Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterkål på sandjord?  (läst 4272 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Vinterkål på sandjord?
« skrivet: 19 aug-12 kl 18:51 »
Sitter och drömmer och planerar för mina odlingar de kommande åren och jag skulle vilja odla ganska mycket vitkål för vinterlagring. Men när man läser så verkar det som att höst- och vinterkål föredra leriga jordar, ja tom styva lerjordar. Själv sitter jag med sandjord på alla mina ägor och undrar om det överhuvudtaget är lönt att försöka eller ska jag planera annorlunda från början?

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Vinterkål på sandjord?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 21:11 »
Klart det går. Allt handlar om jordbearbetning och näringstillförsel. Gräv intensivbäddar och täckodla.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 21:18 »
Kanske ska förtydliga lite. Har tänkt plöja upp en del av åkern för att odla lite större kvantiteter av några få grönsaker typ potatis, morötter osv och en del av detta var tänkt att vara kål. Intensivodling i upphöjda bäddar känns inte riktigt realistiskt i det sammanhanget men marktäckning borde fungera åtminstone till kål.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 20 aug-12 kl 12:21 »
Jag har inte testat att odla vitkål på sandjord, men blomkålen blir dålig. Grönkål fungerar bra dock.
Jag tror problemet är att hålla jämn fuktighet i jorden och att näringstillförseln bli ojämn. Definitivt värt att testa, men du kanske inte ska odla så jättemycket första året? Sätt lite tidiga sorter också.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 08:53 »
Ja, det får väl bli ett fältförsök helt enkelt. Får dryga ut med något annat i det växtföljdsskiftet som är lagringsbart, kålrot eller rovor kanske?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 22 aug-12 kl 12:15 »
Många rotfrukter fungerar bra på sandjord.
Vad jag förstått så är problemet med sandjordarna att de är "snabba". De torkar fort ut och näringen lakas ur snabbt eftersom den inte kan hålla vatten så bra. Det ställer till det med kulturer som totalt över hela säsongen har ett stort näringsbehov och kräver en jämn vatten- och näringsnivå.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Carlsson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 18:25 »
Jag har odlat vintervitkål på sandjord i år och den är nu stor och välknuten. Så visst går det! Mina tips är terra preta (sök här på forumet för utförlig förklaring, jag fick tipset av forummedlemmen Masa. Tack!), marktäckning, nässelvatten och guldvatten.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-12 kl 11:51 »
Jag ska helt klart göra ett försök. Marktäckning och slösa lite extra på stallgödsel kanske för att få upp mullhalten lite extra. Terra preta känns lite som ett projekt på lång sikt. Ytan jag har tänkt mig odla på ligger någonstans mellan 500-1000 kvm vilket innebär stora mängder kol för att göra nån skillnad :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 4 användare
Ollefund, alternaiv, Karlsdotter, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser