Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  generator/koppartråd  (läst 6316 gånger)

ason

• Gäst
generator/koppartråd
« skrivet: 18 dec-06 kl 22:09 »
Hej!

Någon som hittat ngt billigare alternativ till Lackisolerad koppartråd...hmmm...budgeten är lite skral just nu...

/lena

Zigge

• 24volt.eu
Re:generator/koppartråd
« Svar #1 skrivet: 20 dec-06 kl 16:43 »
Jag fick betala 100 kronor för 2,6 kg lackisolerad koppartråd.
Försök med din lokala handlare och berätta vad du håller på med så kanske han har förståelse och ger ett bra pris.

ason

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-06 kl 18:16 »
Zigge!
..var finns din "lokala handlare" :)

Vilket kanonpris...tack för tipset...har hört om en annan variant med svetstråd?!? Har du ngn erfarenhet eller hört talas om det?

/lena

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #3 skrivet: 21 dec-06 kl 00:30 »
Är svetstråd isolerad? Utan isolering blir det ju kortslutning av allt. Nej, jag har aldrig hört det förut.

Priset för den lackisolerade koppartråden ligger runt 100 kr/kg, trodde min handlare. Handlare å handlare... Det är en firma som lindar motorer och gör elinstallationer. Deras grej är ju inte att sälja koppartråd, men de hade ett lager av sådant för eget bruk. Försök hitta en firma som lagar elmotorer och transformatorer, så tror jag säkert att de är bussiga.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 dec-06 kl 21:10 »
Om svetstråden fungerar eller inte beror på den inre resistansen, tråd till migg kanske funkar.  Isoleringen blir nog ett bekymmer, lacka själv?
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ason

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 dec-06 kl 12:25 »
..läste om svetstråd på ngn amerikansk sajt...hmm det där med engelskan är int alltid så lätt ;)

Kan int så mkt om generatorer...men försöker lära mig via otherpower etc. Har beställt neodym magneter från tyskland (tack zigge för magnet varningar), så snart börjar lindandet, har gjort propellerblad av trä mao försöker "snickra" ihop lite vindkraft...
/lena

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #6 skrivet: 26 dec-06 kl 18:46 »
Om du lackar svetstråd själv lär du få tjockare lindningar eftersom svetstråden förmodligen har en annan resistivitet än koppar och därför kräver fler lindningsvarv. Dessutom kostar lack också pengar och ett himla kletande lär det bli. Hur ska du lyckas lacka hundratals meter tråd utan missa någonstans och utan att förstöra hela huset?  :D

Vilken diameter blir det på turbinen, ason och bygger du en helt ny generator, eller blir det en ombyggd motor?

Själv håller jag på att bygga upp en egen "site och du får gärna visa upp ditt projekt där, men det dröjer nog någon månad till innan den är klar för den blir stor, jättestor.  :D

ason

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 dec-06 kl 19:32 »
Hej Zigge!

Det jag håller på med är en turbin på 2.30 m diameter (ca 9 inch).
Bygger en genarator från scratch....och du jag skiter nog i att lacka svetstråd låter livsfarligt och jobbigt....Får nog flirta lite med lokalhanlarn om isolerad koppartråd ;D

Hmm sajten din vill jag ju titta på nuuu...men tålamod kan ju göra en klok ibland...

/lena

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #8 skrivet: 26 dec-06 kl 22:45 »
Bra att du skiter i svetstråden. Man ska inte göra det krångligare än det är.   :)

2,3 meter...ok!
Har du full koll på hur du ska göra det där...generatorn och allt annat? Jag har full koll annars. Zigge är znart expert, serru. :D

Sajten är inget att se än, helt tomt är det där och det kommer det att vara ett litet tag till. Adressen är i alla fall 24volt.eu Spara den bland favoriterna redan nu.  :-[

ason

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jan-07 kl 22:03 »
Zigge :D

Kommer nog med en del frågor (hmm många kanske) så fort det praktiska "hantverket börjar"....funderar på att göra en liten testgenerator först...innan stora magneter börjar fluga omkring...

/lena

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #10 skrivet: 03 jan-07 kl 22:33 »
Fråga på bara, jag har alla svaren.  :D

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-07 kl 23:57 »
Tja missförstå mig inte  :-[ Jag tyckte nog inte att lackning var någon bra ide, bara en ide  :-\

Svetstråden har nog ganska låg inre resistans. annars skulle den bli för varm innan den kom fram till ljusbågen. Därför tror jag inre resistansen är låg.

Resistansen påverkar nog inte utspänningen i sig själv. Antal varv blir det samma. Förmodligen kommer däremot uteffekten att sjunka därför att resistansen kommer att tekniskt ligga i serie med utgången. Spännigen sjunker så fort den lastas och i stället bli till värme.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ason

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jan-07 kl 00:15 »
eka :)
är man novis som jag...då är alla ideér värda att fundera på.

Håller på att lära mig om allt detta....

/lena

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 04 jan-07 kl 00:22 »
Just det, så blir det, eka. Spänningen påverkas inte och därmed inte antal varv. Det som påverkas blir ju strömmen och eftersom den hänger ihop med den inre resistansen blir det trådens area, eller diameter man får ändra. Jag tror däremot att svetstråden har ett högre inre motstånd än koppartråd och att man därför måste fläska på med grövre tråd för att inte öka resistansen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare
beekeepern, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser