Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite snabba frågor från en nybörjare.  (läst 4638 gånger)

Krösamaja

Lite snabba frågor från en nybörjare.
« skrivet: 21 maj-12 kl 17:46 »
Jag har fyra tackor som är ca 3-4 månader gamla tror jag. Har haft dom inne sen jag köpte dom i april men ska nu släppa ut dom tänkte jag.
Men jag hur vänjer jag dom på bästa sätt att vara ute?
Har byggt en hage åt dom precis utanför fårhuset så min tanke är att dom ska få gå in och ut som dom vill ett tag innan det riktigt betet kommer.
Hagen är sånt där elstängsel för får, ca 90 cm högt och ungefär 50 m långt eller nåt sånt.
Är det bara att jag öppnar grindarna och låter dom gå ut när dom känner för det?
 Vill ju inte att de ska få panik och rusa ut ur hagen och jag vet inte om dom har gått på elstängsel tidigare.
Är det bäst och klippa dom innan jag släpper ut dom? Känner dom strömmen bättre då?
Hur gör jag detta på bästa sätt för mina underbara små fårskallar?  ::)

vallhunden

• Västergötland
SV: Lite snabba frågor från en nybörjare.
« Svar #1 skrivet: 21 maj-12 kl 18:26 »
Tackor som är 3-4 månader gamla är inga tackor!! Dom är lamm. :o Eller lammungar som man säger på Gotland. (Så att ingen förvirring uppstår) Vad gör dom borta från sina mammor ??? ??? Köpte dom i april - då var dom bara 2-3 månader gamla :o :o

50 m fårnät blir en väldigt liten hage... Men du kommer kanske att ha en större hage senare? Den lilla hagen du nämner räcker gott att gå i som rasthage med anslutning till fårhuset!! Men som permanent hage behöver de betydligt större ytor. De känner strömmen mycket bättre om de är klippta, Ja.
(Jag har sett tackor som lärt sig hur man tar sig över ett elektriskt fårnät - de gjorde bara en kullerbytta över, stack ner huvudet mellan benen och lät ryggen, med all ull ligga mot fårnätet - Smart va?? ;D)
Små hagar får fåren att tänka på att ta sig ut, mycket mera. Jag tycker att 1 ha är lagom för att ett får ska bli nöjd med storleken, mindre lockar dom att rymma...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Krösamaja

« Svar #2 skrivet: 21 maj-12 kl 18:48 »
Givetvis är det bara en rasthage på dagarna som jag tänkte släppa dom i till och börja med.
Har tre mycket större hagar som dom kommer att få gå i senare när det finns tillräckligt med mat åt dom.

Hehe ja får är påhittiga dom.  ;D
Jag hoppas bara inte att mina små tacklamm kommer lära sig ta sig ut ur hagen och bli svåra att stänga in.
Klart jag förstår att dom håller sig inne i hagarna så länge det finns tillräckligt med mat, precis som andra djur.   

Men kan jag bara öppna dörren och låta dom gå ut när dom vill sen eller måste jag försöka visa dom vad elstängslet är för nåt?
Anledningen till att jag frågar är ju just för att det är unga djur, så jag vill inte att det ska bli fel i starten.  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-12 kl 19:00 »
Jag hade bara öppnat dörren och låtit dom gå ut när dom vill. Om man ska lära får vad elstängsel är så fodrar man dom med kraftfoder alldeles under tråden, men det är lite svårt med elnät. Det finns ju inger "under", utan det går ju ända ner i backen. Kankse att du kan hälla lite precis i kanten, så att huvudena går emot när dom äter ???
Annars är det väl alltid någon som går emot och får sig en stöt ;D

Jag tycker att dina får är väldigt unga!!! Jag säljer aldrig lamm till liv/avel innan dom är 5 månader gamla. De borde också ha en lite äldre tacka med sig som kan lära dom lite om livet :o Vad som är gott att äta, att man går in i skuggan när det är varmt, att man håller utkik efter faror etc.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Krösamaja

« Svar #4 skrivet: 21 maj-12 kl 19:09 »
Jag får testa det där med kraftfodret.  :)

Jo de kanske är i yngsta laget men det ska nog gå bra. Inte så lätt att hitta någon som säljer 1 tacka bara.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-12 kl 06:51 »
Jag tycker att den som sålt djuren till dig, egentligen har ansvaret att inte sälja för unga djur och att se till att djuren får det bra i det avseendet. Fårsäljaren skulle ha förslagit att en äldre tacka fått följa med!
Jag tycker att det var en oseriös försäljare!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 16:12 »
Fråga om de har en tacka till salu. En utslagstacka går ju bra. Eller hör efter om du kan få låna en tacka, som kan lära lammen. Några ensamma unga lamm känner sig väldigt rädda och ängsliga, de blir lugnare om de har någon äldre med sig.
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 20:56 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 19:58 »
Jag ansluter mig till övriga, nu har Du "krigsbarn" som Du gör allt för att måna, om men De har inte sin släkt, eller någon vuxen som kan deras språk med sig!  Försök att skaffa en tacka, gärna tre år eller äldre - gärna med några lammningar bakom sig, så får Du lugnare och gladare får, och mycket lättare i hanterandet av fåren i framtiden.  Sälgaren har, förefaller det som, inte använt hela sitt förnuft, då han endast sålde dessa lamm till Dig! 
Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 maj-12 kl 07:49 »
Ni som kan om får, skulle en främmande tacka bry sig särskilt mycket om dessa "krigsbarn"?  Jag håller med alla som kritiserat säljaren, dessa lammstackare borde ha fått suga mjölk och trygghet från sina mammor i flera månader ännu!  Men nu är det som det är.  Jag undrar:  Har lammen alltså varit inne i din bostad i en hel månad?  I så fall har de väl knutit an till dig, såsom den tryggaste person de har nu?

Om det är så, så kan det nog hända olyckor om du sätter ett elstängsel mellan "barnen" och deras nya "mamma".   Jag tvivlar på att de kan ha fått någon erfarenhet av elstängsel före april i år; det krävs ju sånt som barmark för att ett sådant ska fungera.

Hur är ditt förhållande till säljaren?  Kan du hoppas på sanningsenliga svar på frågor av den typ som har kommit fram här i tråden?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 23 maj-12 kl 08:25 »
Jag tror inte att en främmande tacka skulle bli "mamma" åt lammen, snarare "ledartacka". Klart hon ska gå med lammen, inte något stängsel mellan dem. Det tar förstås någon dag innan de lärt känna varandra men det är säkert inget problem. Ts kan nog inte gå till säljaren och säga att han varit oförnuftig utan tala bara om att lammen känner sig vilsna, inget konstigt med det.

lillvilda

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 maj-12 kl 10:08 »
Jag är oxå nybörjare på får och ska få hem mina nu till veckan faktiskt. jag längtar :-) Jag har fått stor hjälp av uppfödare till våra får. De har svart på alla tänkbara frågor från mig som nybörjare. När vi vände oss till dom och sa att vi ville köpa lamm nu på våren/försommaren så skulle ju lammen bara vara runt 4 mån så då var det självklart att vi köpte med tackan oxå (både för dom och oss). För oss blir det ett lamm som föddes tidigt som varit flaskmatat men nu äter mat. Så ett lamm på ca 4 mån och hennes mamma. Att köpa så unga lamm utan mamma eller åtminstonde en ledartacka tycker jag låter underligt men gjort är gjort.
Jag skulle försöka öppna dörren och låta dom gå ut och hålla mig själv hemma och i närheten den första dagen för att se hur de reagerar på stängslet och att de vågar gå ut. Med så små lamm behöver du nog vara med i början, visa vart vatten finns osv. Vad jag har lärt mig så lär ju tackorna lammen otroligt mycket om världen, vad de ska äta och inte och även hur man betar. De "övningsbetar" ju med tackorna redan från nån månadsålder. Jag hade nog försökt få tag i en tacka för jag tror lammen blir lättsammare att ha på så sätt. Det var mina nybörjar funderingar iallafall men det finns ju många här på forumet med betydligt mer erfarenhet. Just det där om fåren kommer hålla sig innanför stängslet är något jag funderat på oxå med mina. Det ska bli spännande att se.

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 maj-12 kl 10:12 »
Att sälja 2-3 månaders lamm utan tackan låter inte seriöst i mina öron.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 23 maj-12 kl 10:57 »
Jag tror inte att en främmande tacka skulle bli "mamma" åt lammen, snarare "ledartacka". Klart hon ska gå med lammen, inte något stängsel mellan dem. Det tar förstås någon dag innan de lärt känna varandra men det är säkert inget problem. Ts kan nog inte gå till säljaren och säga att han varit oförnuftig utan tala bara om att lammen känner sig vilsna, inget konstigt med det.
Jag menade att lammen kanske uppfattar Krösamaja som "mamma" om de har bott i hennes hus i en hel månad.  Och att de förmodligen kommer att försöka följa efter henne även igenom ett elstängsel ...  :o

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 23 maj-12 kl 15:01 »
Krösamaja; det finns redan många goda råd på dina frågor här så jag önskar dig bara lycka till med dina flickor :)
Försök göra det bästa av situationen,du har förmodligen lärt dig något av erfarenheten med unga lamm.
Alla har vi varit nybörjare i början :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 23 maj-12 kl 15:34 »
Krösamaja vet ju inte säkert hur gamla dom är, om ullen är så lång att det finns risk att dom inte känner strömmen kanske dom är äldre?
Mitt råd när det gäller hagutsläpp:
Öppna dörren, låt dom gå ut, passa noga så att du är beredd att stänga av strömmen om något lamm skulle fastna, elnät är lite luriga med det...
Om dom inte är vana vid ström kan någon av dom få för sig att springa framåt istället för att rygga bakåt... Så lämna dom inte förrän du sett hur dom reagerar på en stöt.
Se till att nätet är Väl spänt, jag brukar använda trästolpar i hörnen.
Lycka till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 23 maj-12 kl 17:03 »
Helt rätt. Charlotte!  Vi önskar er gott, Krösamaja och "barnen" !!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 24 maj-12 kl 09:29 »
Jag menade att lammen kanske uppfattar Krösamaja som "mamma" om de har bott i hennes hus i en hel månad.  Och att de förmodligen kommer att försöka följa efter henne även igenom ett elstängsel ...  :o

Aha, förlåt. Jag tolkade ditt svar fel, det gick för fort förstås, jag hinner inte alltid tänka.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 24 maj-12 kl 10:29 »
Vem tolkar inte ett inlägg fel ibland ...  ;D  Huvudsaken är ju att de här "krigsbarnen" får en så god start som går, under nuvarande omständigheter.  De har ju uppenbarligen en människa som bryr sig om dem!  :D  Inte alla lamm som har det.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 24 maj-12 kl 11:02 »
Det står ju att hon ska göra en hage till dom 4 lammen utanför fårhuset, om inte Krösamaja bor i fårhuset så har dom haft ett eget krypin ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 24 maj-12 kl 11:21 »
Det står ju att hon ska göra en hage till dom 4 lammen utanför fårhuset, om inte Krösamaja bor i fårhuset så har dom haft ett eget krypin ;)
Mvh
Charlotte

Ja vem vet, jag har nästan bott i hönshuset de senaste 5 åren  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser