JAg ska ha ett recept liggande nånstans om nån är intresserad.
Svampen bryter ner husets träkonstruktioner genom att förtära cellulosan. När cellulosan försvinner krymper veden ihop och spricker sönder i form av kuber. Träet blir då lätt och sprött eftersom det förlorar sin hållfasthet. Vid nedbrytning av veden bildas oxalsyra. För att överleva måste svampen neutralisera syran med hjälp av exempelvis kalk.
Men Anticimex skriver inget om att det skulle vara en hussvampsinbjudan att använda golvsåpa med kalk i. I stället rekommenderas "det gamla vanliga" för att undvika fuktskador och påhälsning av hussvamp, dvs luftning, hela och rätt installerade häng- och stuprännor etc. Och för att minska blötan i skorstenen, påpekas att en huv kan monteras. Tack för receptet, torparn! Resultatet kan/bör avsynas i vår/sommar/så småningom...
Nu lade jag på två omgångar golvsåpa med "naturliga oljor". Golvet blev iallafall mörkare och mycket halare.. Om jag fortsätter att våttorka med golvsåpa en gång i veckan, räcker det tror ni? Nu blir det ju bara på de omöblerade ställena i fortsättningen, finns det risk att det blir väldigt olika färg på de ytor som nu står under möbler och de som kommer att fortsätta bli behandlade?