Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns  (läst 16820 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns
« Svar #80 skrivet: 10 sep-12 kl 11:37 »
Havre + snäckskal + matrester + en stunds frigång på skogstomt varje dag, räcker inte det för att de inte ska få brister?  :-\ Jag är dåligt insatt i sädesslag...
Ska dom inte få någon värp eller motsvarande fast dom värper?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #81 skrivet: 10 sep-12 kl 11:38 »
Det låter bra... se till att de får tillräckligt med protein bara. Om det inte är kött/fisk i matresterna är gula ärtor ett bra tillskott.

Fritt spring i skog och mark is the shit ;) ..... åsså torkade nässlor ;) Torka dem i ruskor som du kan hänga in till hönsen.... enkelt ;)

Proteinnivån är nog okej, det finns ju rätt mycket i havre, och så får de "gnaga på benen" när ägarna har ätit kött (och de får bröd, ost, mm ibland).

För övrigt finns det massor gräs och annat grönt i deras hönsgård, som de inte verkar så sugna på att äta av någon anledning.  :P Det är nog första gången en av våra hönsgårdar varit så grön efter att ha varit bebodd i ett par månader.  ;D

Jag föreslog att torka nässlor till ägarna, men tydligen så var inte torkade nässlor så populära bland deras förra höns, så det förslaget läggs nog på is den här gången.  :)

Ska dom inte få någon värp eller motsvarande fast dom värper?

De fick ju värpfoder, men vi misstänkte att det hade med svullnaden att göra... Så nej, för närvarande verkar det inte som att de ska få det... Vad kan det få för effekter om de inte får värpfoder?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 10 sep-12 kl 11:42 »
Läs om foder i Lars på Solbackens tråd här på altenativ.... kommer bara inte ihåg vad den heter :/
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
VG visceral gout
« Svar #83 skrivet: 10 sep-12 kl 14:11 »
De fick ju värpfoder, men vi misstänkte att det hade med svullnaden att göra...
Svullnad runt ögonen kan dom få av A-vitaminbrist.
Har du ringt eller mailat SVA och frågat om det svullnaden hörde till njurskadan?
Gör det annars.

Den vanligaste orsaken till VG njurskada på höns,
Är mögel (i säd, på grönsaker bröd eller strö.
Liksom för mycket kalk i fodret till ungdjur
eller kalk/snäckskal till icke värpande höns!
Och för högt protein i fodret till ungdjur typ 30-40% protein (kalkonfoder).
(Kanske uppfödaren gett kalkonfoder eller värpfoder med kalk till dem som ungdjur?)
Vattenbrist
A-vitaminbrist.
Felaktig användning av coccidios medicin.

Vad gör man då om ens höns fått den diagnosen VG.
Jag skulle göra så här:
-bort med kalk, som snäckskal och ost etc. (knepigt om dom värper nu)
-ge hönsen Allfoder som inte innehåller kalk.
-massor av rent vatten till hönsen.
-vitaminer till hönsen. flytande A D B

Frisk blir man inte som höna när man fått en njurskada vad jag vet, men du kan ju samla ägg och kläcka nya.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #84 skrivet: 10 sep-12 kl 21:20 »
Ta bort kalk vetesjutton om jag vill, de lägger redan ägg med tunna skal, t o m skinnägg ibland!

Hur länge skulle du gett vitamintillskott?

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #85 skrivet: 15 sep-12 kl 18:43 »
Ta bort kalk vetesjutton om jag vill, de lägger redan ägg med tunna skal, t o m skinnägg ibland!

Hur länge skulle du gett vitamintillskott?

När jag misstänkt vitaminbrist hos mina höns har jag köpt flytande multivitamin till hund  och gett i vannet. Hade en unghöna som visade tydliga symptom på vitaminbrist ( hon "tappade huvudet" när jag lyfte upp henne och gick baklänges, såg riktigt otäckt ut. Men hon blev helt bra efter att ha fått multivitamin några veckor.

shelale

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 16 sep-12 kl 14:30 »
Okej, de har en rabarb-planta och ett körsbärsträd som växer i hönsgården, så det kan vara något av dem som förgiftar dem! I morgon ska jag gräva bort rabarben och se vad som händer.

Va? är rabarber giftiga för höns? Vi har en stor rabarberplanta i hönsgården och de har ätit upp den... eller krafsat sönder den. Men de har inte fått några konstiga svullnader.  Jag får väl gräva bort rabarberna nu då =(

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #87 skrivet: 20 sep-12 kl 13:00 »
Va? är rabarber giftiga för höns? Vi har en stor rabarberplanta i hönsgården och de har ätit upp den... eller krafsat sönder den. Men de har inte fått några konstiga svullnader.  Jag får väl gräva bort rabarberna nu då =(

Det var sannolikt inte rabarberna som orsakade svullnaderna. Rabarerna var ätna, men det såg ut att vara endast bett från sniglar.

Just nu är endast en höna svullen, ovanför ögat. Det är en som inte hade någon svullnad förut.

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #88 skrivet: 14 okt-12 kl 09:13 »
Senast nytt: På måndag ska morsan prata med en veterinär hon känner.

Alla höns ser ut som förut, men den sämsta hönan är lite vitare än vanligt på sina svullna delar. Bådar inte gott, jag tolkar det som försämrad blodtillförsel.  :(

försämrad blodtillförsel, då blir de blålila!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser