativt gott mod nu ändå, även om de är medtagna. De har båda druckit en hel del och även om de är slöa är de inte apatiska och de uppvisar inget annat "konstigt" beteende. Jag vet inte hur mycket de har ätit men det var gott om hönsmat kvar i tunnan så tillräckligt för att de skulle bli mätta antagligen... Ska vara beredd med bikarbonat och jäst också! Tack!!

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 06:15 »
Jag kan inte gärna skjuta upp att föda barn så det här kunde inte hänt vid en sämre tidpunkt

Önskar dig jättestort Lycka Till på BB :D!

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 04 sep-12 kl 08:53 »
Såvitt jag vet ger alla förätningar snabba sjukdomsförlopp, så man borde kunna andas ut nu vad gäller livsfaran.  Om det återstår att återställa våmflora och allmän återhämtning, så är ju det inte lika akut!

En granne med kor?  Har dom möjligen våmstart hemma, rent av?  Fråga!

OCH STORT LYCKA TILL PÅ BB FRÅN MEJ MED!  -och förlåt att jag förväxlade dig med en annan getägare...  :-[

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #7 skrivet: 09 sep-12 kl 16:27 »
Allting är bra - med oss, getterna och vår älskade prins Albert som kom i onsdags!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 09 sep-12 kl 18:39 »
Prins Albert - född i efterdyningarna till getternas hönsmat-kalas ...  ;)  GRATTIS!!  :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 sep-12 kl 20:05 »
Stort Grattis till Lille Prinsen :D!

Vittiger

• Fårbonde, översättare, en fri själ
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 09 sep-12 kl 20:41 »
Grattis  :)
"En dag ska vi alla dö,
men alla andra dagar ska vi leva."

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 09 sep-12 kl 21:53 »
Bild?   :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser