Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja ruva nu? + lite andra frågor om ruvning  (läst 1371 gånger)

09

• -
Börja ruva nu? + lite andra frågor om ruvning
« skrivet: 14 aug-12 kl 14:39 »
Hej! Min ena höna låg kvar på äggen hela dagen igår och jag fick tvinga bort henne. Hon blev jättearg och bet och skrek!
Om hon ligger på ägg igen idag när jag kommer hem, är det då OK att låta henne ruva? Eller är det för sent på året? Det börjar ju redan bli ganska kallt om nätterna.

Jag har inte så mycket erfarenhet av ruvning. Har bara haft en annan höna som ruvat en gång i våras. Då kläcktes bara två ägg (av sju ägg totalt), och det var döda kycklingar. I de andra äggen var det två färdiga döda kycklingar som inte hade kläckts (inte ens hålslag) och resten var bara någon äcklig sörja i.
Det var ganska mycket bajs i redet och på äggen. Kan det vara därför de dog/inte kläcktes?
Är det vanligt att de bajsar på äggen så de förstörs?
Jag läste sen att man ska lyfta ut hönan någon gång om dagen så att hon bajsar utanför redet, men borde hon inte fatta det själv (instinkter liksom)?
Denna hönan är inte så tam så det blir ett himla liv om jag ska lyfta ut henne ur redet varje dag så jag är rädd att hon ska ge upp ruvningen då.

Dajen

• Uppland
SV: Börja ruva nu? + lite andra frågor om ruvning
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 14:48 »
Inga problem att låta henne ruva nu! Jag fick kycklingar i oktober förra året och varenda en överlevde och blev stor och stark :)
Att hönan ska gå ut och bajsa borde hon begripa själv, men blir äggen väldigt nersmutsade kan det vara nödvändigt att tvätta av dem. Annars borde du inte behöva flytta henne, såvida inte andra hönor kan smita in och lägga ägg i hennes rede. Det problemet har jag just nu - två hönor ruvar i hela flockens favoritreden. Den ena är tuff och släpper inte in någon annan, den andra är för låg i rang så de andra hönorna kliver in och värper. Hon lämnar inte redet, det blir trångt och de trampar sönder ägg. Samtidigt vågar jag inte flytta henne av rädsla för att hon ska lämna äggen. Så jag har nu byggt en liten bur av kompostgaller runt redet, så att hon får vara ifred men ändå kan komma ut och äta osv. Det gäller ju också att ha koll på att inga ta ägg tillkommer - plötsligt kan ruvhönan ha trettio ägg om de andra går in och värper och du har ingen aning om hur gamla de är..om du inte märkt de rätta ruväggen förstås.

09

• -
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 14:54 »
OK, då låter jag henne ruva om hon vill. :)

Förra gången byggde jag en bur av nät som jag flyttade hönan och redet till så de andra inte kunde komma åt att lägga ägg där. Tyvärr då rev jag ju buren när hon hade ruvat klart, men jag får bygga en ny likadan nu. :)

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 15:26 »
Ja, det är ju väldigt smidigt att skilja dem från de andra. Men jag vågar inte flytta några hönor längre eftersom det hänt ett par gånger att de avbrutit ruvandet då - en gång bara ett par dagar innan kläck så jag fick kasta tio ägg med nästan fullmånens, döda kycklingar i  :'( Så därför jobbar jag nu med att stänga ute alla de andra istället  :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 23 aug-12 kl 19:42 »
Jag tror en av våra hönor har börjat ruva nu!  :o Bara nio dagar senare än trådskaparen, det är väl fortfarande inte för sent?  :-[

Problemet är att vi bara har ett enda rede, och ett väldigt litet hönshus dessutom!

Jag har tänkt skärma av en del av hönsgården med nät (hönsgården är stor med mycket växter, de andra hönorna kan med lätthet avvara några kvadratmeter), spika ihop en låda på ungefär 50x50 cm som hönan kan ligga i, och flytta henne och äggen dit. Vad tror ni om det?

Jag kommer ju bli tvungen att flytta in kycklingarna och hönan inomhus relativt snart, antar jag... Hur länge kan de gå ute/spendera nätterna i ett "uterede" under en höna? De borde kläckas i början av september...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 23 aug-12 kl 19:43 »
Jag tror en av våra hönor har börjat ruva nu!  :o Bara nio dagar senare än trådskaparen, det är väl fortfarande inte för sent?  :-[

Vi hade tänkt låta kycklingarna växa upp i hönshuset med de andra hönsen isåfall...

« Senast ändrad: 23 aug-12 kl 21:41 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser