Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isbarhöna eller gatukorsning?  (läst 3343 gånger)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
Isbarhöna eller gatukorsning?
« skrivet: 15 apr-12 kl 17:25 »
Kan hon va en Isbar?
....eller är hon en gatukorsning?
Vi gillar henne i vilket fall som helst :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Nina W

• Värmland
SV: Isbarhöna eller gatukorsning?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 17:43 »
Jag tror hon är en gatukorsning. Isbar är antingen "blå", alltså gråblå, eller "spättade" dvs grå-vitspräckliga. Den där ljusgrå färgen är rätt vanlig bland Hedemorahöns.

Jag har också några isbar och jag gillar dom. Dom är tama men ändå väldigt pigga och letar mat ute hela dagarna tillsammans med Hedemororna. Nu värper dom ca fem ägg var i veckan men det går lite upp och ner. Om jag inte hade dom där tre skulle jag ansöka om att bli Hedemoragenbank för jag har en genbankstupp och tre likaså reggade höns. Jag har bara så svårt att skiljas från Isbartrion och det vore rätt besvärligt att ha två hönsgårdar. 

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 17:47 »
:-) tack,kanske hon lägger liiiite skimmrande ägg då åt det blå hållet :-)
Förstår du har svårt att skilljas från fåglarna... men rätt som det är så har naturen gjort sitt, så får du ansöka om genbank....men jag hoppas dom får leva länge :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 20:53 »
Isbar är antingen "blå", alltså gråblå, eller "spättade" dvs grå-vitspräckliga.
Isbar kan vara svarta, blå eller spättade, jag har alla tre färgerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-12 kl 20:51 »
"Ska" dessa färger ha svart hud? (oavsett ras då kanske). Jag har fått två spättade kycklingar varav en har ljus och den andra har svart hud. Den sista är bara så vacker!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser