Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42026 gånger)

Hagbard Handfast

• -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #100 skrivet: 02 sep-12 kl 18:21 »
5376:- per avelsdjur. Klockrent!
Så om jag skaffar låt säga 5 ha mark för 2 000 000:- Investerar i burar mm låt säga 500 000:- och låt säga 25 000:- för 250 avelsdjur Och så ett fin fint hus på låt säga 1 000 000:- så har jag en engångsinvestering på 3 525 000:-
Inkomst per år före skatt: 250*5376=1 344 00:-

Det finns inte en bank i världen som inte skulle låna ut pengar till det! Och jag skulle vara miljonär inom 6-8 års tid!

Vad det gäller slakteriena så skriver du att man kommer få ihop 670 000:- brutto men man ska kunna plocka ut 590 000:- netto. Lite fel där va? Låt säga att vi räknar på 670 000:- brutto om man (som du skrivit)  jobbar ca 950 h per år vilket i realiteten är halvtid. Bra, då kan jag köpa och driva två st slakterier.
Investeringskostnader: 2*900 000=1 800 000:-
Inkomst per år före skatt: 2*670 000=1 340 000:-

Här skulle jag vara miljonär inom 3-4 års tid.

Om någonting låter för bra för att vara sant så är det inte sant!
Det finns en hel del tankevurpor i dina uträkningar. Tex kan du inte på något lagligt sätt plocka ut 590 000:- skattat och klart om du har ett resultat på 670 000:- brutto!

Hälsning
Hagbard

johan svensson

« Svar #101 skrivet: 02 sep-12 kl 18:51 »
Detta låter helt otroligt ,alla som har djur vet att alla insatsvaror till all sorts djuruppfödning skenar alltid uppåt snabbare än avräkningspriset på köttet.

Fråga era grannbönder ,de flesta har gjort som Existens sågat ner sin skog för att klara sig helskinnad ur  knipan man lätt sätter sig i.

Johan

Gösta

« Svar #102 skrivet: 02 sep-12 kl 19:27 »
Hej
Du måste läsa VAD jag skriver, inte vad du TROR att jag menar.
Täckningsbidrag är när rörliga kostnader är betalda. T. ex. djur och foder.
Den summan som blir kvar skall täcka fasta kostnader, Ev amorteringar och räntor, sociala kostnader (34%) skatt, transporter, marknadsföring kommunala och statliga avgifter mm. Det som sedan blir kvar är din lön. Din text förutsätter att du jobbar helt svart och inte betalar varken sociala eller skatt på din verksamhet.
Kanske lite blåögt att förutsätta att det finns baskunskaper i företagsekonomi bland läsarna :-\
Gösta

Hagbard Handfast

• -
« Svar #103 skrivet: 02 sep-12 kl 20:05 »
Amortering på 15 år 60.000:-
Driftkostnad (el, sophämtning o dyl.) 10.000:-

Summa/år första året= 106.000:-
Resultat brutto 780.000:- minus 106.000:- = 674.000:-
Arbetstid ca 950 timmar
Timlön brutto 674.000 delat med 950 timmar =709:-/tim
Sociala kostnader 34% - 241:- =709:- - 241:- = 468:-/tim
Skatt ca 30% på 468:- =140:-
Netto efter skatt vid full belåning 328:-/tim
Omräknat i årslön blir det 1.800 timmar x 328:- = 590.000:- i netto/år
Gösta

Jag läser innantill VAD du skriver. Frågan är vad du TROR att du skriver...
Att du lyckas TRO att du ska kunna plocka ut lön för 1800 timmars arbete när du jobbar 950 timmar är fantastiskt!
DU borde kanske skaffa dig lite kunskap innan du försöker göra dig löjlig över andras kunskap!

Hälsningar
Hagbard

Gösta

« Svar #104 skrivet: 02 sep-12 kl 20:21 »
Du såg uppenbarligen inte rättelsen....
Posten på uppfödningskostnaden som trillat bort
Gösta

Hagbard Handfast

• -
« Svar #105 skrivet: 02 sep-12 kl 20:30 »
Och du ser uppenbarligen inte det orimliga i att plocka ut 590 000:- efter skatt o sociala avgifter om företaget har ett resultat på 674 000:- Brutto?

Hälsningar
Hagbard

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #106 skrivet: 02 sep-12 kl 20:45 »
Den sista meningen i Göstas epistel borde aldrig varit med, den förvirrar visst en del.

Omräknat i årslön blir det 1.800 timmar x 328:- = 590.000:- i netto/år

Sedan kanske man kan titta på rättelsen innan man börjar räkna.
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 20:48 av Edgar »

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #107 skrivet: 02 sep-12 kl 21:10 »
låt säga 25 000:- för 250 avelsdjur

för de pengarna får du inte 250 avelsdjur. för 250 bra avelsdjur får du betalar nånstans mellan 75 000 - 87 500 kr, dvs 300 - 350 kr/styck
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Hagbard Handfast

• -
« Svar #108 skrivet: 02 sep-12 kl 21:22 »
Ja förlåt Edgar.

Rättelsen där man istället tjänar 695 000:- brutto och därmed får ut ännu mer? Där visar Gösta å andra sidan inte på någon amortering.

Det jag vill komma fram till är att det är fantasiräkningar. Som jag skrev innan, låter det för bra för att vara sant så är det inte sant!

för de pengarna får du inte 250 avelsdjur. för 250 bra avelsdjur får du betalar nånstans mellan 75 000 - 87 500 kr, dvs 300 - 350 kr/styck

Det är mycket möjligt, jag har ingen större erfarenhet av kaniner och vad dom kostar. Det är den ekonomiska biten i att driva företag som jag är duktig på.
Och förresten är det inga större problem Sophie. Med Göstas uträkning så tjänar jag ju 328 kronor i timmen... (efter skatt) (Det får jag inte ens när jag jobbar övertid (brutto))

Men nu ska jag inte vara alltför negativ. Det är härligt att se att det är riktigt go i dig och du är positiv Gösta! Sätt upp ett mål och håll fast vid det så kommer du förr eller senare lyckas. (Om man är lite realistisk när man sätter upp målet ;))

Mvh
Hagbard

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #109 skrivet: 02 sep-12 kl 21:31 »
Det är mycket möjligt, jag har ingen större erfarenhet av kaniner och vad dom kostar. Det är den ekonomiska biten i att driva företag som jag är duktig på.

det är alltid en fröjd när folk, som i grund och botten inte förstår mycket om ämnet (som du själv säger) hoppar in i trådar som redan är hetsiga och spär på det hela lite. det kan inte bli hetsig nog, nej. jag ställer mig inte på nåns sida här, men kalkyler om kaninuppfödning och slakt tycker jag ska diskuteras hetsigt av de som förstår nåt om kaniner och slakt och inte enbart företagare i största allmänhet. företag skiljer sig åt och bara för att man själv inte tjänar en viss summa betyder det inte att en kalkyl inte håller när den lovar en högre lön. jag uttalar mig inte om den här kalkylen alls, men argumentet att du minsann tjänar mindre är irrelevant.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #110 skrivet: 02 sep-12 kl 22:56 »
Om du läser texten och använder en vanlig räknedosa så kan du lätt konstatera att på 5000 djur (50% av kapaciteten) kan du lyfta 311.600:-
Om du skulle köra fullt ut så får du den högre summan.
Kräver naturligtvis effektivt arbete och stor yrkesskicklighet.
Dock inte omöjligt på något sätt. Kommer från min verksamhet 8)
I rättelsen gjorde jag bara åtgärden som var felaktig. I övrigt var den korrekt så det trodde jag i min enfald att läsaren förstod. Tydligen hade jag fel....
Gösta

Gösta

« Svar #111 skrivet: 02 sep-12 kl 23:06 »
Hagbard, vet inte vad du har för jobb men tydligen ett underbetalt sådant. Det betyder inte att alla verksamheter håller samma låga nivå som tur är. 
Gösta

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #112 skrivet: 03 sep-12 kl 06:39 »
alla vi har helt olika möjligheter för att utveckla vår verksamheter, man får helt enkelt gör en S.W.O.T analys och bestämma själv om det finns underlag som täcker risken man ta ,med investeringen.Pengar är inte gratis och det ta oftast flera år av nästintill obetald arbete för att få ett företag lönsam.

S trengths
W eaknesses
O pportunities
T hreats

Det är bara du som kan räknar på vad ditt verksamhet kostar, göstas modul slakterier är bra om man inte redan har byggnader som kan användas.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Hagbard Handfast

• -
« Svar #113 skrivet: 03 sep-12 kl 13:03 »
Men Lilla spohie. Det handlar inte bara om att föda upp kaniner i denna tråden, det handlar inte bara om att slakta kaniner i denna tråden, det handlar om att få lönsamhet i det. Men forstätt du prata med dom du vill prata med!

Gösta, Underbetald? 328:- rent per timme ger en månadslön på över 50 000:-. Efter skatt!!! Ursäkta mig men vad jobbar du med som tycker att man är underbetald om man tjänar mindre än 50 000 i månaden Brutto? Eller som du säger, på 50%. Man får ut 25 000:- i månaden när man jobbar halvtid.
Ser du inte det orimliga i dina egna siffror?!?
Du kan sluta försöka håna mig nu Gösta. Uppenbarligen lever du i din egen lilla luftbubbla och du kan inte inse när du själv gjort fel.

Hälsningar
Hagbard

Existens!

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 03 sep-12 kl 13:23 »
Det tråkiga med dig, Gösta, är att du blir så grinig så fort du känner att du är ute på djupt vatten och argumenten tryter. Självklart är det inte så enkelt som du vill göra gällande.. I så fall hade väl landet drällt av kaninslakterier.

Jag brukade också räkna så där enkelt.. Hönsen som vi investerade för.. Då gick man med lite huvudräkning. 10 000 höns ger 9000 ägg per dag, vinsten är 50 öre per ägg, alltså 4500 per dag i vinst, eller 1 642 500 om året i vinst. 50% skatt på det så är det ändå ett fint netto på 821 000 rätt ner i fickan.  Varför satsar inte alla på det?

Sen vidhåller jag att 700 000 är dyrt för de få kvadratmeter man får. Även om man bygger en byggnad från grunden, så får man enkelt de kvadraten för 100 000.

Det ska ju gå att få lån också. Vi lyckades efter många om och men få låna 200 000 till ett äggpackeri och hönsinredning här. Då löper det på 5 år med 8 % ränta och gården som intecknad säkerhet.

Gille

• -
« Svar #115 skrivet: 03 sep-12 kl 14:56 »
Tycker inte det är Gösta som blir den griniga här. Otoligt hur en del MÅSTE ha en hetsk debatt istället för en saklig...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Existens!

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 03 sep-12 kl 15:03 »
Tycker inte det är Gösta som blir den griniga här. Otoligt hur en del MÅSTE ha en hetsk debatt istället för en saklig...

Tycker faktiskt jag försöker föra en saklig debatt.  Det finns en hel del frågetecken.

Gösta

« Svar #117 skrivet: 03 sep-12 kl 16:25 »
Hagbard, det var du som klagade på lönsamhet i de företag du var involverad/anställd i. Jag har inte klagat på min lön. Nu är den visserligen betydligt högre än den timpeng jag angav i kalkylen men det är ju en helt annan sak. o:)
Den som uppfattar mig som "grinig" för de synpunkter som framförts bör kanske slå upp ordet "grinig" för att få betydelsen av det ordet. Göra mig grinig tror jag är i stort sett omöjligt. Möjligen lite irriterad på saklösa inlägg men de plågar mig inte mera än möjligtvis ett myggbett. Fortsätt gärna med synpunkter men det är ju bra om du/ni är lite pålästa innan ni skriver. Det gör trådarna betydligt intressantare för läsarna 8)
Kram på er
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #118 skrivet: 03 sep-12 kl 17:46 »

Instämmer. Får man inte lönsamhet i sin verksamhet, så måste det vara någon annans fel, nämligen Göstas.

Gösta

« Svar #119 skrivet: 03 sep-12 kl 18:43 »
Edgar, är det inte det som kallas avundssjuka?? o:) o:)
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser