Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gården  (läst 3661 gånger)

Addiy

• Gäst
Gården
« skrivet: 07 nov-06 kl 17:01 »
Hej jag är lite nyfiken på hur ni har det på er gård  :-[ jag undrar om ni kan skriva och berätta om er gård  ;D jag har ännu inte köpt någon egen gård men i framtiden kommer det nog bli  ;D.
Vad har ni för djur hur har de det där de bor bilder är inte fel häller jag kanske kan få lite tips om hur jag vill ha det sen.
Hoppas att ni skriver här. ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Gården
« Svar #1 skrivet: 07 nov-06 kl 17:14 »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 08 nov-06 kl 08:02 »
gardsfrun.dinstudio.se

Håller och bygger en hemsida. Det är mycket man vill ha in, så sidan kommer att ta tid att få som man vill. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 08 nov-06 kl 10:14 »
Christine. Utmärkt hemsida så här långt.  :D :DDen är klar och tydlig. Jag gillar det röda, vilket gör texten lätt att se.  Bilden på Asterix är bra. Bakgrunden på gården är trevlig att läsa. Lägg gärna till om det händer något särskilt på gården.  Det är också intressant att du nämner vilka djur som finns på gården och att du lägger ut bilder på en del av dem, men så har du ju också en fin kamera numera ;) ;D

Förresten, inte visste jag att du hade så många höns!! :) Där ligger mina 7 hönor i lä.  :D

Jag kollade länkarna och saknade länkar till föreningarna för fjällkon, gutefåren och allmogefåren (www.fjallko.se, www.gutefar.se och www.allmogefar.se), vilka jag tycker du kan lägga in. Hoppas du inte tar illa upp att jag säger till. Dessa djur är också trevliga. ;)

Bra jobbat, Christine!  :D

christine

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-06 kl 13:23 »
Jag lägger in länkarna. Kom gärna med mer förslag. Jag tar inte illa upp.  ;)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #5 skrivet: 08 nov-06 kl 14:56 »
Ser jättetrevligt ut! Tyckte om bilderna på grisarna!
elliha.blogspot.com

Lena A

« Senast ändrad: 08 nov-06 kl 15:59 av Lena A »

Lena A

« Svar #7 skrivet: 10 nov-06 kl 11:55 »
Christine, härliga bilder på de nya korna!  :D Jag antar att de kanske gått till slakt om de inte kommit till er. De är nog tacksamma att ha fått ett bra hem.  ;D

Texten och informationen under "verksamheter" är bra och tydlig. Det är bra att du uppdaterar, så att man kan se vad som händer. Bodde jag närmare, vore det intressant att kolla en del saker.

Även en bra uppdelning på myndigheter/osv. på länksidan. Det blir tydligare så.  :)

Ankdammen verkar bra och påhittig. Vad är det? En gammal skottkärra? Om så, är det en himla bra idé måste jag säga.  ;) Synd att jag inte kom på en lika bra idé när vi hade gässen, men de klarade sig ju bra ändå.  :)

Hur mår gässen förresten? Lydiga?  ;)

christine

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 10 nov-06 kl 12:54 »
Ankdammen är en plastdamm i hårdplast som jag hittade på ett loppis för 400 kr. Den modellen finns att hitta på de flesta plantskolor, byggvaruhus. Granngården har och den modellen. Bara att gräva ner.

Nu i vinter har jag ett badkar inne i lagårn som ligger på sniskan i skitrännan som ankorna badar i. Gässen försökte jag få ut men de sprang in igen.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 11 nov-06 kl 23:12 »
Lena A
du glömde "den svenska bonden" på din lista över utrotningshotade raser...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lena A

« Svar #10 skrivet: 12 nov-06 kl 10:32 »
Lars Pers Maria, jag är medveten om den svenske bonden men tyvärr får han/hon ju inte bidrag från staten för sitt uppehålle som en del utrotningshotade husdjur får.

Jag vet inte om jag ska sätta ett  ;) här eller ett  :'(   ??? ???

leinad

« Svar #11 skrivet: 12 nov-06 kl 20:02 »
Var inte den här tråden mer tänkt som en beskrivning av ens gård? Här kommer iallafall en beskrivning av min gård.

Tomt på ca 3000 kvm. Ca 1ha åker som en granne "lånar". Knappa 1h vedskog, med mycket al och björk. Marken ligger ca 1km bort, förutom ca 2500 kvm som är i anslutning till tomten. Gården är en jordbruksfastighet!

Bostadshus (2vånings) på ~140 kvm i dåligt skick, behov av fönsterbyte och ny panel. Endast 50% av huset är isolerat, 3,5 rum och kök. De isolerade rummen finns på 3 olika ställen med oisolerade utrymmen imellan.  Badrum saknas med toa finns och duschen står i ett av rummen, tvättmaskin saknas. Uppvärmning sker med vedpanna eller elpatron. Förhoppningen är att kunna uppföra ett nytt bostadshus på tomten och ha det gamla kvar för lite uthyrning till turister.

Uthus 1. Är omkring 250 kvm. Skicket är ok, taken bra och täkta av tegel. Väggar och portar/dörrar nymålat (150 liter rödfärg... omålat sen 60-talet ller nått sånt) i somras, nått fönster och som ej är färdigmålat. Lite "murket" här och där ner mot backen.
-litet rum om ca 10 kvm, vet ej vad det varit? Kanske snickarbod
-loge med liten dörr, ombyggt för det finns grejor inne där som inte går igenom dörren och ej kan monteras isär. Ombyggaden lär ha skett före 50-talet iallafall...
-Stall uppdelat i 3 delar,. Del 1 har vrit stall med plats för 1-2 hästar, tror även de haft får där. Del 2 har de haft höns i. Del 3, svinstia.
-loge med stort port, plats för 3-4 vagnar, maskiner, bilar. Samt en hög med virke.
- golvlöst smalt parti, perfa för förvaring av gräsklippare och liknande...
- garage, smalt. Är gamla ladugården med plats för 4-6 kor som är ombyggd.

Uthus 2, spannmålsbod i 2 våningar. Förvaring nu. Uppskattningsvis ca 15 kvm per våning. Skickat är bra, tak består av tegel och det är nymålat, dock ej de vita vindbrädorna. Får bli nästa sommar...

Djur finns inga och det lär inte bli mer än några höns. Har inga självförsörjningsambitioner... Hänger här mest för att jag tycker om att läsa om självförsörjning och om hur folk levt förr.

leinad

« Svar #12 skrivet: 12 nov-06 kl 20:20 »
Kan tillägga att vi köpt gården för 200 tkr (släktpris).

ememem

• http://memma.bilddagboken.se/
« Svar #13 skrivet: 13 nov-06 kl 20:34 »
ett tips om en sida att kolla in, en gård där min pojkvän bor då han inte är på sin skola. Ett kulturkollektiv utanför gävle, sandviken: myremanniskor.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 4 användare
torbjorn, Undine, Tom Fransman, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser