Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ovanligaste husdjur?  (läst 14889 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Ovanligaste husdjur?
« skrivet: 06 dec-06 kl 14:10 »
Vilket är ditt ovanligaste husdjur?
Eller det ovanligaste husdjuret du stött på hos någon?

*nyfiken*
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Ovanligaste husdjur?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 14:55 »
Vilket är ditt ovanligaste husdjur?
Eller det ovanligaste husdjuret du stött på hos någon?

*nyfiken*
Husdjur vet jag inte, men djur som bott hos oss under kortare tid (jag jobbar deltid som "nuisance controller" och ibland hamnar omplaveringsönskat vilt i min kåk som mellanstation) är bl.a tvättbjörn, opossum, trana, murmeldjur, hjortkid, svartbjörnsungar m.m.
Sen samlar ungarna in en hel del konstiga kryp, ödlor, ormar och annat, allt ifrån eldflugor och chikador till salamandrar och "snapping Turtles".
Förra sommaren bosatte sig en kollibrifamilj i garaget. Men det är väl knappast heller att anse som "husdjur".
En god vän (och riktigt orginal) som bor på samma berg som jag har en tam skunk som husdjur.....vet inte riktigt om jag skulle våga mig på det :P.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-06 kl 16:24 »
Jag har haft en silverfisk under badrumsskåpet :)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 16:50 »
Jag "har" en grävling.
Han bor förstås ute i skogen här utanför, men förra vintern bodde han under huset.  
Min hund gillar honom fast det är inte ömsesidigt  :P.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 20:20 »
När jag var liten hade jag en klasskompis som hade en SKORPION som husdjur...  :o :o
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 dec-06 kl 20:25 »
En god vän till mig hade en stor fet giftig padda i ett terrarium ... den rörde på sig en gång varje kvartal, det var när han slängde ner en levande mus att mumsa på ... i övrigt låg Jabba (the Hutt) och vilade sig under en ormbunke.

Skald

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-06 kl 20:51 »
Knepig fråga eftersom jag jobbat i en zoo-affär och haft massor med reptiler, insekter och liknande..

Har haft en hel del ovanliga fiskar och reptiler, men dom är inte så spektakulära om man inte är inne i hobbyn och vet hur ovanliga dom är :D.. Hade ett stim rov-malar från afrika ett tag, och mig veterligen var vi bara 2 i sverige som hade dom..

Vi hade ett par riktiga rariteter på affären dock, asiatiska ekkorrar i en STOR bur.. Jäkligt charmiga och sällskapliga :)
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 20:52 av At_The_Busstop »

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 06 dec-06 kl 21:58 »
En amöba(tror jag det heter) som levde i stinkande the och skulle delas med några dagars mellanrum - äckligt.

Skald

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-06 kl 01:10 »
En amöba(tror jag det heter) som levde i stinkande the och skulle delas med några dagars mellanrum - äckligt.

Cooooooolt  ;D
Har jag aldrig hört nån som haft.. Det var inte en manet eller liknande då ?

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 07 dec-06 kl 01:39 »
Cooooooolt  ;D
Har jag aldrig hört nån som haft.. Det var inte en manet eller liknande då ?

Nää, ingen manet. Den var som en geleklump som formade sig efter burken den var i. Superäcklig och ingen som helst nytta med den. Höll på att spy varje gång man skulle dela den. För då var jag tvungen att ta i den. tydligen är det ett encelligt "djur" som lever i kloaker. Säkerligen släkt med maneter.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 07 dec-06 kl 08:54 »
Jag har  haft en haj, en liten silvrig sak på 20cm som åt upp alla våra akvariefiskar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 dec-06 kl 09:56 »
Nää, ingen manet. Den var som en geleklump som formade sig efter burken den var i. Superäcklig och ingen som helst nytta med den. Höll på att spy varje gång man skulle dela den. För då var jag tvungen att ta i den. tydligen är det ett encelligt "djur" som lever i kloaker. Säkerligen släkt med maneter.

heeeey! ärekränkning!
det är ingen stinkande amöba du pratar om , utan den högt skattade Kombucha-svampen! ;D
Inget djur i egentlig mening..utan en blandning mellan svamp och bakterie.
De lever av ämnen i te och socker, (kan även leva i andra söta drycker)
och omvandlar det då till Kombucha-brygd, en vätska som påminner om cider i bästa fall, och om vinäger i sämsta...kombucha-brygden används till många läkande ting.
Läs mer i kombuchatråden här på forumet!
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=7728

Har själv sådana, men  aldrig varit med om att de luktar kloak, snarare friskt syrligt.
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 11:18 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 dec-06 kl 09:58 »
Jag har  haft en haj, en liten silvrig sak på 20cm som åt upp alla våra akvariefiskar.

och jag 2 st Pacu (piraya-kusin),25 cm vardera, med liknande meriter.. dessa ska egentligen vara vegetarianer.
Men de gjorde slut på alla som hade samma storlek (eller mindre) som deras käftar.
Men det gör alla större fiskar har jag förstått..speciellt om de mindre fiskarna inte ingår i stim utan är enstaka..
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 10:49 av Eulalia »

Balbina

• -
« Svar #13 skrivet: 07 dec-06 kl 16:38 »
heeeey! ärekränkning!
det är ingen stinkande amöba du pratar om , utan den högt skattade Kombucha-svampen! ;D
Inget djur i egentlig mening..utan en blandning mellan svamp och bakterie.
De lever av ämnen i te och socker, (kan även leva i andra söta drycker)
och omvandlar det då till Kombucha-brygd, en vätska som påminner om cider i bästa fall, och om vinäger i sämsta...kombucha-brygden används till många läkande ting.
Läs mer i kombuchatråden här på forumet!
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=7728

Har själv sådana, men  aldrig varit med om att de luktar kloak, snarare friskt syrligt.

nu har jag läst om vad det var för något. så du menar att den där äckliga saken skulle göra god dryck?? Svårt att tro men blev väldigt sugen på att prova. Finns det några dokumenterade negativa hälsoeffekter????

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 dec-06 kl 17:40 »
nu har jag läst om vad det var för något. så du menar att den där äckliga saken skulle göra god dryck?? Svårt att tro men blev väldigt sugen på att prova. Finns det några dokumenterade negativa hälsoeffekter????

Vadför har du den, och sköter om den, om du tycker den är så äcklig ??

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 07 dec-06 kl 17:42 »
Vadför har du den, och sköter om den, om du tycker den är så äcklig ??
Har ingen nu. Hade en under en kortare period för säkert tio år sedan. Fick den av en kompis. Den blev inte långlivad.

Lusa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 dec-06 kl 20:13 »

haha jag hade också amöbor när jag va liten, hela klassen fick av varanadra och till sist var det rätt många på skolan som hade.  fniss
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 20:14 av Lusa »

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-06 kl 10:37 »
hej mina döttrar har afrikanska pygmee igelkottar de är hur gulliga som helst och är helt allergi fria för båda flickorna har super allergiska män mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Marieberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 dec-06 kl 12:15 »

Var har alla "vandrande pinnar" tagit vägen egentligen?
Jag och nästan alla mina kompisar hade dessa lustiga husdjur i skiftet 70-80-tal.

Var är de nu?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 15 dec-06 kl 14:08 »

Var har alla "vandrande pinnar" tagit vägen egentligen?
Jag och nästan alla mina kompisar hade dessa lustiga husdjur i skiftet 70-80-tal.

Var är de nu?
Ja sådana hade jag också....jäklar vad de förökade sig....och rymde  :D.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1545 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser