Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenfall köper din el  (läst 2021 gånger)

dilog

• Gäst
Vattenfall köper din el
« skrivet: 26 maj-12 kl 06:55 »
Detta låter otroligt bra enligt vattenfall. Överskottet ska även vi på hobbynivå kunna få lite avkastning på. Men det sjuka i detta är att det är vattenfrall själva som säljer dessa solpaneler. Om vattenfall istället hade skänkt bort dem till folk som vil ha dessa på sitt hus för att göra vattenfall en tjänst och fått ut sina panler hade jag genast införskaffat mig det. Men att köpa från handen som ska mata oss känns väl lite så där kan iallafall jag tycka. Häldre köper jag dom av en icke el-levrantör och försöker sälja elen till den som betalar bäst.
http://www.vk.se/637903/vattenfall-vill-kopa-din-el

Rätta mig gärna om jag tänker fel i detta fall

Existens?

• Gäst
SV: Vattenfall köper din el
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 07:25 »
Nja, tänker fel är ju inte säkert du gör. Men det är ju just det, med så lite information som finns i den artikeln, så blir det att folk genast blir misstänksamma och tänker att dom blir lurade på nåt vis.  Och det måste ju inte nödvändigtvis vara så.

Jag har inte orkat gå in på vattenfalls hemsida för att se om det finns mer information om priser och villkor där, men kanske går det att få fram nåt mer om hur det är tänkt.
Innan dess så avfärdar jag inget.

Och vad menar du med 'sälja till den som betalar bäst' ? Producerar man några tusen kwh i en solcell, så har man knappast nån förhandlingsposition, utan får nog vara glad för den som erbjuder sig att köpa det.

dilog

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 maj-12 kl 07:48 »
Vet inte vad jag menar. tänkte nog bara på att jag vill ha så bra betalt som möjlig om möjligheten kommer finnas i framtiden. ;D
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 07:50 av dilog »

dilog

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-12 kl 07:58 »
men jag traskade in på vattenfalls sida och fann två länkar. Det som verkar vara viktigast för vattenfall själva är att man är kund hos dom.
http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

http://www.vattenfall.se/sv/solfangare.htm

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 09:08 »
EON har haft ett liknande system under flera år, dock utan att sälja solpaneler. Men du får inget betalt för elen du levererar ut på nätet. Det du i princip gör är att backa din egen elmätare. Så det bästa du kan uppnå är en elräkning på 0:- vilket ju inte är så illa ifs
Min bästa ägodel är min vedspis!

dilog

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 maj-12 kl 09:42 »
det var ju faktiskt smartare i så fall. Slipper man att betala skatt på de kronorna man kanske skulle tjäna

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser