Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvsåpa?  (läst 22735 gånger)

louise

• Gäst
Re:Golvsåpa?
« Svar #20 skrivet: 24 dec-06 kl 20:48 »
Jag läste bara på paketet. Tydligen ska man göra en intensiv grundbehandling 2-3 ggr. Sen skulle man göra det.. kanske inte var en gång i veckan, utan nåra gånger om året.. minns inte..
Golvet är inte lika halt längre iallafall, det tåler nog en rejäl omgång till.

marivio

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 dec-06 kl 19:19 »
Nja, jag tror Manna har rätt. Visst ska det underhållas men det är inte bra att låta linolja flöda över. Det som inte sugs upp av träet blir bara klibb. Dessutom brandrisk. Inget blir bättre för att det är mer, utan det mesta blir bäst med lagom.

Gysinge rackar ner på pigmentoljor (med all rätt - fy vad färghandlarna säljer mycket skit). Kalk i linolja är inte pigment

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 29 dec-06 kl 14:15 »
Det ser jag fram emot!  re: Anticimextexten får man nog använda sitt förstånd. Ingen plast, god ventilation etc. Eftersom hussvamp i princip lever på allt organiskt material skulle väl annars det enda säkra sättet att hålla den borta vara att endast använda stål och glas till husbygge- även sten skulle funka- verkar lite kallt och dystert utan isolering   :D

Men en förutsättning för svampens levnadsbetingelser är väl kalk, trä och fukt? Finns inte något av det ska väl inte svampen kunna leva?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #23 skrivet: 29 dec-06 kl 14:20 »
Nu lade jag på två omgångar golvsåpa med "naturliga oljor". Golvet blev iallafall mörkare och mycket halare..  Om jag fortsätter att våttorka med golvsåpa en gång i veckan, räcker det tror ni? Nu blir det ju bara på de omöblerade ställena i fortsättningen, finns det risk att det blir väldigt olika färg på de ytor som nu står under möbler och de som kommer att fortsätta bli behandlade?

Vi har också ett nytt golv vi såpskurat, det blev dock inte på något sätt mörkare (förutom när det var blött). Du har väl skurat med kallt vatten?!  :o
Jag vet inte om det blivit så mycket halare heller, det har snarare fått en sammetslen yta. Viktigt är att all såpa ska tas upp, det ska inte ligga kvar efter skurningen.  Man kör några gånger som grund, sedan bra 1-2 ggr per år. Efterhand härdas ytan och man får ett ljus, vackert skurgolv.

hannaåsamuel

Kalksåpa är lätt
« Svar #24 skrivet: 29 dec-06 kl 20:46 »
Hej!

Vi har just kalk-såp-skurat golvet. Det var inte ett dugg svårt. Blanda vatten o släckt kalk till en tunn "lösning". Som mjölk. Pensla ut över golvet, låt torka. Skura sedan bort kalken med en stark vanlig gulsåpelösning, ca 3-4 delar vatten till den del såpa. Inte så jättenoga. När man skurat in till trät torkar man bara bort kalksåpan med en trasa el. dyl. Klart.

Vi har i alla fall fått ett väldigt fint golv och sot som hamnat på det var ingen match att skura bort. Bebiskräks lämnade däremot fläckar... kanske för att det är surt? Men det är väl bara att kalka på lite mer.

Nu är detta väldigt nygjort, men det sägs att det bara blir bättre med åren och för varje gång man skurar.

Hanna o Samuel

Lusse

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 jan-07 kl 15:47 »
Gysinge avråder från kalk på flera ställen i handboken. Städproblem och att det ser ut som Ikeaplastgolv var några av sakerna de skrev. Det nämnde inget om hussvamp.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #26 skrivet: 02 feb-07 kl 14:39 »
I nya numret av Gård och Torp var det på slutet med en fråga från en som kalkskurat golvet. Ni får läsa den själv då jag inte har med mig tidningen men det jag minns var att golvet så smutsitgt ut där man gick 8eftersom kalken efterhand nöttes upp)

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #27 skrivet: 10 feb-07 kl 23:07 »
Kunde inte hålla mig eftersom jag har ett stort kemiintresse: :)
http://www.shenet.se/recept/sapa.html
Förövrigt en av dom roligaste hemsidorna på internet.
(ja inte just den om såpa bara naturligtvis)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #28 skrivet: 18 feb-07 kl 20:23 »
Kunde inte hålla mig eftersom jag har ett stort kemiintresse: :)
http://www.shenet.se/recept/sapa.html
Förövrigt en av dom roligaste hemsidorna på internet.
(ja inte just den om såpa bara naturligtvis)

Jag gör egen linoljesåpa och den använde jag efter att ha kalkskurat golven i kök och hall för ett år sedan. Golven är fortfarande jättefina och har en härlig ton där de inte smutsas ner så mycket. Men framför spisen ser det bedrövligt ut, fettfläckarna går inte att få bort. Så nu blir det tunna lager med linoljefärg för att inte förlora träkänslan. Men golven är helt underbara att gå barfota på efter kalk/såpskurningen.

/Weronicha
"to boldly go where no goat has gone before"

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser