Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilen ryker vitt  (läst 7022 gånger)

TW

• Finland
Bilen ryker vitt
« skrivet: 11 maj-12 kl 20:22 »
Jag kör ju ännu med min gamla kära bil. En riktig bil med stötstångsmotor och förgasare och mekanisk strömfördelare.

För några veckor sedan upptäckte jag att expansionskärlet hade blivit tomt och kylarvätskenivån var katastrofalt låg. Troligen hade topplocket gått för varmt en tid utan att jag märkte någonting. Jag hittade ingen läcka så jag fyllde på kylarvätska vartefter det minskade och hoppades att läckan skulle visa sig. I går morse då jag for till arbetet gick motorn litet onödigt varm sista kilometern men inte så den kokade. Då jag kom fram ångade det från nedre högra hörnet på kylaren. Kylaren tycktes läcka en aning någonstans där i hörnet men läckan var för liten för att lokalisera exakt. Vätskemängden räckte för hemfärden så jag körde hem utan problem och i dag har jag bytt kylaren och två kylarslangar. Då jag startade motorn efter bytet rykte den vitt någonting alldeles förskräckligt. Vädret är +4 grader och disigt så all rök syns tydligt men den ryker så väldigt.
Varmgången i går berodde tydligen på att givaren till fläktmotorn är kaputt så fläkten går inte. Givaren skall jag byta i morgon. Frågan är vad all vit rök kommer av. Läcker topplockspackningen eller är det kondens i systemet? Hur får jag reda på det?

Jag skall på långresa till Sverige på onsdag så om topplockspackningen läcker blir det en himla brådska att byta packning och hitta någon som hinner slipa topplocket på måndag eller tisdag. Jag vill ju inte bli stående på någon väg i Norrlands inland med kokande motor och vatten i en cylinder. Jag är ingen vidare mekaniker........

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Xoot

• Gäst
SV: Bilen ryker vitt
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 20:54 »
Vad är det för en bil?

Låter som att topplockspackningen har lämnat in. Men om den gått varm så kan det också vara en spricka i toppen.
Provtryck toppen med verktyg från Biltema, fästes i tändstiftshålet. Då trycker du varje cylinder enskilt.

Vad du ska ha för komp kan jag tyvärr inte svara till men det kan säkert någon annan svara på.

Vet du om den dricker vatten, förbrukar vatten, alltså kylarvätska?? Då beror nog den vita röken på det.
Eller det är så att den kanske dricker motorolja mer än vanligt? Kolla upp.

Har kört en bil som druckit både olja och vatten genom toppen flera mil.
Ibland släcktes tändstiften men ordnades genom full gas några kilometer. Går gör det men bra är det nog inte.

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 00:47 »
Vad jag minns så har du väl en kadett D från 80-81 med 1,2 liters stötstångsmotorn helt i gjutjärn ???
De är nästan skottsäkra, kan gå läääänge med tok-lite vatten.
OM den har gått varm och OM det går åt vatten efteråt så räcker det många gånger med att dra åt topplocksbultarna ''bestämt'' så tätnar det oftast.

Har förresten själv en fungerande besiktigad sån Kad1 från -81 står här, men använder den inte..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 16:54 »
Min är en Kadett E från -84 med 1,2 liters motor. Samma motor som i Kadett D och nästan samma som i Kadett B och C.

Nu har jag bytt givaren och kört ungefär 80 kilometer med bra fart för att förhoppningsvis hitta felet. Resultatet är att bilen slutade ryka och började hålla jämn och fin temperatur och går som en klocka. Det är inget större övertryck i expansionskärlet och det bubblar inte där heller som det ju borde göra om gaser läcker in genom en dålig topplockspackning. Vätskan minskade inte på 80 kilometer. Då motorn hade svalnat var nivån den samma som då jag for hemifrån.

Jag undrar...... Vi hade fuktigt väder i två veckor. Jag körde bara 9 kilometer till arbetet så bilen blev aldrig genomvarm. Samtidigt läckte kylaren en aning så det ångade precis framför insuget till luftfiltret. Kan det ha samlats kondens i avgassystemet under de där två veckorna som sedan förångades som vit rök?
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 16:56 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 19:03 »
En stor del av bränslet blir vatten när det förbränns. Detta vatten kondenseras i avgasröret medans detta är kallt. Ibland kan man se att det skvätter vatten ur avgasröret på bilar.
Jag tror inte det har någon praktisk betydelse om det ångar lite framför luftintaget.
När hela avgassystemet är uppvärmt till över 100 grader så kondenseras ju inget mer vatten, utan det avgår med avgaserna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, Undine, Be, Vildjäntan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser