Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil  (läst 2980 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1075
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« skrivet: 26 jul-12 kl 23:30 »
Tjopp! Kanske tycker någon att detta inlägg är att betrakta som reklam och bedöms det som illa passande på Alternativ.nu respekterar jag om någon moderator plockar bort det.

Jag tänkte pusha för lilla söta Fiat 126 om ecobilprojekt. Dessa 600-kilos tremeters svansmotorbilar såldes bara mycket begränsat antal i Sverige under 1975. De flesta vettiga fiatälskande människor lade glatt till 2000:- och köpte en Fiat 127 istället, en riktig bil.  :)

Men som många vet licenstillverkades 126:an i stora antal i Polen under många år ända in på 1990-talet. Antalet Polski-Fiat minskar snabbt men än finns många bilar kvar till låga priser. För några tusenlappar får man en fullt körduglig bil utan större fel och för under 10.000 får man en i nyskick.

Polen är förvisso ett EU-land men deras 126:or kräver en del extra kostsam byråkrati att importera har jag hört. Här kommer mina personliga intressen in! För många år sedan köpte jag en ruskigt risig italiensk Fiat 126 med schyssta papper med avsikt att "renovera" med en komplett bil hemkörd från Polen. Det blev inget av detta och hellre än att nu skicka de sista plåtbitarna på skroten hoppas jag hitta någon som är intresserad av att fullfölja denna idé. Till följd av detta har jag lagt ut registreringspappren och plåtbitarna på Tradera. Om jag så bara får en enda krona blir jag överlycklig av att slippa skrota något användbart.

http://www.tradera.com/fiat-126-italiensk-sverigesald-1975-med-papper-auktion_100105_160501714

Som framgår av auktionsbeskrivningen finns ingen gräns för hur mycket ny eller främmande plåt man använder vid renovering av en bil. Det enda som räknas är att den nya karossen har samma form och betydande utrustning som originalet och att registreringsskyltar och chassinummer stämmer. Saab har tidigare sålt kompletta karosser som reservdelar vid svåra krockskador och lär t.o.m. ha stansat in nya chassinummer på kompletta nya bilar som ersättning för ohjälpligt krockade rallybilar.

Den som känner sig lockad kan ta en titt på polska Ebay. 126:an är en kul liten bil att meka med och lämpar sig bra för motorbyten och diverse andra experiment. Redan i originalskick är de bensinsnåla men de slår förstås inte moderna småbilar. Registrerad som 1975:a är de dessutom skattebefriade och försäkringen slår de flesta andra bilar.

Eventuellt kan jag tänka mig att sälja min nästan kompletta bil också, men då är prislappen en helt annan. Den bilen är registrerad för en större motor och man kan nog komma undan med rätt mycket eget i den karossen. Femväxlad renaultlåda har den också. Gjorde 200 blås med turbo i sina glansdagar. Man får räkna med att tjata snällt och sött då jag inte bestämt mig hur jag vill göra med denna bil.

Har jag inspirerat någon?  OBS! Denna diskussionstråd får inte bli en bilauktion, här talar vi främst om Fiat 126 som möjlig eco-bil, deras befintliga teknik, pappersexercis och andra mer generella frågor.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1075
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #1 skrivet: 27 jul-12 kl 13:11 »
Skönt! Ser ut som att jag slipper skrota bilskrotet. Har fått ett första bud på auktionen.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 23:17 »
Skönt! Ser ut som att jag slipper skrota bilskrotet. Har fått ett första bud på auktionen.

Och ett sista bud också. Ettusentjugofem spänn.  Det näst sista budet lade jag.  Och ett gäng dessförinnan också :-[
Skulle varit bra å haft en identitet, jag har ju polska vänner ::) ;D    Men jag är glad att jag med budandet gjorde att du fick litta mer betalt  :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1075
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #3 skrivet: 10 aug-12 kl 22:01 »
Jag är helt häpen över hur det slutade! Det finns ett helt litet 126-busargäng i trakten av Helsingborg visade det sig. -Trevligt! Själv ska jag bygga vidare på min Saab 96-replika av en 64:a, småfiatarna har blivit lite för små för min familj.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1075
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 22:04 »
Misse, jag har en nästan komplett och nästan rostfri 126:a också. Har velat i tio år om huruvida den ska säljas eller vara kvar. Kanske vill också den till Helsingborg så småningom... Usch så svårt det är att sälja sin ungdomsbil. Reggad för fiats lite större fyrcylindriga vattenkylda motorer, femväxlad Renault-låda, förstärkta bärarmar och drivaxlar, sänkt fjädring, breddad bak... Turbomotorn sålde jag dock för 15 år sedan. Så svårt att sätta ett pris på mina gamla minnen...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 12:51 »
Fast jag vet inget om de andra som bjöd och finns inte i Hbg, jag finns i Skällingetrakten mitt i Halland ungefär..
Enda jag är skyldig till med de andra var att driva upp priset, ja la det näst sista budet  (en tusenlapp) men sen tyckte jag att det gick utanför min äcklonomiska möjlighet :P ::)
Men nu har min traderaOskuld försvunnit å jag har nog äntligen fattat hur man gör när man budar ;D

Misse, jag har en nästan komplett och nästan rostfri 126:a också. Har velat i tio år om huruvida den ska säljas eller vara kvar. Kanske vill också den till Helsingborg så småningom... Usch så svårt det är att sälja sin ungdomsbil. Reggad för fiats lite större fyrcylindriga vattenkylda motorer, femväxlad Renault-låda, förstärkta bärarmar och drivaxlar, sänkt fjädring, breddad bak... Turbomotorn sålde jag dock för 15 år sedan. Så svårt att sätta ett pris på mina gamla minnen...

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1075
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 13:36 »
Då tackar jag Misse så mycket för hjälpen!  ;D En lusentapp gör inte alls ont i plånboken den lilla stund den hinner befinna sig där...  :P

Min tonårsbil står än så länge kvar orörd men hur ont det än gör måste den nog åka iväg så småningom. Prislappen blir förstås högre än den i nyss avslutade auktionen men å andra sidan får man betydligt mer frisk plåt än två kvadratdecimeter.  ;D

Sedan kan man ju fråga sig huruvida Fiat 126 är den idealiska snålbilsbasen. De väger nästan 600kg och har säkert inte den bästa aerodynamiken. Å andra sidan är de små och smala och når 100 knyck på bara drygt 20 hästkrafter och det måste väl ändå betyda något.

Det häftigaste jag nog kan tänka mig bland äldre fordon med snygg stil som också är i ett bra aerodynamiskt utgångsläge borde vara en Messerschmitt men där har man allt klivit ner ytterligare några steg från en riktig bil under Fiat 126...

Och nog skulle en välmoddad F126 kunna slå en Micra? Dessutom tycker jag småfiatar är bra mycket charmigare!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1843
  • nr 9424
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #7 skrivet: 21 aug-12 kl 21:34 »
De allra flesta äldre bilar är ju charmigare än en Micra. Så också hundratjugosexan ;D
Men jag håller hundkoja för bättre snålbil, pga enorma innerutrymmen jämfört med Fiat 126.  Yttermåtten och vikten är densamma. 
Delarna är billigare än någon annan bil som jag vet om, inräknat bubblor och volvosar o:)
Motorbyten också lättat, och det finns tillÅmä ett hyfsat stort forum för bara såna som stoppat i andra motorer än original Austin A-series motor :-[
http://www.16vminiclub.com/forums/index.php

Läs, inspirireras och lär ;D



Vad hamnar summan på din gamle hundratjugosexa på,  på 1 ungefär ???


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

 

JohnA

  • Inlägg: 1075
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Uppvigling! -Skaffa en Fiat 126 som eco-bil
« Svar #8 skrivet: 21 aug-12 kl 22:14 »
Å17, så minissarna är billiga att hålla i liv! Trevligt! Trodde de var så kultförklarade vid det här laget att reservdelspriserna brakat iväg helt galet. Fiat brukar ju ha rätt billiga delar men de hör ju inte till de större klassikerna i vårt land så där är svårigheten kanske främst att snabbt få tag på delarna och att få tag på rätt saker dessutom. Med tanke på att bottenplatta, drivlina m.m. utvecklats väldigt lite sedan 1957 när föregångaren 500 Nouva kom och det tillverkats massor av dessa och av 126:orna borde det inte vara varken dyrt eller svårt om man bara vet vart man ska vända sig. Jag har för länge sedan tappat alla sådana kontakter. En av de bättre var en pizzeria i Sundbyberg där jag köpte en framskärm för 20-talet år sedan...  ;D

Minin är ju trots sitt för sin tid vilda nytänkande en ganska normal bil jämfört med Fiat 126. Dessutom betydligt klokare att sätta motorn fram, även om jag tycker det också är betydligt tråkigare. Det är något speciell med att ha motorn där bak, hur idiotiskt det än må vara.
För mig som "fullvuxen" på längden är Fiaten tveklöst mycket lättare att boa in sig i än i en Mini. -Jag har provsuttit en sådan en gång och det kändes helt omöjligt. Å andra sidan är Fiat 127 inte mycket bättre den innan man börjar stöka om stol och rattstång... Saab 96 är nog bland det bekvämaste jag vet bland äldre bilar, utom på sommaren när man vill skaffa sig raggarsolbränna. (dörrkanten är lite för hög för att ge bekvämt "häng") Har lånat en VW-bubbla en gång i ungdomens dagar och har för mig att det också var en bil för fullvuxna. I övrigt var just det exemplaret bland de hopplösare bilar jag kört...

Pris på min lilla röda är s--tsvårt att sätta men utan att ha koll på marknadsvärdet och bara se till skicket, antalet extradelar, hur udda den är, det som är specialfixat på både bil och regpapper så blir det inte en annons under rubriken "Bortskänkes". Sedan måste jag väga in affektionsvärdet och sentimentalt dravel... Fyra fem tusen känns då som min personliga smärtgräns utan att jag tycker det är ett orimligt pris. Om jag sedan VILL är inte riktigt samma fråga men det är definitivt värt att fundera lite mer på för det är trångt i mina förråd nu... Sonen som är 11½ vill skaffa VW-bubbla och bonusdottern på 12½ har redan en WV Polo -84. Själv vill jag gärna ha en till Saab 96 (eller två, eller tre...)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 7 användare
Ekis, Ett svart får, lasseis, Lena III, fri, Bösahusarn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser