Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar på bete??  (läst 4356 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Grisar på bete??
« skrivet: 23 nov-06 kl 19:21 »
Funderar på att ha grisar på ett bete i sommar. JAg vill inte ha fåren där för att jag vill att betet ska stå tomt utan djur vinter, sommar, vinter (betesplanering = parasitbekämpning). Hästarna vill jag inte ha där då det är långt ut i bushen och mycket flygfän..... Och helt tomt kan det inte stå då det måste se betat ut.

Hur blir det året därefter? Bökar grisarna upp så mycket att man måste plöja om det och så in nytt? Är det bra med tanke på parasitbekämpning? Godkänner Jordbruksverket det som betat?

highland

• Halland
Re:Grisar på bete??
« Svar #1 skrivet: 24 nov-06 kl 19:28 »
Jag vet inte hur det är för parasitbekämpning eller vad jordbruksverket anser men jag vet att grisarna kommer vända upp och ned på allt.Jag har nästan varje år tre grisar för att förnya betesvallen dom är suveräna men kräver harvning och att så i nytt vallfrö.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

asta

« Svar #2 skrivet: 29 nov-06 kl 13:27 »
Läs gärna mitt tidigare inlägg
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=22;action=display;threadid=11675

Har du få grisar på stor yta så bökar de inte jättehårt utan gräset kommer igen. Har du fler så bökar de upp helt och hållet. Hur mycket av gräset som växer igen beror nog på hur marken var innan. Min mark, som var helt som lervälling, kom gräset upp igen direkt efter att grisarna åkt "hem". Fast överallt kommer det ju inte gräs utan det krävs nytt frö också.

Grisar har, vad jag vet, inte samma parasiter som hästar och hästarna kommer ju knappast att gå i hagen direkt efter grisarna utan marken står ju helt hästfri i över ett år varför parasitantalet bör vara minimerat?!?
Har du bidrag till markerna så tror jag inte att grisar anses som betesdjur. Tror t.o.m att bidraget kan dras in om du har grisar på miljömark.

Bilder

Grisarna flyttar in i slutet av maj

Samma vy i juli

Vy från hygget ner mot grishuset i juni

Samma vy i oktober, 6 veckor efter att grisarna lämnat oss

Grisrumpor då de var nyinflyttade

Samma grisar i juli, nu något större!
« Senast ändrad: 29 nov-06 kl 13:32 av asta »

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 08:02 »
Ett sent tack för svaren....
Nu har jag tänkt om lite; den ursprungliga iden om en hage har jag tagit bort för att jag inte vill så om där. Däremot har vi en inäga som har stått i träda i flera år innan vi tog över den. Det går inte att plöja den utan att spruta och det vill jag inte.

Nu hoppas jag att vi kan gå ihop flera familjer och ha några grisar var på den marken.

Frågan är nu hur många grisar som är rimligt till 3.60 ha för att det ska bli "upplöjt" på en säsong?

Vad har man för stängsel? El? 3 trådar, räcker det? Måste de ha hydda, det är bara öppen mark utan träd.

Tips emottages tacksamt!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 15:26 »
Har du sökt EU-bidrag på den blivande grishagen ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 16:23 »
3,6 Ha är ju ganska mycket och om det är kraftig grässvål där så går det allt åt en hel del grisar om du ska få den ordentligt uppbökad,det beror ju också på vad vi får för sommar,lite blöt och mulen så blir det ju mer fart på dom. Men baserat på våra erfarenheter så skulle jag säga minst 35-40 grisar om dom ska hinna göra ett bra jobb. Tänk då ochså på att dom behöver foder,dom kan ju inte leva på det som åkern ger.. så 2,5-3kg/gris/dag får du räkna med när dom börjar bli stora, det är ju alltså inte ett helt smärtfritt projekt. Men det känns ju bra när man ser dom och det är ju också värt en del.. :)
Stängsel funkar bäst med minst en ståltråd och ev en vit remsa som dom ser bra,du får kolla det med jämna mellanrum för dom har en förmåga att få på jord på trådarna.
Nån slags enkel hydda måste dom ha,mest för att få skydd mot kraftigt solsken, fryser gör dom inte,våra går ute nu med utan problem.
Och så viktigt...vatten förståss..
Låt nu inte detta avskräcka dig..men var medveten om att det är lite pyssel..men som sagt.. dom är roliga att se :)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 19:44 »
Ja, jag har bidrag för åkern... inte bete utan åker. Får väl ställa den i träda?? Förra året hade vi havre, men det gick åt pipan för det blev så dåligt förarbete med tanke på att det inte gick helt enkelt...

35-40 grisar???? Ojoj... det var väl lite mycket... Nån som vill hyra in sig??? ;-)

Klarar de sig inte utan foder?? Det gör ju mina andra djur.... fåren och hästarna... lantraser i och för sig. Jag hade inte tänkt ha några lantrasgrisar utan vanliga "skink" grisar *fniss* Men åkern är ju en gammal havreåker, aldrig skördad utan med havren kvar (vi gav upp efter ett halvt varv med tröskan).

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 03 mar-07 kl 20:15 »
Ja, jag har bidrag för åkern... inte bete utan åker. Får väl ställa den i träda ??

Du får inte ha grisar på träda och ingenting annat heller . Träda får inte användas till något helt enkelt.

Tror inte du får ha grisar på anmäld åkermark men....
Kolla med Länsstyrelsen innan ni släpper några grisar !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ingvar2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 22:35 »
Nej för att få bidrag för åker så ska den skötas med sikte på skörd så att säga..
Ja, det är många grisar,men det beror ju på vad du vill med dom..du kan ju ha 10, men då lär dom inte hinna med att böka upp biten..
Nej,dom klarar sig inte utan foder,speciellt inte dom vanliga nya sorterna,vill du ha vettigt kött så måste dom få mat.
Skillnaden mot betande djur är ju att grisarna förstör sin åker allt eftersom, så i början klarar dom sig ju men sen tar det slut.. :(

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-07 kl 09:47 »
Tack för svaren. Ja, jag ska kolla upp med länstyrelsen... vore himla tråkigt om vi är tvungna att spruta... måste ju finnas nåt annat alternativ???

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 05 mar-07 kl 23:45 »
till mig sa man på länstyrelsen att grisarna fick släppas på bete efter midsommar på åkern.. så att du teoretiskt hade tagit minst en skörd.
Gärna slagit av gräset en gång... sen får man ju plöja eller vad du vill..

Men vill du´ha ditt bete till fåren nästa år... då är det frågan om att grisar år så lämpligt...
de bökar ju sönder din betes mark... så du måste förmodligen harva o så om den...

Men skall inte heller ha nötkreatur direkt efter grisar på en mark utan att ha plöjt sa min vetrinär...
det var nån lungmask eller vad det var som kunde gå på nöt...
Vet ej hur de är med får...

Skaffa några mjölkras kalvar som kan beta... de har inte samma parasiter som får... sedan kan du ju slakta dem till hösten o lägga dem i frysen...

köper du några små tjurar som är ca 4-6 månader så är de ej så dyra... jag bruar ta runt 2000 kr St beroende på hur stora de är..

Annars så kan du kanske hyra ut betet till hästar eller nåt...

De enda man skall undvika är någ att ha får o getter ... efter varandra... de har samma parasiter..

men nöt o häst går ju bra..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 06 mar-07 kl 07:48 »
TAck för svaren. Har nu nästan övergivit iden med grisar..... Det blir träda eller många timmars arbete med plöjning och harvning.....

Enligt länsstyrelsen gick det att ha grisar på marken det berodde lite på hur man skrev och vad man skulle ha åkern till...... Blir alldeles snurrig av alla dessa regler  ???

Men nån gång vill jag verkligen ha grisar......

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser