Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avstånd mellan sittpinnarna till stora raser?  (läst 5088 gånger)

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
avstånd mellan sittpinnarna till stora raser?
« skrivet: 09 maj-12 kl 21:01 »
När vi bygde hönshuset så gjorde vi det som stod i hönsboken, men de tänkte nog inte på att det finns stooora raser.  ::)

Våra ortingtons som vi precis har lärt att sova på pinnar och de sitter trångt ser vi ju nu. Verkligen den enas huvud i den andras rumpa :-\ Hur långt bör det vara mellan. Lite tråkigt är att vi har två pinnar och gödselbrädan räcker precis. Så ska vi utöka avståndet mellan pinnarna så krävs en ny anordning under till.

Hur långt från väggen är första pinnen? Nu ser det ut som att tuppen får trycka ihop sig för att få plats.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: avstånd mellan sittpinnarna till stora raser?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 21:04 »
30 cm till väggen, 20 cm mellan pinnarna och 30 cm till av bajsbräda efter sista pinnen brukar funka även till stora höns. Är de riktigt stora kan man utöka till 35 respektive 30.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 21:06 »
Här sitter de som en bred stege, 30 cm vågrätt och 30 cm lodrätt..........om jag minns rätt ::) När kycklingarana är 3 veckor brukar de sitta högs om de har 60 cm till första pinnen.  :D
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 09:43 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 21:43 »
Ok, då får vi helt klart bygga om, får mäta lite i morgon. 
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser