Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Styckning av lamm  (läst 6266 gånger)

uffeoanette

Styckning av lamm
« skrivet: 11 dec-06 kl 20:08 »
Till helgen kommer vi "få" ett lamm som vi kan få styckat "hur vi vill".

Frågan är ju då: Hur styckar man ett lamm? Ska alltså inte göra jobbet själv, utan bara säga vilka delar/styckningsdetaljer vi vill ha ut.

Lamm recept är även välkomna då detta kött tidigare inte varit i vårt hus. Hört att rökt fårfiol är gott, något annat?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Styckning av lamm
« Svar #1 skrivet: 11 dec-06 kl 22:40 »
Till helgen kommer vi "få" ett lamm som vi kan få styckat "hur vi vill".

Frågan är ju då: Hur styckar man ett lamm? Ska alltså inte göra jobbet själv, utan bara säga vilka delar/styckningsdetaljer vi vill ha ut.

Lamm recept är även välkomna då detta kött tidigare inte varit i vårt hus. Hört att rökt fårfiol är gott, något annat?
http://www.kottmastarna.se/html/styckschema_lamm.html
« Senast ändrad: 11 dec-06 kl 22:40 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

geirh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-06 kl 00:10 »
Ha, Ha. Mitt favoritt kjøtt.
Røkt lammelår (fårfiol)
Marinert stekt lammesadel
Fenalår (saltet og tørket)
Pinnekjøtt (saltet, tørket, utvannet og kokes). lages av tunnbringa
Salt fårekjøt. Legges i saltlake å kokes. Serveres med potet, rotmos, smeltet smør å øl.

Hvis du får innmat. Marinert stekt hjerte
Lammelever gryte (delikatesse)

Fårikål. Div stykker av kjøtt kokes sammen med kål. Også en fantestisk rett.

Hvis du lager korv selv er lammekjøtt i korv en ekstra smaksingrediens med karakter

For de spesielt interesserte: Smalahoved. saltet, røkt og kokt lammeskalle. Meget godt kjøtt, men jeg spiser ikke øyne eller hjerne.

Det finnes masse recepter. Bare si ifra hvis noe virker interessant.

http://www.matprat.no/RecipeResult.aspx?txtFreetext=&ddlFolder=&ddlIngredientGroup=13
« Senast ändrad: 12 dec-06 kl 00:17 av geirh »

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 13 dec-06 kl 14:16 »
Låter jättegott alltihop geirr! har du några recept på marinerad lammsadel och fårikål skulle jag vara mycket intresserad!! har du någon särsild smaksättning till den rökta fårfiolen?

Tack för länken!
Även ett tack till dig fred! din länk gjorde att man fick lite tips.

kom gärna med fler ideer!
anette

geirh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 dec-06 kl 17:45 »
fårikål er bare fersk lammekjøtt lagt lagvis med hvitkål og pepper imellom. Kokes i ca 2-3 timer til kjøttet er mørt. Lett å lage.

Marinaden min er en standard "ta hva jeg har i skapet" marinade. Alt som høres godt ut. Timian er en av mine favoritter. Olivenolje, balsamico, hvitløk, salt, pepper osv. Noe av det som gjør lammekjøtt ekstra godt er å henge det litt lengere en hva man egentlig tror er maks tid. Jeg legger kjøttet i marinade i opptil 1uke. 10-15 `C. Det skal lukte at kjøttet er modent. For å få kjøttet til å modne raskere kan du bruke kiwi eller sitron i marinaden.

Jeg har ikke røkt lammelår selv enda, kun fått det servert av andre som har røkt. Jeg kan prøve å "vri" ut hemligheten.......

Det enkleste å starte med er fårikål. Man får alltid mye kapp og rester som man ikke helt vet hva man skal gjøre men.Fårikål er svaret.

Smakligt måltid.

Geirh

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-06 kl 22:28 »
mina favoritkryddor till lamm är:
-sambal ölek
-spiskummin
-vitlök
-rosmarin

jag föredrar att grilla (på kolbädd eller i ugn) mitt lamm framför grytor. halsbitar och annat som lätt blir grytbitar kan man tärna hyfsat fint och marinera något dygn för att sedan ha på grillspett. (och ja, jag använder min utegrill för att grilla lamm typ varannan vecka även på vintern.)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 21 dec-06 kl 19:01 »
geirh, är Pinnekjøtt (saltet, tørket, utvannet og kokes). lages av tunnbringa det som norrmän brukar ha på julbordet? Det skulle jag gärna vilja ha recept på.

Ni som brukar slakta lamm. Om ni gör färs, vilka delar använder ni då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

geirh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 dec-06 kl 19:26 »
Ja, det tror jeg det heter. Det er hele revbensiden, helt opp til ryggraden.

Det er enkelt å lage. Legges i salt, tørrsaltet eller saltlake. lagres i 3-4 dager i 8-10'C. Henges deretter til tørk i 6-8 uker på et kjølig sted. 4-8'C

Når kjøttet er tørket deler man det mellom revbenene. Legger det i vann i ett døgn, for så å dampe det i noen timer, Smaker himmelsk.

Jeg tenkte å ta med noen kilo pinnekjøtt når jeg kommer ned til blekinge. Kansje du har lyst til å komme å smake norsk tradisjonsmat?

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 dec-06 kl 15:15 »
Ni som brukar slakta lamm. Om ni gör färs, vilka delar använder ni då?

Jag färsar allt som inte hör till bogstek, stek och sadel (lång). Behöver jag grytbitar, eller skall göra grillspett eller liknande brukar jag ta en bog. Barn i hemmet uppskattar just nu färsrätter mer än helt kött.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 27 dec-06 kl 18:23 »

Jeg tenkte å ta med noen kilo pinnekjøtt når jeg kommer ned til blekinge. Kansje du har lyst til å komme å smake norsk tradisjonsmat?

Ja, det har jag verkligen! Kan jag ta med mig resten av familjen också kanske? (En man och två åttaåringar.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser