Nu vet ja iofs inte vilken motor du har men iaf Briggs bör få Rak 30 olja, El SAE 30 som d heter, Stor risk för nypning och div skador med fel olja när det är varmt ute 
Nej, definitivt inte. Men det är något som många i gräsklipparbranschen i Sverige har fått om bakfoten. Läs den engelskspråkiga instruktion som följer med motorn och följ anvisningarna där, istället för att lyssna på någon halvkunnig bodknodd.
En olja som kallas för "rak" (t ex SAE 30) ändrar viskositet mycket kraftigt med temperaturen. Den blir trögflytande i kyla och blaskig i värme. En multigradeolja (t ex SAE 10W-40) håller sig däremot lagom trögflytande inom ett stort temperaturområde och det är aldrig någon nackdel för motorn.
Det som motortillverkare som t ex B&S varnar för, är att man inte får använda syntetoljor eller andra oljor med "onormalt" bra smörjande egenskaper i en ny gräsklipparmotor, eftersom det då finns risk att motorn aldrig blir ordentligt inkörd och därmed får dålig kompression, hög oljeförbrukning och större risk att skära om den någon gång skulle få dålig smörjning.
Man bör alltså använda en billig mineralolja (multigrade är ingen nackdel) för de två första oljebytena (lämpligen det första efter 5 timmars körning och det andra efter ca 25 timmar), därefter kan man utan vidare använda vilken normal motorolja som helst. Alla oljor som fungerar bra i en bilmotor, går också att använda i en gräsklipparmotor när den väl är inkörd.
Om en gräsklipparmotor får driftstörningar när det är mycket varmt, så har det inte med oljan att göra utan det beror i så fall på dålig kylning. T ex för att kylflänsarna är igensatta av gräsklipp och annat skräp, eller för att någon åkgräsklippartillverkare har byggt in motorn så den inte får tillräcklig luftväxling utan kylfläkten suger in redan uppvärmd luft.
Det är mycket lämpligt att ta av fläktkåpan och blåsa rent kylflänsar mm med tryckluft ett par gånger per säsong. Var särskilt noga med att få rent runt ventilstyrningen för avgasventilen.