Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  telefondragning : hur ska trådarna gå?  (läst 4175 gånger)

Eulalia

• Gäst
telefondragning : hur ska trådarna gå?
« skrivet: 12 nov-06 kl 16:26 »
HAllå nu har jag fuckat upp mina telefonledningar, när jag försökte fixa till kontakten i hallen som inte funkat på evigheter.

Det är 3 kontakter på rad, vid nåt tillfälle drog vi förbi de 2 första för att den i vardagsrummet skulle bli nr 1.
Vid nåt annat tillfälle slutade hallen att funka, och så har det varit tills idag då jag drog upp skjortärmarna och skulle reparera lite..
Problemet är att jag inte kan minnas hur kablarna ursprungligen gick.

Finns det nån som är kunnig och/eller vet nån sajt med bra scheman?

Tacksam
Eulalia

eka

• Värmland
Re:telefondragning : hur ska trådarna gå?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-06 kl 22:45 »
Om du pratar om de gamla vanliga telefonjacken.

Ingång på de två nedersta skruven. Ut på de två översta.
Trådarna skall kortsluta över två skruvar om inte plåtarna sitter kvar. Ingen polaritet. Mät 40Volt likström över trådarna.
(Denna spänning vänder polaritet när någon svarar i andra änden.)

På stickkontakten skall det sitta en plasttunga som går in och delar på jacket när en telefon ansluts. annars skall spänningen gå i genom, från in till ut.

Jag brukar göra så här.
Lossa alla kablar.
Mät upp vilket par du har 40V över.
Anslut till första jacket, anslut nästa par till samma jack. vandra vidare och se vart du hittar spänning.
Då har du tillslut koll på hur kablar går.

Billiga telefoner som importerats har ibland inte 4-trådsanslutning, gäller även modem.
Dessa kan bryta alla efterföljande telefoner när den jackas in om det vill sig illa. Kom runt problemen med att knäcka bort plasttungan.

« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 22:48 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 nov-06 kl 15:24 »
HEj Eka, och tack för uttömmande svar

Nu har jag fått till linje i första och andra uttaget, dvs hallen och nästa rum. Gjorde som du sa, använde 1 trådpar och kopplade in på nedre, ut och vidare på övre.
Men i tredje får jag ingen signal.
Alla kontakterna har plasttungan kvar.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 15:35 »
Då misstänker jag två saker.

1. att inte trådarna på andra jackets ovansida är anslutna så de kortsluter de båda skurvarna på vardera sidan.

2. att kabeln inte går dit du tror att den går.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 18:50 »
Då misstänker jag två saker.

1. att inte trådarna på andra jackets ovansida är anslutna så de kortsluter de båda skurvarna på vardera sidan.

2. att kabeln inte går dit du tror att den går.

1. ok, nu är vi ute på djupare vatten, du får gärna förklara igen fast med andra ord..
MEnar du alltså att de båda övre kablarna på andra jacket är felanslutna? Att de ska kortsluta? eller att de inte ska?

2. .Menar du att möjligen kopplade fel nånstans på vägen? Troligast då på 2:an ut.

Ska jag prova med det andra trådparet från väggen istället?
Är det nån skillnad på hur de är hopparade?
JAg är ju inte el/telekunnig, så för mig är det bara 4 trådar, finns inget där som sas parar ihop dem.
Du nämnde att jag skulle mäta vilket par som hade 40 v.
Har dessvärre inget att mäta med (voltmeter?)
Ja det var många frågor samtidigt, bäst att passa på när jag har dem på tungan :-)

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-06 kl 22:09 »
Skall vi se om jag kan svara så du förstår.

Telefonjacken kan se lite olika ut men de flesta har 6 skruvar för anslutning av tråd.
De två nedersta är in som du redan har listat ut.
Det sitter oftast två skruv på varje sida ganska nära överdelen. De två skruvarna kan vara ihopkopplade med en liten plåtbit. Är de inte det skall du skala kabeln så långt att du kan skruva fast den runt båda två.
Varför?
Den övre skruven kommer från den inbyggda brytaren som aktiveras när plasttungan går in. Den nedre är den som går till själva jackets övre kontakt.

Det finns olika typer av kabel. Förr användes den gråa eller vita med enbart två trådar. Grova och hårda. I telefonsammanhang har det ingen betydelse vem du sätter till höger eller vänster.

Den nya kabeln är tunnare och innehåller 4 trådar = två par.
Nu när du skall gå vidare till nästa jack så använder du bara ett av paren. Har inte heller någon större betydelse vilken du använder. Men skall du dra flera "samtal" i samma tråd så använd de som sitter mitt emot varandra. Vill minnas att Blå -Vit är första paret. Det andra kan färgen variera något.
Det har med så kallad "överhörning" att man inte skall kunna höra de olika samtalen så skapar man något som kallas en "fyrskruv". och nu kommer vi in på teknik.
Har du någon gång suttit i en bil och tittat på blanktrådarna efter vägen så kanske du minns att de skruvade sig fram mellan stolparna i två par. Samma orsak.

Till mätinstrumentet.
Använd telefonen. tryck kablarna mot de två nedre plåttungorna och lyssna om du får ton.  ;) Duger gott.
Så länge du inte har starkström så behöver du inte vara särskilt rädd för stötar. Jo om någon ringer just när du provar kan det nog kittla lite grann. Men det skulle väll vara otur.

Hoppas du fick ihop det här annars försöker vi igen.
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
beekeepern, Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser