Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda raser.  (läst 3081 gånger)

joelkorn

• Södermanland
Blanda raser.
« skrivet: 22 maj-12 kl 21:25 »
Går i planer om att äntligen få mina höns.

Det jag vill ha är: FINA, trevliga höns. Men skadar ju inte om dom värper bra och fina ägg.

Har tänkt ha ca 6-8 höns med tupp. Och vaktel.
 Dom ska bo i ett hus på ca 8 kvm. Med en ute gård på ca 45 kvm. Då jag bor i detaljplanerat område kan jag tyvärr inte släppa ut dom.

Jag har kollat på:
Appenzeller spetshättad
Araucana
Isbar
Maran gökfärgad

Nu till frågorna.
Blir det ett väldigt liv om man har två tuppar?
Vilken av sorterna bör vara en tupp, finns det någon som gal mindre, generellt?

Hade tänkt mig ha ca 1-2 höns av varje sort, eller gillar dom av någon anledning inte att gå själva/blir lätt mobbade, och en tupp av den ena sorten, ev. två om de då inte blir ett krig i vem som kan gala bäst, för det gillar nog inte grannskapet.

Kan vaktlarna gå med hönsen i huset eller ska man skärma av en del med egen "liten" in och utgång för dom?

Mvh// Joel
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 22:52 av joelkorn »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Blanda raser.
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 05:50 »

Ja. Sannolikt kommer de slåss.

Vilken av sorterna bör vara en tupp, finns det någon som gal mindre, generellt?

Den minsta sorten. Om tuppen är mycket större än hönan kan hon skadas under parning.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 07:59 »
Går i planer om att äntligen få mina höns.

Det jag vill ha är: FINA, trevliga höns. Men skadar ju inte om dom värper bra och fina ägg.

Har tänkt ha ca 6-8 höns med tupp. Och vaktel.
 Dom ska bo i ett hus på ca 8 kvm. Med en ute gård på ca 45 kvm. Då jag bor i detaljplanerat område kan jag tyvärr inte släppa ut dom.

Jag har kollat på:
Appenzeller spetshättad
Araucana
Isbar
Maran gökfärgad

Nu till frågorna.
Vilken av sorterna bör vara en tupp, finns det någon som gal mindre, generellt? Jag har tre av de raserna du beskriver. Marantupparna är galna i sina hönor och jag har 1 tupp till 10 hönor ändå är flera av dem nakna på ryggen av hans uppvaktande  :-\ Två marantuppar till 6-8 hönor är verkligen NoNo i min värld. Har du inte mer än 6 hönor är det nästan NoNo med en tupp  :-\ Jag har däremot en grupp med 2 Araucanatuppar och 5 hönor. Det går fint  ;D Jag har också en grupp med två Isbartuppar och 7 hönor. Det går också fint  ;D Apenzeller har jag ingen erfarenhet av.

Hade tänkt mig ha ca 1-2 höns av varje sort, eller gillar dom av någon anledning inte att gå själva/blir lätt mobbade, och en tupp av den ena sorten, ev. två om de då inte blir ett krig i vem som kan gala bäst, för det gillar nog inte grannskapet. Att blanda de olika raserna av hönor är inga problem. Skulle det bli mobbing problem är det mer individbaserat än rasbaserat. Marantuppen skulle jag välja bort och förmodligen Araucanatupp också då dom pga sin sjärtlöshet  ofta är sämre på att befrukta äggen.
Kan vaktlarna gå med hönsen i huset eller ska man skärma av en del med egen "liten" in och utgång för dom? Nej, det är ingen bra idé att ha vaktlar ihop med stora höns. Ibland kan det funka att ha vaktlar och dvärgar ihop men inte ens det funkar alla gånger. Vaktlarna kan man bygga en vägghöngd vinterbur till som sommartid kan användas till kycklingar. På sommaren bor vaktlar med fördel i en flyttbar bur i trädgården.

Mvh// Joel
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

joelkorn

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 20:19 »
då låter det som de får bli en appenzeller, isbar eller araucana då. Frågan med två tuppar var då egentligen menad som två av olika ras för att kunna ta fram 2 sorter renrasiga, om man nu vill de i framtiden.
Men en tupp räcker nog gott.

Hur e de med befruktningskapaciteten hos en araucana med stjärt då? Har för mig jag läst att det också finns? eller e dom svåra att få tag på?

Någon som vet vart man kan vända sig om man vill köpa en yngre/äldre höna av ovan stående raser, inte en kyckling. Läste att kycklingarna lär sig bättre om "livet" om en stor höna lär dom. Eller är det överskattat?

joelkorn

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-12 kl 20:22 »
Okej.
Efter att ha kollat runt lutar det åt.

1-2höns appenzeller spethättig
1-2 höns maran
1-2 höns isbar
1-2 höns araucana
1 wyandotte höna

Och sen blir det väl en isbar tupp till dom. Om den var den som var bäst?
Eller ska man gå på appenzeller då den är den enda lätta rasen om jag förstått det rätt av de ovanstående.

Sen tänker jag mig väl att jag börjar med att köpa den/dom höns som finns vid första köptilfället så får jag fylla på med resten under sommaren.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 25 maj-12 kl 21:14 »
Jag har lite liknande tankar som du om olika raser. Har just nu nu tre Hedemorahönor+två Hedemora-tuppar, två araucanahönor (ska inte skaffa någon sådan tupp),
fyra Isbar-unghöns (ingen tupp ännu), och funderar på att köpa Appenzeller framöver. Roligt med olika äggfärger. Har en lekstuga som håller på att få en ansiktslyftning så att jag kan skilja grupperna åt när jag vill ha rasrena kycklingar.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 25 maj-12 kl 21:22 »
Okej.
Efter att ha kollat runt lutar det åt.

1-2höns appenzeller spethättig Lätt ras
1-2 höns maran Tung ras
1-2 höns isbarLätt ras
1-2 höns araucanaLätt ras
1 wyandotte hönaTung ras

Och sen blir det väl en isbar tupp till dom. Om den var den som var bäst?
Eller ska man gå på appenzeller då den är den enda lätta rasen om jag förstått det rätt av de ovanstående.

Sen tänker jag mig väl att jag börjar med att köpa den/dom höns som finns vid första köptilfället så får jag fylla på med resten under sommaren.
Med andra ord, alla utom Maran och Wyandotte är lätta raser  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

joelkorn

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 22:41 »
he he då ljög min bok lite då.
-Höns. skriven av neuschütz, odén, hagman.
I den e aracuana en tung, isbar e dock inte med.

Men då e de typ bara, maran tuppen och wyandotte som inte e så lämpligt.

Då får det helt enkelt kanske bli en tupp från rasen jag först kan lägga vantarna på. =)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 26 maj-12 kl 09:07 »
Även i "Hönsraser" av Anette Grandin är araucana en tung ras.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 26 maj-12 kl 21:26 »
Tyvärr är det en del fel i Anette Grandins bok och sedan har andra författare använt den som referens  :-\
I standarden står Araucana som en lätt ras.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 27 maj-12 kl 09:41 »
Jaha där ser man. Känner igen det från ornitologisk bestämningslitteratur, där kopieras också felen  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare
DrMerkwurdigliebe, alfhild, addebadde, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser