Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stugsittarhöns!  (läst 3225 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Stugsittarhöns!
« skrivet: 17 nov-06 kl 13:58 »
Jag tycker att mina höns i höst/vinter (almanacken är ju vinter, men ute känns det höst) är mer kinkiga än tidigare. De vill inte gärna ut och lufta sig. Har ju en ny tupp denna vinter, är det han som är fegis och så stannar hönorna snällt inne? De är pigga och fina för övrigt. I fjol så var de ute, så länge det inte var iskall och snö. Är era höns ute eller inne om dagarna?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Stugsittarhöns!
« Svar #1 skrivet: 17 nov-06 kl 14:06 »
Jag tycker att mina höns i höst/vinter (almanacken är ju vinter, men ute känns det höst) är mer kinkiga än tidigare. De vill inte gärna ut och lufta sig. Har ju en ny tupp denna vinter, är det han som är fegis och så stannar hönorna snällt inne? De är pigga och fina för övrigt. I fjol så var de ute, så länge det inte var iskall och snö. Är era höns ute eller inne om dagarna?
Väldigt olika. Mina RIR, Orphingtons white Rocks, Barred Rocks och NHR är ute så länge snön inte förhindrar dem att gå omkring.
Mina Americanas, Aurocanas och Leghorn håller sig mest inne, för utom ett par leghornsystrar som alltid är först ut och sisst in. Snöar det mycket så träar dom i en barrträdsdunge utanför hönshuset.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 nov-06 kl 15:56 »
Är era höns ute eller inne om dagarna?

Hälften av flocken är mycket sällan ute, vare sig det är sommar eller vinter, de älskar att vara inne o dega.
Den andra hälften är ute ibland o kollar... mest om dörren till ladugården är öppen så de kan kila in där o dega hos korna.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 17:53 »
TROR ATT LANTRASERNA ÄR MER BENÄGNA ATT TA SIG UT IAALLA VÄDER, IALLAFALL MINA. MAMMAS SITTER INNE O HÄCKAR, HON HAR OLIKA "FINA" RASER.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 22:35 »
Fast mina ÄR  Lantraser...... 8)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 nov-06 kl 00:38 »
Jag har reagerat på samma sak, vilka stugsittare hönsen har blivit!  ;D

Kanske är de bara lite ovana vid kylan. Nu när de vant sig har i alla fall mina börjat titta ut lite oftare. Sedan är hybriderna från hönseriet inne mer än blandraserna.

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 nov-06 kl 15:58 »
Nå så är det nu för tiden, även barnen vill bara vara inne hela tiden ;)

Skämt och sido, mina hönor är ute mest hela dagarna trots det ruggiga vädret. Man när det regnar vill de inte gå ut utan sitter i hålet och tittar på regnet. Sen går de ut när det blir uppdhåll. Det är väldig skillnad mot när vi hade tupp. Då drog tuppen iväg hönorna långt hemmifrån men nu håller de sig innom en 15 meters radie.

Sally

« Svar #7 skrivet: 19 nov-06 kl 00:29 »
Hej! Mina höns går fritt och är ute från morgon till kväll året om- även om de har möjlighet att vara inne. Det enda som möljigen kan stoppa dem är om det är så mycket snö att de inte "bottnar". Då trampar de runt på fläcken jag skottat rent och muttrar över snötäcket. Förra vintern när det var snötäcke (även här i Skåne) 3 månader i streck var de riktigt sura!!!

Men det är klart... en och annan stugsittare har jag också i min flock...
Sally
Går det...så går det!

Hönsmamma

« Svar #8 skrivet: 21 nov-06 kl 11:55 »
Hejsan !
Jag tror att bristen på ljus gör att det inte är lika spännande att gå ut som annars, förra året kom snön tidigare och då blir det lite ljusare när marken är vit.
Nu känns det som det inte ska bli dagsljus på hela dagen.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 nov-06 kl 12:39 »
Ja..tänk om mina ville vara ine nån gång... Ibland önskar jag att dom stannade inne men då blir dom helt galna o välter upp o ner på hela hönshuset ;)Alltså vattenautomaten o matskålar osv. O råkar jag glänta på dörren så RUSAR dom ut vare sig dom ska eller inte.
Men jag tror inte dom har det dåligt inne. Gott om plats o ljust o fint o mat. Så jag tror det är bara olika vad man har för grupp eller tupp kanske.  ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 nov-06 kl 17:05 »
 :)Alla mina höns är pigga på att gå ut....och det är "rashöns" men när snön kommer blir dom givetvis lite mer misstänksamma.... ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 nov-06 kl 17:08 »
Det verkar som om ungdomarna är mindre benägna att sitta inne och uggla än de äldre. Så här års när man kommer för att stänga på kvällen far de halvstora kycklingarna ut och ränner omkring i mörkret medan jag stökar där inne. Det tycker jag är riktigt märkligt, annars brukar ju hönsen dras till ljuset.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 21 nov-06 kl 17:29 »
Det verkar som om ungdomarna är mindre benägna att sitta inne och uggla än de äldre. Så här års när man kommer för att stänga på kvällen far de halvstora kycklingarna ut och ränner omkring i mörkret medan jag stökar där inne. Det tycker jag är riktigt märkligt, annars brukar ju hönsen dras till ljuset.
Ja mina dras till ljus, vilket inebär en ganska rolig ritual att iakta. När det börjar skymma är det lika ljust ute som inne och alla hönsen går in och pinnar. Sedan kommer en period av skymmningen då det blir mörkare inne än ute och alla skall helt plötsligt ut igen. 10-20 minuter senare blir det återigen mörkare ute än inne och då går dom in för sissta gången innan jag stänger om dom. Jag brukar försöka använda de där sissta 10-20 minutrarnas minuternas utomhusvistelse till att tända kvällsbelysning, samla ihop restägg och fylla på foder och vatten. Tycker att det är ett djäkla bök att göra det när alla är inne i huset.
« Senast ändrad: 21 nov-06 kl 17:30 av Fred »
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 21 nov-06 kl 17:34 »
Ja det där med tupparna har naturligtvis också stor betydelse. Mitt minsta hönshus delas av två mindre besättningar med varsin tupp. Tuppen på ena sidan vill vara inne när det är kallt så de flesta av "hans" hönor stannar inne. Den andra tuppen jagar ut hela sin flock ur hönshuset så fort jag öppnar på morgonen, bara hönsen som ligger i redena får stanna inne.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser