Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken dvärg?  (läst 1865 gånger)

Ninan

• Västergötland
Vilken dvärg?
« skrivet: 22 maj-12 kl 16:45 »
Hallå alla kunniga alternativare!

Jag försöker komma fram till vilka dvärgraser som passar om man vill ha en sällskaplig, någorlunda välvärpande och inte så ruvtokig höna. Mina Dvärgkochiner är jättemysiga men ruvar(med eller utan ägg ::) ) i mesta laget!! Vore trevligt med en skapligt stadig ström ägg utan alltför långt uppehåll. Hellre stadig än kraftig ström om jag måste välja.

Viktigt är också att det går att få fatt på rasen ifråga ;D. Hade egentligen tänkt mig dvärgar med olikfärgade ägg, maran, araucana, olivfärgade, vita o.s.v. Men efter kläckning av oops marsvins underbara blandägg som sedan slutade i katastrof p.g.a. en trasig värmelampa så vet jag inte riktigt om jag orkar kläcka mer denna säsong. Och att få tag på motsvarande dvärgar känns väldigt svårt. Så jag struntar nog i äggfärgsaspekten för tillfället.

Så! Har ni idéer på någorlunda lättöverkomliga, trevliga dvärgar, som värper bra och inte surar för mycket? Har ni kanske t.o.m. kycklingar eller hönor till salu?

Trevlig tisdag på er!
Ninan

Lilla Zoo

• Västergötland
SV: Vilken dvärg?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 18:29 »
Du har PM,  ;D,
mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 22:09 »
Torparhöns!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 23:08 »
Vet inte hur det är med dvärg italienare ??? Dom ska nog värpa rätt bra och rätt stora ägg för sin storlek om jag nu minns rätt när jag  pratade med en uppfödare :) 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

ORCA

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 20:24 »
Dvärg Brahma är både snygga, trevliga och ger hyggliga ägg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 20:48 »
Dalsk pärlhöna är iofs ovanlig, men jag säljer avelsägg. De värper mycket bra, är duktiga på att hitta egen mat och är fodereffektiva.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133349.0
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 24 maj-12 kl 20:52 »
Jag säger som vanligt dvärgwelsumer. Kanske inte de vanligaste av dvärgarna och alltså inte helt enkla att få tag i runt varje knut, men de är värda besväret.

Lugna och trevliga hönor som värper bra med riktigt stora ägg (för att vara dvärgar alltså, 45 g säger standarden och över 50 g är helt normalt. De sägs inte vara särskilt ruvbenägna alls. Jag har bara haft mina sen i höstas, men har i alla fall inte märkt någon lust att ruva ännu.

Håller med ovanstående om att dvärgbrahma är snygga och trevliga och värper bra. Men de äter ju som hästar!!  :o När jag sålde min brahmatrio och bara hade welsumertrion kvar minskade foderåtgången till ca 25% av vad den varit!

Jag har kanske några welsumer till salu framöver. Har 4.3 som är 6 veckor nu och jag ska nog bara behålla en av tupparna. En grupp på 1.3 kan jag alltså förmodligen sälja när jag valt vilken av tupparna jag ska spara.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

ORCA

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 21:22 »
Hehe dvärg Brahma äter dom som hästar  :-X vad äter då mina stora som :-[ hehe

Ninan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 maj-12 kl 00:28 »
Tack för alla svar!

Helst skulle jag ju vilja utöka min hönsgård med 50 djur i blandade raser efter alla tips...  ;D

Det verkar bli några svenska dvärgar till att börja med. Sen får vi se!

Men som sagt.
Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
torbjorn, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser