Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta jordbruk?  (läst 26553 gånger)

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Starta jordbruk?
« Svar #20 skrivet: 16 jul-12 kl 09:11 »

Erfarenheten som jag fått och kan dela med mig är att man måste hålla i varenda krona som man får.
Man måste göra allt skälv, om man är intresserad så är det bara bra men om man exempelvis inte gillar att snickra och drar sig för det blir det dyrt.
Att binda upp sig med många djur är vanskligt när man är i uppstarten, det är anledningen till att jag inte har grisar i år, många (olika) djur kräver
Sen måste man också tillåta sig att göra sådant som hjärtat väljer som att köpa det där söta lammet eller eller de lustiga ankorna.
För sitt eget välbefinnande kan man inte bara göra rationella val, bara det inte kostar både skjortan och kavajen.
Det är roligt givande och spännande med jordbruk, och man kan absolut leva på det, frågan är bara vad man har för ekonomiska krav, det kanske inte kan bli någon fin bil, utlandssemestrar eller hemmabiosystem men å andra sidan kanske man kan ägna sig åt biodling och köksträdgård på fritiden i stället.

Det var det klokaste jag läst i dag
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Tjolebompan

  • Inlägg: 36
  • Ingen forumräv.. Maila mig!
    • Västerbotten
    • Min blogg!
SV: Starta jordbruk?
« Svar #21 skrivet: 16 jul-12 kl 11:49 »
Hej du! Jag tror iallafall att du har hittat ett riktigt bra forum här för dina frågor! Det finns massor av litteratur och personer att inspireras av, och jag ser ju att du bor i Västerbotten.. Men var?

Jag vill tipsa dig om Skelleftebygdens Självhushållningsnätverk, vi är några stycken som vill vara mer självförsörjande än vi är idag och det finns massor av kunskap och kontakter i det redan, trots att det är ganska nytt. Läs mer i tråden "Ett projekt för framtiden" i Västerbottens-tavlan, eller skicka mig ett meddelande så berättar jag mer!
Lev livet utan dötid!

Råbark

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #22 skrivet: 28 jul-12 kl 22:32 »
Gör praktik på någon eller några gårdar. Det är ett utmärkt sätt att få en uppfattning om hur mycket jobb som krävs, hur mycket saker och ting kostar och hur energikrävande det kan vara. Det ger också en uppfattning om hur mycket mark man behöver för att mätta visst antal djur mm mm. Folk låter ofta negativa men det mesta är möjligt. Gäller bara att ta första stegen och sedan är man på väg!
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Sisu

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #23 skrivet: 28 jan-13 kl 23:16 »
Hur har det gått för dig?  :)

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #24 skrivet: 25 feb-14 kl 22:47 »
Jaha ett tag sen jag var inne sist, besöker inte sidan allt för ofta om jag ska vara ärlig  :)

Men nu har jag funderat lite igen och mottar gärna tips och erfarenheter från den som själv tagit över eller startat upp
liknande projekt av vad jag har i åtanke. Lite vad som krävs helt enkelt.

Det är så att jag har funderat lite mer och har snöat in mig på fårhållning i huvudsak, vilket jag tror skulle passa mig utmärkt och de förutsättningar som eventuellt finns.
Jag tänker mig i så fall köttfår och kanske ullproduktion.

Men då är det ju givetvis en hel del frågor..

Hur stor är efterfrågan på just får?

Kapital? Hur mycket ungefär krävs för att ens ställa sig i startgropen? Jag kan kanske lyckas låna mark, byggnader och maskiner. Hagar finns så gott som redan iordningställda. Förvisso krävs lite iordningställande och renovering av stallbyggnader.
Ska jag slå eget hö lär markerna behövas tas om hand om och sås in det första året pga de varit obrukade en tid och i halvtaskigt skick.

Vad kan det kosta månadsvis/årsvis, avkastning etc?

Hur stor fårbesättning behövs?
Tanken är ju att det ska gå runt för köttproduktion och klara av sommartid att hålla ett x antal hektar marker i skick genom nedbetning.

Vilken ras kan vara lämplig? Jag bor ju norröver och tänker ha djuren ute året om så det bör vara en tålig ras även om de vintertid självklart kommer att ha tillgång till att gå in men jag har en vision om frigående djur som alltid har möjlighet till utegång. Ser gärna att det är en lantras som kanske behöver bevaras

Går det att göra till ett heltidsjobb eller måste man ha sidosysslor?
Vad är isf vanligt som andra sysslor?



Dela gärna med er!

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #25 skrivet: 25 feb-14 kl 22:53 »
Hur har det gått för dig?  :)

Inget jorbruk ännu  ;)

Jag har i dagsläget alldeles för litet kapital..men jag mottar gärna erfarenheter från andra för detta är något jag verkligen drömmer om.

Jag backar hellre tillbaka i tiden jämfört mot hur standarden på levnadssättet till stor del ser ut idag eller vad jag ska säga även om jag är ung.. Samhället i sig eller vanliga yrkesroller har jag konstaterat är inget för mig..allt är för uttråkande så detta är vad jag drömmer om. En gård med djurhållning med inriktning mot jordbruk och kanske förhoppningen om att kunna leva på det och vara min egen

Sisu

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #26 skrivet: 25 feb-14 kl 23:00 »
Vi får slå våra kloka huvuden ihop, har själv funderat på att ta upp familjejordbruket igen. Det vore synd att vara den felande länken i släkten då de varit bönder och brukat jorden hemmavid sedan 1600-talet...

Fast det är klart, det är en bit mellan Småland och Västerbotten  ;)

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #27 skrivet: 25 feb-14 kl 23:06 »
Vi får slå våra kloka huvuden ihop, har själv funderat på att ta upp familjejordbruket igen. Det vore synd att vara den felande länken i släkten då de varit bönder och brukat jorden hemmavid sedan 1600-talet...

Fast det är klart, det är en bit mellan Småland och Västerbotten  ;)

Ja tyvärr är jag inte flyttbar  :)

Eller, jag funderar på att flytta en bit..dit jag har mina rötter och där man sen tidigare i generationer bedrivit just jordbruk faktiskt och redan i mammas generation så var hela släkten bönder..folk tycker jag är konstig dock men jag längtar "hem".

Är ibland bitter över att inte idag tillhöra nån av gårdarna dock i det samhället där det faktiskt finns både kapital och förutsättningar men ingenting brukas..livet är orättvist ibland och jag hade gärna bytt..Blir inte storstan för mig i framtiden i alla fall. Jag antar att min dröm om detta sitter i generna trots allt..jag får skylla på det :)
« Senast ändrad: 25 feb-14 kl 23:14 av dandylinn »

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #28 skrivet: 12 maj-14 kl 03:47 »
Tankarna har börjat spinnas vidare på ett sammanslaget jordbruk :)

Fler och fler verkar ju haka på idéen med ekologiska jordbruk typ som "minfarm", som hittills verkar
mycket lovande vad gäller lönsamhet då sidorna har tusentals kunder i sitt kösystem. Tanken är god för alla: djuren, miljön och människorna - precis den drömbild jag haft!

Själv tror jag idén med ett delat jordbruk skulle vara helt perfekt! Alla har sina områden som man är bra på, man blir flera att dela på jobbet och kompetensen befinner sig där den behövs som bäst. Lönsamheten tror jag också på för att man på olika sätt kan hjälpa till att dela på utgifter osv.

Isf kommer jag hålla mig till någon av djurdelarna.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Starta jordbruk?
« Svar #29 skrivet: 21 maj-14 kl 16:30 »
Det är ju en sak att vilja ha ett jordbruk med lönsamhet och en annan sak att självförsörja sig med kött, ägg och mjölk. I din trådstart får jag lite bilden av att ditt driv är att kunna äta mat som du själv vet har haft det bra.

Jag har samma dröm som du, med djur i lösdrifter. Men i midre skala då, jag hoppas ha det som en livsstil och till det också ha en deltidsanställning. Jag har inte heller tänkt mig så stora djur som kor, utan tänker i mer ekonomiska banor på getter, höns och köttkaniner - av lantras. Min väg dit är att börja smått, lära mig, prova på och med tiden komma dit jag vill nå. Vi har nu kommit så långt att vi börjat titta runt på gårdar till salu, där jag ska bo med min man och våra barn, samt min syster och hennes familj. Vi kommer att göra detta tillsammans, vilket ger oss möjlighet att köpa en större gård och dela på utgifter och arbete - och förstås också dela på skörden. :)

Ska du ha köttproduktion, fundera på kaniner. Det finns många fördelar och det finns även ett ökande behov av det i Sverige. :)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Starta jordbruk?
« Svar #30 skrivet: 21 maj-14 kl 19:03 »
Det miljömässigt mest försvarbara är att producera kött där det inte går att producera annat. Lösdrift tror jag därför mer på. Frågan är hur långt upp norr det funkar. Uppåt i landet fanns ganska många gårdar med hyfsad areal som gått för ganska låga summor. Jag tror mer på att starta smått och sedan expandera verksamheten och att betala allt cash. Många storbruk ammorterar ihjäl sig. Sen kommer man till kärnan i det hela och det är slakten. Hur långt är det till närmaste slakteri? Ska du slakta själv? Är de som äter kött villiga att betala lite mer för att få bättre mat?

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #31 skrivet: 04 jun-14 kl 02:40 »
Det blir småskaligt från början men i så fall är visionen om att det ska bli en heltidsförsörjning i framtiden. Är man flera är chanserna större att lyckas. Mitt driv är självklart att jag anser att vi bör ta steget framåt och erbjuda djuren ännu bättre levnadsmiljöer, djurvälfärd kan alltid utvecklas. Så det är inte bara för min skull..jag ogillar produktion likt fabriker och stödjer hellre tanken med lokalproducerad mat.

Jag är helt övertygad om att man kommer att se mer fördelar med kött som kommer från ett djur som haft det så bra det bara kan, tex få leva och röra sig fritt med artfränder både ute och inne större delen av året. Jag tror också att man är beredd att lägga en slant extra för det. Titta bara i media och vad man mer och mer uppmärksammar och ifrågasätter i ämnet. Även om det inte är en nyhet för mig..men jag  ser inte att vi ska stödja bla krav som till och med går under de krav vi har i vårt eget land..Egentligen borde allt utländskt kött bojkottas i största mån om vi kan se till att börja i vår ände först..lokalproducerat och stödja våra egna bönder så att gårdar får leva vidare och få upp lönsamheten.

Av vad jag förstår är det fler gårdar här som vill eller försöker gå över till lösdrift, det finns många besparingar på hela verksamheten att göra även samtidigt som djuren får det bättre. Hör fler och fler som gör om för det. Väljer man tåliga raser ser jag inget hinder för möjlighet att gå ute året om dessutom. Alla djur borde få rättigheter att vistas utomhus året runt om de klarar det.
Jag har aldrig förstått varför ett produktionsdjurs standard ska vara så mycket lägre än andra djur, tex sällskapsdjur.
« Senast ändrad: 04 jun-14 kl 02:47 av dandylinn »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser